Ključni korak u razvijanju kompetencija ovladavanja alatima umjetne inteligencije jest razumijevanje kako uopće umjetna inteligencija funkcionira. Ovo znanje uključuje:
- Osnove rada AI sustava: kako algoritmi procesiraju podatke, donose odluke i uče kroz primjere.
- Prednosti i nedostatke: prepoznavanje potencijala AI-a za personalizirano učenje i automatizaciju zadataka, ali i osvještavanje o rizicima poput algoritamske pristranosti i narušavanja privatnosti.
- Etička razmatranja: osvijestiti pitanja privatnosti podataka, sigurnosti i odgovornosti za odluke koje AI sustavi donose.
- Primjena u edukaciji: razumijevanje kako AI može pomoći u planiranju lekcija,
praćenju napretka i pružanju povratnih informacija, ali i gdje može stvoriti izazove.
Vještine
Tehničke i digitalne vještine su nužne za rad s alatima umjetne inteligencije, ali važno je osigurati usvojenost osnovnih kompetencija prije nego se prijeđe na napredne razine. Ključnim vještinama smatraju se:
- Digitalna pismenost: osnovno poznavanje rada s računalima i internetskim alatima kao temelj za rad sa sustavima umjetne inteligencije.
- Prompt inženjering: sposobnost formuliranja kvalitetnih upita kako bi se od AI-a dobili precizni i korisni odgovori. To zahtijeva jasan kontekst, specifičnost i sposobnost prilagodbe.
- Kritičko razmišljanje: procjena rezultata AI sustava u smislu točnosti i relevantnosti te prepoznavanje potencijalnih pristranosti.
- Komunikacijske vještine: alati umjetne inteligencije mogu pomoći osobama koje imaju poteškoća s komunikacijom kako bi bolje artikulirale svoje misli i ideje, kroz sugestije i interakciju s alatima za tekstualnu i govornu komunikaciju.
- Prilagodljivost: brzina tehnoloških promjena zahtijeva od nastavnika i učenika spremnost za kontinuirano usvajanje novih vještina, alata i metoda.
Stav
Stav prema korištenju umjetne inteligencije u edukaciji oblikuje način na koji se tehnologija implementira i koristi. Ključni elementi ovog aspekta su:
- Vjera u ljudski potencijal: umjetna inteligencija bi trebala biti alat za osnaživanje ljudi, a ne zamjena za ljudsku kreativnost i empatiju.
- Otvorenost prema inovacijama: pozitivna percepcija umjetne inteligencije kao sredstva za unaprjeđenje obrazovanja, uz zdravu dozu kritičkog razmišljanja.
- Održiv pristup: ravnoteža između prihvaćanja tehnologije i svijesti o potrebi za očuvanjem ljudskog aspekta obrazovanja.
- Etika u praksi: odgovoran pristup korištenju umjetne inteligencije, uz promicanje transparentnosti i poštovanja prema svim sudionicima obrazovnog procesa.
Razvijanje AI kompetencija u obrazovanju nije niti jednostavan niti jednokratan zadatak, već dugotrajan proces koji zahtijeva kontinuiranu edukaciju i prilagodbu. Nastavnici, učenici i školske zajednice trebaju zajedno raditi na usvajanju novih znanja, vještina i stavova kako bi se AI tehnologija koristila na odgovoran i smislen način. Na kraju, svrha alata umjetne inteligencije nije samo tehnološki napredak, već osiguranje boljeg obrazovnog iskustva za sve sudionike.