Učitelji i motivacija učenika su dva nerazdvojna pojma. Učitelji uvijek traže inovativne pristupe učenju, a jedan od načina na koji možemo obogatiti iskustvo učenja je uvođenje proširene stvarnosti (AR). Umjesto klasičnog pristupa, gdje su učenici pasivni promatrači, proširena stvarnost omogućuje im interaktivnost i aktivno sudjelovanje u nastavnom procesu, stvarajući dinamično i motivirajuće okruženje.
Korištenje proširene stvarnosti omogućava vizualizaciju složenih koncepata u trodimenzionalnom prostoru, što olakšava razumijevanje. Interaktivno učenje kroz AR aplikacije povećava angažiranost i motivaciju učenika, pomaže u praktičnoj primjeni matematičkih koncepata u stvarnom svijetu i sadržaj se može prilagoditi potrebama svakog učenika.
EyeJack Creator
EyeJack Creator je alat za stvaranje proširene stvarnosti. Aplikaciju je potrebno instalirati na računalo i stvoriti korisnički račun. Sučelje aplikacije je jednostavno i intuitivno. Korisnici će kroz tri jednostavna koraka stvoriti sliku koja će biti okidač za pokretanje proširene stvarnosti.
U prvom koraku korisnik učitava željenu sliku u aplikaciju. Ta slika će kasnije biti okidač / pokretač za pokretanje proširene stvarnosti. U drugom koraku učitava se video, slika, PNG niz slika ili zvuk po želji. U trećem koraku alat generira QR code za vašu sliku i omogućuje pretpregled.
Učenici trebaju na svoj pametni uređaj (mobitel, tablet) preuzeti aplikaciju EyeJack. Nije potrebna registracija učenika. Pokretanjem aplikacije učenici skeniraju QR kod. Nakon skeniranja koda mobilni uređaj usmjeravaju na sliku koja je izabrana kao pokretač/okidač proširene stvarnosti. Slika će oživjeti i u realnom okruženju će se pojaviti virtualni elementi koji su učitani u aplikaciju u drugom koraku.
EyeJack Creatorom možemo izraditi panel. Panel omogućava stvaranje AR sadržaja u stvarnom okruženju. U panelu možemo složiti niz nepokretnih i animiranih sadržaja te ih rasporediti u prostoru po želji. Panel se pokreće očitavanjem QR koda i usmjeravanjem mobilnog uređaja bilo gdje u prostor. Nije potrebna slika okidač.
Primjena u nastavi
Primjena proširene stvarnosti u nastavi može biti vrlo raznolika. Na primjer, učenici mogu učiti o potencijama kroz virtualni odlazak u svemir ili u prošlost, u vrijeme dinosaura. Geometrijska tijela i likovi mogu se proučavati na interaktivan način, a mjerne jedinice mogu se učiti kroz praktične primjere. Umjetničke slike mogu se povezati s matematičkim konceptima, čime se stvara bogato i integrirano iskustvo učenja.
Pi kroz proširenu stvarnost
Dan broja Pi – Pljačka banke
Kao matematičari, uvijek tražimo načine kako obilježiti Dan broja Pi i uključiti što više učenika na njima primjeren način. Ove godine, odlučili smo se za inovativan pristup koji je oduševio naše učenike. Aktivnost koju smo proveli nosila je naziv “Pljačka banke: Slučaj inspektora Pitić Jabukića”.
Učenici su prvo dobili uvid u samu priču i podlogu događaja. Na listiću su bili navedeni sumnjivci, lokacija i iznos koji je nestao tijekom pljačke. Nakon toga, učenici su dobili upute i 10 tragova koji su im pomogli u rješavanju tog matematičkog zločina. Svaki trag predstavljao je matematički zadatak koji su morali riješiti.
Posebnost ove aktivnosti bila je u tome što su učenici očitavanjem koda oživjeli slike i mogli rješavati zadatke koristeći proširenu stvarnost. Rješavajući zadatke, eliminirali su sumnjivce, lokacije i iznose, a ono što je preostalo bilo je konačno rješenje.
Kao što smo i očekivali, učenici su bili oduševljeni ovakvim načinom rješavanja zadataka. Proširena stvarnost, matematički zločin i interaktivni pristup učinili su da nisu bili svjesni koliko su matematičkih zadataka tijekom toga riješili. Na kraju, svi su se složili da je ovo bio jedan od najzabavnijih načina obilježavanja Dana broja Pi.
Ovaj pristup pokazao se izuzetno uspješnim i motivirajućim za učenike, te planiramo slične aktivnosti provoditi i ubuduće.
EyeJack i inkluzija
Jedna od velikih prednosti EyeJack alata je mogućnost individualizacije nastave. Učenici će imati iste slike, ali njihovi zadatci će biti potpuno prilagođeni individualnim potrebama učenika. Proširena stvarnost može se koristiti u svim etapama nastave, za učenje novih sadržaja, ponavljanje, u različitim aktivnostima i projektima.
EyeJack je izvanredan alat za inkluziju, pružajući podršku učenicima s disleksijom kroz dodatne tekstualne i auditivne elemente, kao i učenicima s motoričkim izazovima, omogućujući im aktivno sudjelovanje bez fizičkih ograničenja. Učenici mogu koristiti ovaj alat za izradu zadaća ili prezentaciju svojih radova, čime se potiče njihova kreativnost i angažman.
Zaključak
Proširena stvarnost može napraviti iskorak u tradicionalnom obrazovnom sustavu transformirajući cjelokupno iskustvo učenja. Unošenjem interaktivnosti kroz računalno generirano okruženje, aktivnosti postaju poticajnije, a učenici aktivni sudionici nastavnog procesa.
EyeJack je alat za proširenu stvarnost i koristi se na svim razinama obrazovanja, od osnovnog do srednjeg i visokog obrazovanja, te u različitim područjima.
Skeniranjem QR koda učenici oživljavaju sliku u koju možemo ugraditi video, zvuk, GIF, tekst i na taj način povećati interes i razumijevanje učenika.
Kreativna vizualizacija i sposobnost stvaranja mentalnih slika, jedan je od važnih preduvjeta koji pomažu razumijevanju matematičkih ideja, koncepata i dokaza. Prostorni zor omogućava bolju sposobnost vizualizacije objekata i prostornih odnosa koji se mogu lako predočiti u glavi. Neki učenici imaju poteškoća s time i možemo im pomoći tako da koristimo proširenu stvarnost u nastavi.
Prednost ovog alata je jednostavnost upotrebe. Osnovni paket je besplatan i možemo ga koristiti kroz različite aktivnosti uz kombinaciju s drugim alatima, listićima, prezentacijama i sl. Aktivnosti možemo koristiti u svim etapama nastave, za učenje novih sadržaja, ponavljanje, u različitim aktivnostima i projektima.