prodaja@stozacibrid.com hr@hardtechnique.com vjeko.kovacicek@coolintunit.com info@tehnikhard.net mail@coolintunit.com webmaster@stozacibrid.com admin@hardtechnique.com tehnikhard.net web.stozacibrid.com www.coolintunit.com

“Ruku pod ruku – čitalačka i prirodoslovna pismenost”

Osnovna škola „Ljudevit Gaj“ Krapina i ove je godine uspješno provela integriranu nastavu geografije u suradnji sa školskom knjižnicom. Učiteljica geografije Miljenka Hršak i školska knjižničarka Suzana Pracaić osmislile su aktivnost pod nazivom „Upoznajmo Europu“, namijenjenu učenicima 7. razreda.

Cilj aktivnosti bio je razvijanje čitalačke i prirodoslovne pismenosti kroz istraživački rad. igra asocijacije

Kako bi učenici uspješno ostvarili zadatke i ishode učenja, osmišljena je interdisciplinarna lekcija koja je omogućila učenicima da istražuju različite izvore znanja na različitim medijima, kako tiskanim tako i online. Učenici su tako razvijali čitalačku pismenost, prirodoslovnu pismenost, kritičko mišljenje i kreativnost. Knjižničarka Suzana Pracaić pripremila je digitalni obrazovni sadržaj koji je učenicima služio kao vodič kroz proces samostalnog istraživanja. Taj sadržaj uključivao je online izvore, upute za citiranje literature, fotografije s održanih satova i digitalne uratke, a dostupan je na ovoj stranici.

Aktivnost je započela igrom asocijacije koju je pripremila učiteljica Miljenka, kroz koju su učenici otkrivali specifičnosti europskih zemalja te ih pokazivali na karti. Time su razvijali vještinu snalaženja na karti, poznatu kao kartografska pismenost. Nakon toga, učenici su upoznati s različitim izvorima znanja i informacija te poučeni kako ih koristiti i citirati.

Za istraživački zadatak, učenici su trebali koristiti barem jedan tiskani i jedan online izvor. Ponuđeni su im bili časopis Drvo znanja i Proleksis enciklopedija. Na tom integriranom satu, učenici su naučili kako pravilno citirati literaturu iz tiskanih i online izvora. Zatim su posudili časopis za rad kod kuće i započeli s istraživačkim zadatkom.

izvori znanja i informacijaUčiteljica Miljenka osmislila je zadatak pod nazivom „Moje putovanje u…“ gdje su učenici istraživali odabranu europsku državu. Zadatak je uključivao sljedeće korake:

  1. Uvod: Učenici su trebali navesti osnovne informacije o državi, uključujući geografski položaj, državno uređenje, broj stanovnika, službeni jezik, religiju, valutu te članstvo u EU ili drugim organizacijama. Također su trebali umetnuti zastavu države u svoj rad.
  2. Glavni dio: Učenici su preuzeli slijepu kartu države s d-maps.com, ucrtali gradove koje posjećuju te opisali tri znamenitosti u svakom gradu s fotografijama i razlozima odabira. Istražili su i tradicionalnu kuhinju te suvenire države. Za svaki opis znamenitosti, učenici su koristili tiskane i online izvore, a fotografije su morale biti pravilno označene.
  3. Planiranje putovanja: U završnom dijelu istraživačkog rada učenici su pomoću aplikacije ViaMichelin planirali rutu putovanja, vodeći evidenciju o prijeđenim kilometrima i troškovima putovanja. Na ovaj način razvijali su praktične vještine planiranja i organizacije.

Radovi su predani i ocijenjeni prema unaprijed dogovorenim kriterijima, što je omogućilo objektivnu procjenu i povratnu informaciju za učenike.

Kao dodatak istraživačkom radu, učenici su izradili digitalne razglednice koristeći alat Canva, čime su razvijali digitalnu pismenost, kreativnost i maštu. Ova aktivnost omogućila je učenicima da se upoznaju s naprednim mogućnostima digitalnih alata i umjetne inteligencije. Zadatak je uključivao nekoliko ključnih koraka:

  1. Odabir znamenitosti: Učenici su prvo morali odabrati jednu znamenitost iz grada države koju su istraživali. Zatim su u alatu Canva potražili odgovarajuću fotografiju te znamenitosti koja će poslužiti kao pozadina razglednice.
  2. Postavljanje osobne fotografije: Učenici su dodali svoju fotografiju na razglednicu, koristeći AI alate u Canvi kako bi uklonili pozadinu sa svoje slike. Time su dobili efekt kao da stoje ispred odabrane znamenitosti.
  3. Pisanje teksta: Učenici su napisali tekst pozdrava i svoje ime na razglednici. Neki su koristili AI prevoditelja unutar Canve kako bi preveli pozdrav na jezik zemlje koju su istraživali.
  4. Kreativnost i dizajn: Kroz cijeli proces, učenici su imali slobodu kreativnog izražavanja, birajući boje, fontove i ukrase za svoje razglednice.

Canva je jedan od najpopularnijih alata za grafički dizajn, a njezina nova nadogradnja s umjetnom inteligencijom olakšava korištenje platforme. Učenici su iskoristili mogućnosti Canva Pro verzije, koja je besplatno dostupna obrazovnim institucijama. Korištenje Canve pomoglo je učenicima da shvate kako tehnologija može biti alat za razvijanje kreativnosti i digitalne pismenosti.

Rezultate njihovog rada možete pogledati na ovoj stranici.

Ova integrirana nastava čitalačke i prirodoslovne pismenosti pokazala je kako kombinacija ovih vještina može značajno doprinijeti razvoju kritičkog mišljenja i razumijevanja svijeta. Kroz ovakav pristup, učenici stječu sveobuhvatne vještine potrebne za uspjeh u školi i izvan nje te se pripremaju za cjeloživotno učenje i aktivno sudjelovanje u društvu.

Integracija čitalačke i prirodoslovne pismenosti obogatila je obrazovni proces, čineći ga dinamičnijim i kreativnijim. Kombinirajući čitanje, pisanje, kritičko razmišljanje i praktične aktivnosti, učenici su stekli vještine koje su im potrebne za suočavanje s izazovima u stvarnom svijetu. Ovaj pristup ne samo da poboljšava akademske rezultate, već i priprema učenike za cjeloživotno učenje i aktivno sudjelovanje u društvu.