Kao književni predložak poslužile su nam Tričave pjesme Paje Kanižaja. Nekoliko grafički oblikovanih pjesama učenicima je poticaj za dekodiranje i drugačiji način iščitavanja pjesme. Naime, pjesme nisu oblikovane u kitice kako su učenici navikli, već svojim oblikom upućuju na sadržaj, ali je potrebno posebno kod prve pjesme (Kaktus) uložiti trud na koji način pjesmu pročitati. Nakon što je pjesma uspješno pročitana, saznajemo da je riječ o trima zagonetkama u kojima učenici moraju prepoznati da se radi o kaktusu. Ostale tri pjesme jednostavnije su za čitanje, ali su smjernica i poticaj učenicima za stvaralaštvo. Pjesme projiciramo na platnu kako bi učenici zajednički pokušavali otkriti kako se pjesma čita i o čemu govori. Primjeri pjesama:
Slijedi razgovor s učenicima o predstojećim blagdanima i narodnim običajima njihova kraja. Vjerojatno će svi učenici istaknuti da će zajedno s obitelji kititi božićnu jelku ispod koje očekuju poklone, kako će na jelku stavljati kuglice, ako padne snijeg, oblikovat će snjegoviće itd. Sve navedeno može biti predložak za stvaralaštvo. Učitelj će učenicima ponuditi oblike ili ih mogu nacrtati na ploči:
Zadatak za učenike: Odaberi jedan od zadanih oblika i oblikuj pjesmu tako da svojim stihovima ispunjava unutrašnjost zadanog oblika. Motivi i pjesničke slike koje ćeš uporabiti u pjesmi neka budu vezani uz zimu, običaje i blagdane u prosincu ili sam lik koji si odabrao. Pokušaj stihovima oblikovati i rimu.
Učenici osmišljavaju stihove tako da moraju paziti na dužinu stiha kako bi u konačnici njihovi stihovi odgovarali zadanom obliku, tj. kako bi zadani oblik što bolje zarobio njihovu pjesmu u jelki, snjegoviću, poklonu, kuglici… Nakon što su napisali pjesmu, prepisuju je u čistopis i likovno oblikuju te stavljaju na razredni plakat. U danima do Božića pjesme su izložene i predstavljene na čitanje svim učenicima škole. Učenici će ovom aktivnošću razvijati kreativnost, stvaralaštvo, bogatiti rječnik, povezivati pjesnički sadržaj s običajima koje njeguju u svojoj obitelji i odlično se zabaviti.
Autorica primjera dobre prakse: Sunčica Križan-Kadi, prof., učiteljica savjetnica, OŠ Novi Marof