prodaja@stozacibrid.com hr@hardtechnique.com vjeko.kovacicek@coolintunit.com info@tehnikhard.net mail@coolintunit.com webmaster@stozacibrid.com admin@hardtechnique.com tehnikhard.net web.stozacibrid.com www.coolintunit.com

Aktivnosti job shadowinga u Portugalu

Četiri djelatnika Erasmus akreditirane Osnovne škole Jagode Truhelke iz Osijeka provelo je job shadowing u Escola Secundaria Cacilhas – Tejo u Almadi u Portugalu.

Ciljevi mobilnosti bili su: razvijanje novih znanja, vještina i iskustava u području razvoja životnih vještina, mentalnog zdravlja, nastave na otvorenom, zdrave prehrane i razvoja digitalnih vještina. Ciljevi su također bili usavršavanje govornih vještina na engleskom jeziku, dijeljenje dobrih praksi, interakcija s učiteljima u školi domaćina, predstavljanje škole i kulture, učvršćivanje partnerstva, povećanje svijesti o portugalskoj kulturi te bolje razumjevanje Europskog konteksta djeljenja znanja. U ovoj mobilnosti su sudjelovale učiteljica prirode i biologije Vesna Ovničević, učitelj povijesti Benjamin Lamza, stručna suradnica pedagoginja Ana Vukojević te Erasmus koordinatorica škole stručna suradnica knjižničarka Irena Bando. Mobilnost su organizirale dvije Erasmus koordinatorice Margarida Lucena iz Portugala i Irena Bando iz Hrvatske.   

Program job shadowinga sastojao se od upoznavanja s portugalskom obrazovnim sustavom, radom školskih timova, mnogim mogućnostima obrazovanja u školi za djecu i odrasle. Škola se može pohvaliti brojnim projektima iz područja znanosti, umjetnosti, sporta. Učenici se mogu uključiti u neki od školskih klubova, primjerice u klub robotike, šahovski klub, volonterski klub, znanstveni klub,sudoku klub, književni klub.

Predstavljen je i klub robotike te prezentiran projekt “Digital Storytelling” u kojem se prikazala primjena kamere koja snima 360° stupnjeva kojom učenici izrađuju 3D videa. Projekt “SHARE4CHANGE”, povezan s očuvanjem okoliša i održivim razvojem temelji se na ponovnoj uporabi stare odjeće. Učenici i nastavnici su organizirali Second hand sajam na kojem su izložili svoju staru odjeću. Pored odjeće su postavili zanimljive poruke koje su bile poticaj ponovnog korištenja kako bi se smanjilo kupovanje novoga te time smanjilo zagađenje okoliša (po principu zero waste – reuse, ponovo upotrijebiti). Upoznali su se s dugogodišnjim projektom škole “Youth Parliament’’ koji se provodi u suradnji s portugalskom vladom, gdje učenici predlažu i predstavljaju svoje nove ideje. Ukoliko ideje budu prihvaćene realiziraju se kroz projekt.   

U portugalskoj školi posebnu ulogu ima školska knjižnica. Ona je kulturni, obrazovni istraživački, prezentacijski, medijski i informacijski centar škole. Knjižnica provodi brojne projekte u suradnji s drugim nastavnicima i timovima. Važnu ulogu ima knjižni klub kao i aktivnost svakodnevnog desetominutnog čitanja koju provode svi djelatnici škole. Škola ima naziv “Zdrava škola” naglašavajući važnost izbacivanja nezdravih namirnica koja potiče učenike na zdravu prehranu i zdrave međuobroke.

U školi se jednom tjedno organizira susret učenika s timom liječnika i medicinskih sestara koje učenicima odgovaraju na pitanja vezana uz zdravlje, zdravu prehranu i slična pitanja. Škola ima i medicinski kabinet za slučajeve kada se učenici ne osjećaju dobro, ako se ozlijede ili trebaju bilo kakvu medicinsku pomoć.

Ono što se posebno istaklo u radu portugalske škole je individualni pristup prema učenicima i njihovim potrebama. Učenike se potiče na kritičko mišljenje i odgovorno i kreativno djelovanje. U školi nema zvona, nastavni sati traju oko 60 minuta, a učenici već po navici sami znaju i osjete kad je kraj sata. Učitelji često sa svojim razredima prisustvuju satima drugih učitelja. Na taj se način dodatno educiraju, razvijaju te surađuju s ostalim kolegama u školi.

Velika se pozornost posvećuje građanskom odgoju. Ono obuhvaća zdravstveno i spolno obrazovanje, financijsku pismenost, demokratsko sudjelovanje, mir i sigurnost, seksualnost i rodna ravnopravnost, dobrobit životinja, poduzetništvo itd. Glavni moto poučavanja građanskog odgoja u školi je “Učiti radeći, a ne slušajući” . Zbog toga se provode različite aktivnosti u lokalnoj zajednici (posjeti staračkom domu, različiti oblici volontiranja i sl.).

U okviru kulturološkog djela upoznali su se s bogatom portugalskom kulturom, prekrasnim krajolicima, gastronomijom u kojoj prevladavaju riba (najčešće bakalar i srdele) i morski specijaliteti. Isprobali su i njihovu neodoljivu slasticu Pastel de Nata. Do škole su najčešće putovali trajektom preko velike rijeke Tajo. Vozili su se i metroom, vlakom, autobusom, poznatim i prepoznatljivim tramvajem broj 28. Neizostavan dio boravka u Portugalu je i slušanje fada, tradicionalnih emotivnih i melankoličnih pjesama uz pratnju gitare. Fado govori o dubokoj čežnji za sretnijim minulim danima, prošlim neuspjelim ljubavima ili čežnjom za svojim supruzima koji godinama plove na brodovima.

Posjetili su Jeronimitski samostan, kao i dvorac Belem, lisabonski oceanarij, pitoreskni ribarski gradić Cascais, paklena vrata (Boca do Inferno) i najzapadniju točku kontinentalne Europe (Cabo da Roca). Imali su priliku vidjeti i prekrasan grad Nazare koji je poznat po najvećim valovima na svijetu te kao takav predstavlja raj za surfere. Posjetili su pješčanu plažu u mjestu Costa da Caparica gdje smo uživali u pogledu na Atlantski ocean. Popeli su se i do kipa Krista Kralja u Almadi s kojeg se pruža fantastičan pogled na grad Lisabon. Posljednji dan mobilnosti bio je rezerviran za posjet svetištu u Fatimi, mjesto koje pruža mir i spokoj te povezuje i okuplja vjernike iz cijeloga svijeta.

Zaključak ove mobilnosti bio bi divljenje Portugalu kao zemlji bogate prošlosti i kulture te vrlo multikulturalne i inkluzivne sadašnjosti. Posebno su ih dojmili ljudi koji su skromni, srdačni, pažljivi i drže do svojih tradicionalnih vrijednosti. Sudjelovanje u ovoj Erasmus mobilnosti obogatilo ih je novim spoznajama te dodatno motiviralo da neprekidno rade na vlastitom usavršavanju i cjeloživotnom učenju.