Od veljače do travnja, svake godine, na fakultetima i institutima diljem svijeta preko 15 000 srednjoškolaca, u 50 zemalja, provest će jedan dan poput znanstvenika analizirajući stvarne podatke prikupljene na najvećem i najsnažnijem sudarivaču čestica na svijetu “Large Hadron Collider” (LHC) smještenom na CERN-u (Europski laboratoriju za fiziku elementarnih čestica). Globalna, svjetska razina ovog događanja odražava prirodu planetarne kolaboracije u eksperimentalnoj fizici elementarnih čestica, koja se najviše ostvaruje kroz CERN.
Međunarodni istraživački radni dan za učenike (International Masterclasses) utemeljen na atraktivnom programu, protekao je sljedećim redoslijedom: pozdravni govor i dobrodošlicu ususret radnom danu održao je pročelnik Odjela za fiziku Sveučilišta J. J. Strossmayera u Osijeku, izv. prof. dr. sc. Vanja Radolić i dr. sc. Denis Stanić, a predavanja i radionicu vodili su prof. dr. sc. Ivica Puljak, FESB (Fakultet elektrotehnike, strojarstva i brodogradnje Split) i Matej Roguljić, znanstveni novak s IRB-u (Institut Ruđer Bošković Zagreb). Nakon što su predavači upoznali učenike i profesore s tematikom prionulo se na praktičan rad, analizu podataka CMS detektora.
Sudarivač čestica LHC fizičari koriste za studiranje najelementarnije građe materije. Istraživanja na CERN-u znatno unapređuju i produbljuju naše razumijevanje subatomskog svijeta, strukture i razvoja svemira. Rezultati se istraživanja na CERN-u prate s velikom pažnjom ne samo od strane fizičara, već i široke javnosti. Međunarodni nastavni dan omogućuje srednjoškolcima da dožive iskustvo istraživanja na najizravniji način. Naime, ideja je vodilja programa omogućiti učenicima iskustvo jednog stvarnog radnog dana znanstvenika. Učenici taj dan rade rame uz rame sa znanstvenicima i mogu osjetiti kako je raditi moderna istraživanja u fizici.
U autentičnoj atmosferi učenici stječu uvid u međunarodnu organizaciju modernih istraživanja, a istovremeno i uče o subatomskim česticama kroz lako razumljive prezentacije fizičara izravno uključenih u istraživanja. Učenici analiziraju produkte sudara elementarnih čestica ubrzanih gotovo do brzine svjetlosti u 27 kilometara dugom kružnom LHC akceleratoru, snimljenih posebno izgrađenim detektorima. Četiri eksperimenta: ATLAS, CMS, LHCb i ALICE ustupila su svoje podatke za ovaj edukacijski program. Zanimljivo je da učenici mogu u podacima koje analiziraju, ponovo otkriti Higgsov bozon, elementarnu česticu otkrivenu prije dvije godine, a čije je otkriće nagrađeno Nobelovom nagradom. Pozorno prateći upute voditelja radionica, učenici su, vjerovali ili ne, uistinu otkrili, među ostalim česticama i Higgsov bozon. Atmosfera na međunarodnom istraživačkom danu bila je iznimno poticajna za sve sudionike. Voditelji su ostvarili svoj cilj, popularizirati fiziku i omogućiti učenicima nesvakidašnji događaj biti znanstvenik na jedan dan.
Završni dio događanja bila je video konferencija. Putem video veze s CERN-om (Švicarska) i institucijama sudionicima u drugim zemljama, a u četvrtak, 7. ožujka 2019. godine, to su bili Osijek i Rijeka (Hrvatska), Varna (Bugarska) i Istanbul (Turska), polaznici su prezentirali rezultate svojih istraživanja, baš onako kako to rade i fizičari u međunarodnim kolaboracijama.
Rezultate srednjoškolaca koji su se okupili u Osijeku, hrabro, elokventno i samouvjereno na engleskom jeziku, iznosili su učenici. Najzanimljiviji i najintrigantniji dio bilo je postavljanje pitanja koja su „mučila“ učenike i iščekivanje odgovora. Pitanja je bilo mnogo, i da nismo bili ograničeni vremenom ovo zbivanje bi potrajalo jako dugo. Zadovoljni učenici, profesori i organizatori već su zakazali ponovni susret za godinu dana.
Ovo događanje na Odjelu za fiziku u Osijeku organizirali su znanstvenici sa Sveučilišta u Splitu (Fakulteta elektrotehnike, strojarstva i brodogradnje, FESB) koji rade na CERN-u, fizičari s Instituta Ruđer Bošković te fizičari s Odjela za fiziku u Osijeku i srednjoškolski profesori koji su sudjelovali, potaknuli i nagradili svoje učenike.