Upravo su promatranje, opažanje i opisivanje ono na što je u prvom razredu potrebno staviti naglasak kako bismo postupno osposobili učenike za istraživačko učenje.
Kod istraživačkog pristupa učenju treba obuhvatiti iskustveno učenje, učenje otkrivanjem i istraživačko učenje.
U istraživačkoj nastavi prirode i društva naglasak treba biti više na istraživanju, nego na ilustriranju.
Primarno mjesto zauzima zornost koja se može ostvariti:
• promatranjem prirode i prirodnih pojava,
• eksperimentom (pokusom),
• praktičnim radom.
U Osnovnoj školi Milan Brozović već dugi niz godina radi se na istraživačkom pristupu poučavanja u nastavi Prirode i društva.
Primjer ostvarivanja odgojno-obrazovnih ishoda u nastavnome predmetu Priroda i društvo primjenom istraživačkog pristupa.
Primjeri istraživačkog poučavanja u prvom razredu:
1. primjer
Dan voda – nastava na daljinu
Priroda i društvo
PID OŠ A.1.1. Učenik uspoređuje organiziranost u prirodi opažajući neposredni okoliš.
- razlikuje svojstva tvari koja istražuje svojim osjetilima
- otkriva da se tvari mogu miješati te osjetilima istražuje njihova nova svojstva
1. pokus: Istražite svojstva vode
a) Otvori vodovodnu slavinu. Što opažaš?
Voda iz vodovodne slavine _____________________.
b) Vodu ulij u čistu čašu. Promotri njezinu boju. Pomiriši je i kušaj. Kakve je boje? ________________
Kakvog je mirisa? _____________________
Kakvog je okusa? _____________________
Zaključak: učenici iznose ideje za rješavanje pitanja/problema.
Voda je ___________ boje, mirisa i okusa
2. pokus: Kako nastaje zvuk?
Pribor:
- Čaše (bolje su one s tanjim rubovima, poput čaša za vino)
- Voda
Upute:
- Prvu čašu nemojte napuniti s vodom.
- Umočite prst u vodu i zatim lagano pređite prstom preko ruba čaše.
- Što čujete?
- Drugu čašu napunite s ¼ vode. Ponovite postupak s mokrim prstom. Kakav zvuk sad čujete?
- Treću čašu napunite s ½ vode. A posljednju možete cijelu napuniti.
- Zabilježite svoje rezultate i svoja opažanja.
Zaključak: učenici iznose svoja opažanja.
Dodatna pitanja za učenike:
Je li zvuk različit u svim čašama? Kako se zvuk mijenja?
Objašnjenje:
Zvuk je prouzrokovan vibracijama. Potrebno je nešto što vodi sam zvuk od njegovog izvora do osobe koja ga čuje, a to nešto se naziva posrednik ili medij. Posrednik može biti zrak, voda, predmeti, drvo i tlo.
3. pokus: Voda koja bježi
Pribor:
- Najmanje 2 čaše s vodom
- Jedna prazna čaša
- Papirnati ručnici ( može I komad wc papira)
- Boja za kolače radi boljeg vizualnog dojma
Upute za rad:
- Dvije čaše napunite s vodom.
- Postavite ih na nešto uzvišenu podlogu.
- U njih ulijte nekoliko kapi boje za kolače.
- Stavite u svaki suhi papirnati ručnik. I neka završetak papirnatog ručnika ide u praznu čašu.
- Promatrajte što se događa, pokus traje neko vrijeme.
Zaključak: učenici iznose svoje opažanje pokusa.
Objašnjenje: nakon nekoliko minuta vaš papirnati ručnik će postati mokar, a nekoliko minuta iza toga prazna čaša će se početi puniti. Zašto se ovo događa?!
Ova pojava poznatija je pod nazivom “kapilarni učinak”. Voda se kreće uz pomoć vlakana u papirnatim ručnicima.
2. primjer
Jesen, zima, proljeće
PID OŠ A.B.C.D.1.1. Učenik uz usmjeravanje opisuje i predstavlja rezultate promatranja prirode, prirodnih ili društvenih pojava u neposrednome okružju i koristi se različitim izvorima informacija.
Razrada ishoda:
- opaža i opisuje svijet oko sebe služeći se svojim osjetilima i mjerenjima
- crta opaženo i označava/imenuje dijelove
- prepoznaje uzročno-posljedične veze u neposrednome okružju
- postavlja pitanja povezana s opaženim promjenama u prirodi
- postavlja pitanja o prirodnim i društvenim pojavama
- objašnjava uočeno, iskustveno doživljeno ili istraženo
- uočava probleme i predlaže rješenja
- raspravlja, uspoređuje i prikazuje na različite načine rezultate – crtežom, slikom
- donosi jednostavne zaključke
Opažanjem i praćenjem promjena u prirodi u svome neposrednom okolišu učenik bilježi promjene, opisuje viđeno, prikazuje crtežom i predstavlja dobivene rezultate, na primjer vremenske promjene, promjene u biljnome i životinjskome svijetu.
Promatranje pojava i promjena u prirodi kroz godišnja doba.
Učenici prvog razreda promatrali su jesen na način da su stvarali vremensku prognozu prema sljedećim uputama.
Promatranje je postupak usmjeravanja pozornosti u određenom smjeru sa zadaćom spoznavanja svojstava predmeta i njihovih promjena, kakve one jesu, ne mijenjajući ih.
Promatranje prirode – prognoza vremena JESEN
Kakvi su vremenski uvjeti za tvog boravka u šumi? Primjećuješ li neke od ovih pojava
Bit će lijepo vrijeme…
- ako nakon zalaska sunca ima puno rose
- pauci plete mreže dugih niti
- ptice pjevaju rano ujutro
- mačke i psi spavaju nepomično
- jutarnja se magla brzo razilazi
Bit će lošije vrijeme…
- ptice slijeću na električne vodove
- mačke se pomno i dugo ližu i uređuju
- miris trave i drveća postaje jači
- pčele ostaju u košnicama
Dolaskom u učionicu iznosili su svoja opažanja koja su bilježili određen period kod kuće i u obližnjoj šumi.
Na osnovu dobivenih podataka slagala se vremenska prognoza.
Zima
Učenici prvog razreda godišnje doba zima promatrali su u šumi u suradnji s Lovačkim društvom „Lisjak“. Obišli su sve staze i dijelove šume Loza i Lužina. Lovci lovačkog društva održali su predavanje o životinjama koje žive u šumi, njihovoj prehrani i suživotu. Učenici su imali priliku upoznati određene pojmove: čeka (osmatračnica), bojler (spremnik za hranu), pojilište, solnica. Sa sobom su ponijeli hranu (jabuke, stari kruh, kukuruz, povrće) kako bi nahranili životinje zimi.
Učenici su u školi izrađivali hranilice za ptice.
Upute za izradu hranilice:
- Sjemenke za divlje ptice
- Šrot ili masnoća
- Brašno
- Voda
Sve sastojke dobro izmiješati i oblikovati u kuglice, kuglice zamotati u mrežicu.
Hranilice za ptice objesili smo u šumi Loza kako bi ptice lakše preživjele zimu.
Proljeće
Nastava na daljinu
Učenici su kod kuće odradili sljedeći zadatak.
Ispitaj!
Uberi jedan listić kadulje i pomiriši. Opiši što osjećaš? Uzmi malo tankog papira i presavij ga, a između njega postavi svježi list kadulje. Pritisni ga. Što primjećuješ? Podigni papir prema svjetlu. Što opažaš?
Svoja su opažanja bilježili u pisankama.
Samovrednovanje nakon odrađene aktivnosti u nastavi na daljini.
Samovrednovanje aktivnosti
Zadovoljan sam svojom aktivnošću. DA NE
Postigao sam najbolje što sam mogao. DA NE
Većinu poslova obavio sam sam. DA NE
Za aktivnost u skupini koristila mi je suradnja s ostalim članovima. DA NE
Provođenjem nastave Prirode i društva zalažem se za aktivnu izvanučioničku nastavu u kojoj učenici vlastitim naporima stječu znanja gdje god je to moguće. U takvoj nastavi učenik otkriva samostalno poput znanstvenika koji otkriva za znanost posve nova saznanja.
Niti jedna učionica, ma kako ona dobro bila opremljena, niti jedan udžbenik ne mogu zamijeniti odlazak u prirodu.