prodaja@stozacibrid.com hr@hardtechnique.com vjeko.kovacicek@coolintunit.com info@tehnikhard.net mail@coolintunit.com webmaster@stozacibrid.com admin@hardtechnique.com tehnikhard.net web.stozacibrid.com www.coolintunit.com

Mjesec hrvatskoga jezika u Osnovnoj školi Popovac

Mjesec ožujak tradicionalno je posvećen hrvatskome jeziku, a učenici Osnovne škole Popovac, Područnog odjela u Kneževu, pod vodstvom učiteljice Silvije Švelinger, s velikim su entuzijazmom obilježili Dane hrvatskoga jezika. Tijekom cijelog mjeseca provodili su raznolike aktivnosti s ciljem jačanja jezičnih kompetencija, razvijanja kreativnosti i svijesti o važnosti materinskog jezika.

Učenici Osnovne škole Popovac, Područnog odjela u Kneževu posvetili su ožujak slavljenju ljepote i bogatstva hrvatskoga jezika. Kroz niz kreativnih i edukativnih aktivnosti, istraživali su, stvarali i učili, njegujući svoj materinski jezik na zanimljiv i inspirativan način. Svaki tjedan donio je nove izazove – od jezičnih igara i kvizova do literarnih izražaja i istraživanja jezičnih zanimljivosti. Na taj su način ne samo obogatili svoje znanje, već i osvijestili koliko je važno njegovati i čuvati hrvatski jezik.

Kroz snimanje radijske emisije, izradu Leksikona hrvatskoga jezika, digitalne kvizove i društvene igre, učenici su na zabavan i interaktivan način proširili svoje znanje. Ovaj pristup učenju omogućio im je razvijanje komunikacijskih, istraživačkih i suradničkih vještina. Time su dodatno osnažili svoju ljubav prema hrvatskome jeziku. Tijekom cijelog mjeseca, pod vodstvom učiteljice Silvije Švelinger, provodili su raznolike aktivnosti s ciljem jačanja jezičnih kompetencija, razvijanja kreativnosti i svijesti o važnosti materinskog jezika.

Radijska emisija

Jedan od najzanimljivijih projekata bio je rad učenika 7. razreda, koji su snimili radijsku emisiju pod nazivom Cjelodnevna škola. U emisiji su raspravljali o prednostima i izazovima Eksperimentalnog programa “Osnovna škola kao cjelodnevna škola – Uravnotežen, pravedan, učinkovit i održiv sustav odgoja i obrazovanja”. Kroz pripremu i snimanje emisije učenici su razvijali komunikacijske i novinarske vještine, učili kako argumentirano iznijeti vlastito mišljenje te poboljšavali vještine javnog nastupa i timskog rada.

Leksikon hrvatskoga jezika

Osim radijske emisije, učenici predmetne nastave zajedničkim su snagama izradili Leksikon hrvatskoga jezika. Učenicima je leksikon postao vrijedna zbirka korisnih jezičnih izraza. Ova aktivnost pridonijela je bogaćenju njihovog rječnika, jačanju ortografskih i pravopisnih vještina te razumijevanju jezičnih pravila kroz istraživački rad i suradnju. Sam proces izrade leksikona bio je pomno osmišljen.

Svaki je učenik odabrao nekoliko slova hrvatske abecede, a zatim je za svako odabrano slovo pronašao dvije riječi koje tim slovom započinju. No, zadatak nije završavao samo na odabiru riječi – učenici su istraživali njihova značenja koristeći Hrvatski jezični portal. Nakon što su prikupili i zabilježili objašnjenja, pažljivo su ih lektorirali, uspoređivali i raspravljali o značenju i pravilnoj uporabi u svakodnevnom govoru i pisanju. Kad su svi unosi bili dovršeni, učenici su ih zajednički oblikovali u jedinstvenu zbirku – Leksikon hrvatskoga jezika, koji je postao vrijedan izvor znanja za sve sudionike, ali i za mlađe učenike koji će ga moći koristiti u učenju jezika.

Digitalni kvizovi

Za ponavljanje i utvrđivanje gramatičkih i pravopisnih pravila učenici su koristili digitalne kvizove. Njihovo je korištenje omogućilo zabavno, interaktivno i dinamično učenje. Ova suvremena metoda pokazala se iznimno učinkovitom jer su učenici kroz igru usvajali jezična pravila, razvijali refleksno prepoznavanje gramatičkih struktura i poboljšavali pravopisnu točnost. Sudjelovanjem u kvizovima učenici su učvrstili znanje o glasovnim promjenama, poput palatalizacije, sibilarizacije i jotacije, te su ih uspješno primjenjivali u pisanju. Uvježbali su pravilno pisanje glasova č, ć, dž, đ, čime su poboljšali svoju ortografsku preciznost. Ponovili su tvorbu riječi, osobito prefiksaciju i sufiksaciju, što im je pomoglo u prepoznavanju korijena riječi i lakšem razumijevanju novih pojmova. Jačali su svijest o razlikama između književnog jezika i dijalekta, što je pridonijelo razvoju jezične kulture i pravilne uporabe standardnog jezika u govoru i pismu. Utvrđivali su pravopisna pravila vezana uz pisanje velikog i malog slova, sastavljeno i rastavljeno pisanje riječi te uporabu interpunkcije, čime su povećali sigurnost u pisanju.

Ova metoda omogućila je učenicima samostalnu i suradničku provjeru znanja, poticala brzo razmišljanje i analitičko povezivanje pravila, a istovremeno ih motivirala na učenje kroz natjecateljski duh i zabavu. Digitalni kvizovi tako su se pokazali kao izuzetno koristan alat za usvajanje i produbljivanje jezičnih ishoda, potičući učenike na svjesniju i točniju uporabu hrvatskog jezika u svakodnevnoj komunikaciji.

Igra Pogodi što sam?

Posebnu dozu kreativnosti učenici su pokazali u društvenoj igri Pogodi što sam?, koju su sami izradili. Za ovu igru učenici su prvo odabrali ključne pojmove vezane uz gramatiku i književnost. Za svaki su pojam izradili kartice na kojima su napisali odabrane pojmove. Kroz igru, svaki je učenik izvlačio karticu i morao objasniti pojam na kartici, dok su ostali pokušavali pogoditi o kojem se pojmu radi. Ovaj proces izrade i objašnjavanja pojmova omogućio je učenicima da ponove već usvoje važne jezične termine te da ih uče na vlastiti način. Time su razvijali sposobnost preciznog izražavanja, jer su morali razmisliti kako jednostavno i jasno prenijeti jezične pojmove i pravila drugima. Uz to, igra je potaknula brzo razmišljanje, jer su učenici morali brzo povezivati pojmove s definicijama i pravilima.

Kroz ovakav oblik igre učenici su sintaktički i semantički analizirali jezične strukture, usmjeravajući se na detalje u jezičnim pravilima. To je dodatno unaprijedilo njihovu jezičnu pismenost. Igra Pogodi što sam? omogućila je učenicima interaktivnu i zabavnu metodu učenja. Ujedno je pospješila i razvoj njihovih govornih vještina. Kroz objašnjavanje jezičnih pojmova i aktivno sudjelovanje u igri, učenici su stekli veće samopouzdanje u komunikaciji i izražavanju. Time su se motivirali za daljnje učenje jezika. Ovaj način učenja pokazao se kao izvrstan alat za aktivno učenje i usvajanje jezičnih koncepata na način koji im omogućuje da se igraju i kreativno pristupe svojoj jezičnoj izobrazbi.

Ove su aktivnosti učenicima omogućile ostvarivanje brojnih ishoda, poput razvoja jezične i komunikacijske pismenosti, usvajanja pravopisnih i gramatičkih pravila, razvijanja istraživačkih i kreativnih sposobnosti te poboljšanja suradničkog učenja. Kroz praktične i inovativne metode nastave, učenici su usvojili nastavne sadržaje na zabavan i dinamičan način, čime su dodatno osnažili svoju ljubav prema hrvatskome jeziku. Osnovna škola Popovac i dalje nastavlja s aktivnostima kojima se potiče pravilno i kreativno korištenje hrvatskoga jezika, ističući njegovu važnost kao temelja nacionalnog identiteta i kulturne baštine.