Nasilje među djecom koje s vremena na vrijeme kulminira tragičnim svršecima mladih života, danas je postala svakodnevnica. Iako rjeđe spominjano nasilje nad nastavnicima, ono postoji, a u Republici Hrvatskoj godišnje je zabilježeno čak i do 2000 napada od strane učenika na svoje nastavnike. Nasilje nad nastavnicima ima svoje mjesto u svakodnevnom životu jedne škole i zajednice.
Sve škole i ustanove u Republici Hrvatskoj imaju nultu toleranciju naspram nasilja jednako prema učenicima i nastavnicima. Bez obzira na činjenicu kako se nasilje ne tolerira ni pod kojim uvjetima, ono se događa. Ako škola kao ustanova ima unaprijed razrađeni plan što učiniti u slučaju nasilnog ponašanja, tog se plana treba držati. U slučaju ako škola nema osmišljeni plan, pročitajte iz kojih razloga može doći do nasilja nad nastavnicima, koji su potencijalni znakovi i što učiniti ako se napad dogodi.
- Sigurna učionica
Sigurna je učionica mjesto gdje nastavnici i učenici rade i žive u okruženju koje je ugodno, produktivno i nadasve sigurno. Pravila ponašanja postavite već na početku školske godine i dobro objasnite učenicima kakav se oblik ponašanja neće tolerirati prema vama ali i prema ostalim kolegama u razredu. Ako je potrebno, pravila se mogu ispisati i staviti na vidljivo mjesto kao podsjetnik. Budite uporni i ne posustajte čak niti u kriznim situacijama kada se eventualno nasilje događa. Uvijek pokažite učenicima kako vam je na jednak način stalo do svakog od njih. Djeca cijene i vole se osjećati uvaženima i voljenima od strane svojih nastavnika. Učite ih empatiji, kontroliranju ljutne i impulzivnosti te rješavanju problema i konfliktnih situacija konstruktivnim razgovorom. Izbjegavajte suočavanja ispred cijelog razreda jer takav oblik komunikacije može prouzročiti negativan ishod. Svakodnevno promatrajte ponašanje čitavog razreda i pratite ako se ponavlja određeni uzorak ponašanja kod pojedinih učenika.
- Mogući uzroci nasilnog ponašanja
Netipično učeničko ponašanje koje rezultira nasiljem prema nastavnicima može imati različite uzroke i temelje. Iako se objašnjenje u takvom ponašanju svodi uglavnom na kućni odgoj, postoje i drugi razlozi zašto djeca postaju nasilna. Neki od njih su: smrt člana obitelji, razvod roditelja, javno zlostavljanje i izrugivanje od strane drugih učenika, psihičko, fizičko i seksualno zlostavljanje, teški socijalni i ekonomski uvjeti, homofobne i rasističke predrasude, problematičan odnos između nastavnika i učenika, stres u školi.
- Kako reagirati na znakove potencijalnog nasilnog ponašanja učenika?
Smireno pristupite učeniku i pokažite iskreno zanimanje, pomoć i podršku. Savjetujte se sa školskim psihologom i pedagogom i ako smatrate potrebitim, svoju zabrinutost podijelite s djetetovim roditeljima i ravnateljem škole. Osjetite li kako vaše pedagoške mjere ne iziskuju pozitivne rezultate, nemojte se bojati na vrijeme potražiti stručnu pomoć. Izbjegavajte konfliktne situacije i ne reagirajte na učeničke provokacije koje mogu biti vrlo neugodne za vas ali i ostatak razreda. Svaki konflikt ili nasilnu situaciju rješavajte s učenikom nakon nastave, nikako pred cijelim razredom. Nastojte uvijek biti smireni i pažljivi.
- Što učiniti ako dođe do nasilnog ponašanja učenika?
Ako škola nema već unaprijed razrađen plan što učiniti u trenutku ako dođe do nasilnog učeničkog ponašanja pokušajte ostati mirni i izolirati učenika izvan razreda ili mjesta gdje se incident događa. Izolirajte ostale učenike koji se nalaze u vašoj blizini ako niste u mogućnosti učiniti isti postupak s učenikom čije ponašanje više nije u njegovoj kontroli. Ako ste izloženi učeničkom nasilju, bez obzira na ozbiljnost i šokantnost situacije, na takvo ponašanje ne smijete i ne možete reagirati nasiljem. Dokumentirajte sve što se dogodilo. Pokušajte smiriti učenika blagim i smirenim tonom i što prije pozvati pomoć od strane svojih kolega ako se napad dogodi u školi.
- Što učiniti nakon napada?
Svaki fizički i psihički napad ostavlja duboke posljedice i traume koje svatko proživljava na svoj individualan način. Kada nastavnik doživi nasilno ponašanje od svoga učenika potrebno je odmah reagirati i potražiti pomoć. Prihvatite podršku i pomoć od strane svojih kolega, prijatelja i obitelji čak i od strane stručnih obrazovnih ustanova. Ako primijetite promjene u raspoloženju i ponašanju, pogotovo ako osobe s kojima ste u češćem kontaktu primijete isto, potražite stručnu psihološku pomoć ako je potrebno. Razgovarajte s ravnateljem o incidentu i na koji način vas se može zaštiti u slučaju ponavljanju situacije, kao i vaše kolege.
Izvor
https://www.apa.org/ed/schools/cpse/activities/violence-against-teachers.pdf