prodaja@stozacibrid.com hr@hardtechnique.com vjeko.kovacicek@coolintunit.com info@tehnikhard.net mail@coolintunit.com webmaster@stozacibrid.com admin@hardtechnique.com tehnikhard.net web.stozacibrid.com www.coolintunit.com

Biram nepušača: Radionica o zdravlju i posljedicama pušenja

Dan bez duhanskog dima obilježen u Tehničkoj školi i Prirodoslovnoj gimnaziji Ruđera Boškovića u Osijek s ciljem podizanja svijest o problemima ovisnosti o duhanu

Dan bez duhanskog dima ove se godine obilježavao u Tehničkoj školi i Prirodoslovnoj gimnaziji Ruđera Boškovića u Osijeku 5. ožujka pod sloganom “Biram nepušača, a ne pušača” i s aktivnostima usmjerenima na educiranje i podizanje svijesti o odgovornom ponašanju prema vlastitom zdravlju. Cilj je bio podići svijest o problemima ovisnosti o duhanu i staviti ih u kontekst drugih suvremenih vrsta ovisnosti.

U pet drugih srednjoškolskih razreda, školska pedagoginja Gordana Popović provela je radionicu pod nazivom “Pušenje ili zdravlje – biraj sam!”. Ova radionica osmišljena je kako bi učenicima pružila informacije o štetnosti pušenja te ih potaknula na donošenje zdravih životnih odluka. Kroz interaktivne aktivnosti učenici su imali priliku raspravljati o utjecaju pušenja na zdravlje, društvene aspekte pušenja i strategije za odbijanje cigareta.

U uvodnom dijelu, pedagoginja je objasnila ciljeve radionice: razumijevanje posljedica pušenja i važnost donošenja informiranih odluka. Učenici su u parovima dobili kartice s izjavama vezanim uz pušenje, a njihov je zadatak bio odrediti jesu li te izjave mit ili činjenica.

Mit ili činjenice:

  • Pušenje smanjuje stres i pomaže u opuštanju.
  • Elektroničke cigarete su potpuno bezopasne.
  • Pasivno pušenje nije toliko štetno kao aktivno pušenje.
  • Ako pušiš samo povremeno, nećeš razviti ovisnost.
  • Pušenje pomaže u kontroli tjelesne težine.
  • Ako dugo pušiš, nema smisla prestati jer je šteta već učinjena.
  • Mladi lakše mogu prestati pušiti nego stariji jer su manje ovisni.
  • Duhanski proizvodi bez aditiva su sigurniji od običnih cigareta.
  • Pušenje samo nekoliko cigareta dnevno nije opasno.

Na kraju aktivnosti su najuspješniji parovi pohvaljeni pljeskom.

U glavnom dijelu radionice pedagoginja je pročitala opise dviju različitih osoba (tinejdžer br. 1 i br. 2). Nakon toga je otvorena rasprava s učenicima koji su govorili o glavnim karakternim crtama tih osoba. Učenici su zaključili kako osoba koja ima više samopouzdanja vjerojatno postaje kandidat za nepušača i obrnuto.

Nakon toga, učenici su se podijelili u tri skupine. Jedna je imala za cilj istražiti statističke podatke o pušenju među mladima, druga je istraživala zdravstvene posljedice pušenja (bolesti pluća, srca, ovisnost), a treća utjecaj pušenja na fizički izgled i kondiciju. Vodila se diskusija o odgovorima i razjašnjenje nedoumica.

Potom je svaki učenik dobio listić „Kako se oduprijeti nagovorima za pušenje?“ Najveći broj učenika odgovorio je kako se  jednostavno može kratko odbiti, uz objašnjenje zašto ne želi pušiti (bavi se sportom, “starci” bi poludjeli da doznaju, planira kupiti neku stvar pa se ne želi naviknuti na cigarete i trošiti na njih…). Ako ih nastave vrijeđati, učenici su smatrali da vrijedi razmisliti jesu li takvi kolege vrijedni njihova društva.

U završnom dijelu sata učenici su sudjelovali u kvizu a donijeli su zaključke kroz kratku refleksiju. Poticajna pitanja koja su ih usmjerila su bila:

  1. Što vam je bilo najzanimljivije na radionici?
  2. Jeste li naučili nešto novo o pušenju i njegovim posljedicama?
  3. Biste li sada drugačije reagirali ako vam netko ponudi cigaretu?
  4. Što biste poručili vršnjacima koji razmišljaju o pušenju?

Učenici su svoje zaključke mogli izraziti usmeno ili napisati na papiriće koje su zalijepili na ploču u učionici. Primjeri njihovih izjava:

  • “Nisam znao da pušenje tako brzo utječe na tijelo. Definitivno ću dvaput razmisliti prije nego što nešto probam.”
  • “Naučio sam kako odbiti cigaretu bez da ispadnem dosadan ili nesiguran.”
  • “Važno je biti svoj i ne raditi nešto samo da bi se uklopio.”
  • “Iznenadilo me koliko pušenje utječe na izgled, ne samo na zdravlje.”

Nakon provedene radionice učenici su ispunili listiće za evaluaciju održane radionice. Iz dobivenih odgovora učenika vidljivo je kako se najvećem broju učenika radionica svidjela. Također, napisani komentari pokazuju da je najveći broj učenika ostvario očekivane ishode.

Osim navedenih radionica, učenice 2.n, u suradnji s pedagoginjom, izradile su edukativni pano povodom Dana bez duhanskog dima. Cilj ovog panoa bio je osvijestiti štetne posljedice pušenja te potaknuti mlade na donošenje zdravih životnih odluka.

Za naše srednjoškolce sve ove aktivnosti nisu bile samo informativne, već i motivirajući – podsjećaju kako svaki dah bez dima znači korak prema zdravijem životu, a informirane odluke o pušenju mogu značiti razliku između zdravlja i bolesti te je zato važno prepoznati mitove i vjerovati znanstvenim činjenicama.

Literatura:

  1. Program primarne prevencije, Forum za slobodu odgoja, Zagreb 2010.
  2. Udruga Pragma