Hrana služi organizmu kao gradiva tvar, kao izvor energije, služi održavanju života, rastu i razvoju, obnavljanju tjelesnih tkiva, obavljanju svih tjelesnih aktivnosti. Uravnotežena prehrana znači unošenje raznovrsnih zdravih namirnica (iz svih skupina piramide zdrave prehrane), unošenje hrane u umjerenim količinama i svakodnevno u približno isto vrijeme. Osnovu dnevne prehrane čine tri glavna obroka.
Višesatno sjedenje djece zbog školskih obaveza, gledanje televizije i rada na računalu, udruženo sa prekomjernom i nekvalitetnom prehranom često je uzrok pretilosti. Posebno ako je vezano uz nedovoljnu tjelesnu aktivnost. U dijagnosticiranju pretilosti važno je prvo odrediti ITM (indeks tjelesne mase). U odrasloj dobi to je podloga za razvoj niza bolesti. U smislu prevencije važno je prihvaćenje zdravih stilova života od kojih je među prvima zdrava prehrana.
Tijekom školske godine 2019./2020. u Ženskoj općoj gimnaziji Družbe sestara milosrdnica s pravom javnosti provedeno je istraživanje o prehrambenim navikama učenica.
Ciljevi istraživanja bili su:
- Anketom istražiti prehrambene navike učenica škole
- Na osnovi TM (tjelesne mase) i TV (tjelesne visine) odrediti ITM (indeks tjelesne mase)
- Navesti uzroke i posljedice loših prehrambenih navika u obliku dijagrama uzročno-posljedičnih veza
- Predložiti moguća rješenja
Odgojno-obrazovni ishodi:
Opisati i primijeniti zdrave stilove života koji podrazumijevaju pravilnu prehranu i odgovarajuću tjelesnu aktivnost.
Objasniti povezanost prehrane s razvojem debljine kao rizičnoga čimbenika danas vodećih kroničnih bolesti.
Anketirane su učenice od prvog do četvrtog razreda. Anketiranje je bilo anonimno, uz prethodna pojašnjenja. Mjerenjem su prikupljeni podaci o tjelesnoj težini i visini.
Anketa TV_________ TM_________
- Imaš li kuhani ručak?
a) da 76,3 %
b) rijetko 23,7 %
c) nikada - Doručkuješ li?
a) da 71,8 %
b) rijetko 28,2 %
c) nikada - Imaš li međuobroke između glavnih obroka?
a) da 78,5 %
b) povremeno 21,5 %
c) ne - Što jedeš za međuobrok?
a) voće 16,2 %
b) sendvič 28,4 %
c) slatkiše 45,3 %
d) ništa 10,1 % - Koliko komada voća jedeš dnevno?
a) 2 i više
b) 1 38,2 %
c) ništa 61,8 % - Broj porcija povrća u tvom dnevnom jelovniku iznosi:
a) 2 i više 2,3 %
b) 1 41,4 %
c) ništa 56,3 % - Slatkiši i grickalice su u tvojoj prehrani zastupljeni:
a) nikada 0,7 %
b) povremeno 71,6 %
c) svaki dan 27,7 % - Koliko često jedeš konzerviranu hranu?
a) nikada 25,2 %
b) ponekad 72,3 %
c) svaki dan 2,5 % - Koliko često jedeš „brzu hranu“?
a) nikada
b) ponekad 81,2 %
c) svaki dan 18,8 % - Koliko mlijeka i mliječnih proizvoda konzumiraš u jednom danu?
a) 0,5 l i više 26,8 %
b) 1 čaša 59,6 %
c) ništa 13,6 % - Što piješ kada si žedna?
a) vodu 32,3 %
b) mlijeko 8,7 %
c) voćni sok 34,6 %
d) slatke napitke 24,4 % - Piješ li kavu?
a) svakodnevno 25,7 %
b) ponekad 3,0 %
c) ne pijem kavu 71,3 % - Piješ li alkohol?
a) redovito
b) povremeno 7,7 %
c) ne pijem alkohol 92,3 % - Jesi li fizički aktivna?
a) redovito 80,9 %
b) povremeno 19,1 %
c) nikada
Dobiveni rezultati su pokazali:
- 1/3 učenica nema svakodnevno kuhani ručak
- isto toliko ih ne doručkuje redovito
- međuobroke povremeno ima 21 % učenica i to najviše slatkiše i sendviče
- 60 % učenica jede samo jedan komad voća dnevno ili jednu porciju povrća
- slatkiši i grickalice su povremeno zastupljeni kod 2/3 učenica, a 1/3 ih konzumira svaki dan
- konzervirana i „brza hrana“ su često na jelovniku kod 70 % – 80 % učenica
- samo njih 50 % popije dnevno oko 0,5 L mlijeka
- polovica ih žeđ gasi slatkim napitcima
- 30 % ih svakodnevno pije kavu, a alkohol gotovo da i ne konzumiraju (92,3 %)
- većina ih je umjereno fizički aktivna (80 %)
Analiza indeksa tjelesne mase
ITM |
POSTOTAK UČENICA |
Manje od 18 |
5,37 |
18 -20 |
41,13 |
21 -23 |
45,88 |
24 -28 |
6,64 |
28 i više |
0,94 |
Prosječan BMI kg/m2 |
20 |
- 45,88 % učenica svoj ITM održavaju u rasponu od 21 – 23 kg/m2, a 41,13% u rasponu 18 – 20 kg/m2
- 6,64 % ih je prehranjeno, 5,37 % ih je pothranjeno
Dobiveni podaci pokazuju da 1/3 učenica ima loše prehrambene navike. Podaci se slažu sa podacima iz literature koja ukazuje na loše prehrambene navike školske djece i mladeži u Republici Hrvatskoj i u drugim zemljama u kojima su provedena slična istraživanja.
Zaključci
Učenice su anonimno anketirane u svrhu saznanja na koje se načine hrane i je li to u skladu sa načelima zdrave prehrane. Podaci dobiveni anketom su pokazali da oko 1/3 učenica ima loše prehrambene navike. To znači da nemaju svakodnevno kuhani obrok, ne doručkuju, ne jedu dovoljnu količinu voća i povrća. Kavu piju svakodnevno, a ne piju dovoljnu količinu mlijeka. Na jelovniku su im vrlo često „brza hrana“, grickalice i slatkiši bilo da su to glavni obroci ili međuobroci. Pozitivno je to što ih gotovo većina ne konzumira alkohol i što su umjereno fizički aktivne. Prosječan ITM za sve učenice škole iznosi 20 kg/m2.
Stoga bi bilo potrebno:
– poduprijeti stvaranje dobrih, te utjecati na promjenu loših prehrambenih navika
– ukazati na problem i roditeljima i djeci
– provoditi edukaciju od vrtića, pa dalje kroz školu putem roditeljskih sastanaka, radionica…
– prezentirati zdrave stavove putem medija
– uvesti kvalitetnu kolektivnu prehranu u škole
– svijest o zdravom načinu prehrane trebalo bi pobuditi ne samo kod učenika nego i u široj društvenoj zajednici.