Kako doskočiti tom problemu? Brojne mogućnosti nam pruža uporaba ICT-a, a posebno društvenih mreža.
Kako bih olakšala komunikaciju s učenicima, počela sam od školske godine 2009/10. koristiti društvenu mrežu Edmodo (http://www.edmodo.com) u nastavi geografije jer je prije svega sigurna za učenike i besplatna je. Prva reakcija mojih učenika bila je „Edmodo je Facebook za učenje“ kad su ugledali sučelje Edmoda. Nema sumnje da je sličnost s Facebookom privukla moje učenike da se uključe u mrežu, osim toga ta sličnost im je pomogla da brzo usvoje način rada u Edmodu.
Što je Edmodo?
Edmodo je društvena mreža nastala sa ciljem povezivanja i suradnje učenika i učitelja, a postoji od 2008. godine. Od tada do danas dogodile su se brojne promjene u funkcioniranju ovog servisa. U početku to je bila platforma za mikrobloging, da bi sada to bila cjelovita društvena mreža s brojnim aplikacijama korisnim za učenike i učitelje. Edmodo ima preko milijun članova iz cijelog svijeta.
Učitelj stvara grupe ili razrede u koje se isključivo učlanjuju njegovi učenici nakon što im daje kôd grupe. Komunikacija je zatvorena za ostale članove Edmoda ili za one izvan servisa. Učitelj može poslati poruku svim članovima grupe ili svim svojim grupama, te izravno određenom ili određenim učenicima. Učenik ne može poslati izravnu poruku drugom članu svoje grupe, već samo svojoj grupi, na taj način učitelj može pratiti svu komunikaciju unutar grupe. Osim slanja poruka, mogu se slati i dijeliti poveznice, sve vrste multimedijalnih datoteka a odmah ih se može pregledati, zatim postoji kalendar za informiranje učenika o predstojećim događanjima i zadacima, alat za zadavanje zadataka i ocjenjivanje, prostor za pohranu datoteka, alat za anketiranje, te mogućnost pristupa putem mobitela. Učitelji imaju mogućnost povezivanja s drugim kolegama unutar sustava, a od nedavno daje se mogućnost pristupa i roditeljima.
Primjena u nastavnoj praksi
Učenicima sam dala mogućnost pristupanja mreži potpuno dobrovoljno, a uključilo se približno tri četvrtine mojih učenika. No, njihova aktivnost je vrlo različita, dok jedni rado preuzimaju zadatke za vježbu prije provjere znanja, drugima je važna komunikacija. Vrlo brzo su shvatili da im Edmodo može pomoći kod rješavanja bilo kakvih problema u školi, da mogu dobiti odgovor na sva pitanja vezana uz nastavu, u bilo koje doba dana. Raduje me što Edmodo koriste kao mjesto za razmjenu iskustava i iz drugih nastavnih predmeta.
Kroz ovakvu komunikaciju otkrivam njihova osobna razmišljanja i stavove u vezi nastavnih tema za koje, nažalost u razredu nemam mnogo vremena. Za primjer ću uzeti događanja vezana uz nedavni potres u Japanu kada je vođena duga rasprava u kojoj su učenici pokazali puno suosjećanja, ali i straha za osobnu sigurnost, te postavljali brojna pitanja što treba učiniti u slučaju takve katastrofe.
Predaja domaćih zadaća i učeničkih radova postala je mnogo jednostavnija, jer pri tome mogu unaprijed saznati ocjenu i prema potrebi ispraviti svoj rad prije izlaganja pred razrednim odjelom. Meni je Edmodo postao osobito važan za upoznavanje sposobnosti (novih) učenika i to onih koji su u razrednom okruženju samozatajni i tihi. Takvima je društvena mreža omogućila slobodno izražavanje i mogućnost da pokažu svoje prave vještine i znanja.
Budući da Edmodo ima aplikaciju za anketiranje, postavila sam upit učenicima što misle o radu u Edmodu.
Anketa donosi vrlo pozitivno mišljenje učenika o Edmodu, a evo i nekoliko komentara učenika:
„Sviđa mi se to što mogu napisati ako mi nešto zatreba, poslati Vam neku od svojih prezentaciju, upitati ako mi nešto nije jasno.“
“Meni se sviđa apsolutno sve. Mi smo generacija “internetske” djece tako da je ovo nama više zanimljivo od običnog pisanja i obrađivanja na satu. A uz to sve možemo pokazati svoju kreativnost.”
“Meni se sve sviđa posebno to što nas Edmodo povezuje internetom, jedino mi je žao što neki ne mogu pristupit internetu. Također mi se sviđa što možemo slat svoje projekte i što se možemo dopisivati.”
Bez ikakve dvojbe mogu zaključiti da Edmodo pomaže u rješavanju komunikacijskih i problema međusobne suradnje što sputavaju suvremenu nastavu. Moji satovi geografije ne traju samo 45 minuta, već onoliko koliko učenici imaju interesa za predmet. Vjerujem da će učenicima ovo iskustvo pomoći u prijelazu na sustave za upravljanje učenjem (LMS) u daljnjem školovanju.