prodaja@stozacibrid.com hr@hardtechnique.com vjeko.kovacicek@coolintunit.com info@tehnikhard.net mail@coolintunit.com webmaster@stozacibrid.com admin@hardtechnique.com tehnikhard.net web.stozacibrid.com www.coolintunit.com

Arhimedova konstanta kroz igru u matematici

Učenici 7. a razreda Osnovne škole „Ljubo Babić“ u Jastrebarskom 14. 3. 2024. odradili su  projektni zadatak „Dan broja π“. U projektu učenici su se dobro zabavili, razvili kreativne sposobnosti, a uz sve navedeno saznali da se broj Pi pojavljuje u mnogim matematičkim i znanstvenim kontekstima: geometriji, statistici, fizici.

Učenici 7.a razreda Osnovne škole „Ljubo Babić“ u Jastrebarskom 14.3.2024. odradili su  projektni zadatak „Dan broja π“. Svake godine učenici s nestrpljenjem očekuju upravo taj dan jer je, prema njihovim komentarima, upravo taj dan, dan zanimljive matematike. Prije nego što su se učenici upustili u izradu kreativnog rada, upoznali su matematičku konstantu (π) koja predstavlja omjer opsega i duljine promjera bilo kojeg kruga.

Zadatak koji je učiteljica postavila učenicima je istraživačke prirode. Učenici su radili u grupama po četiri učenika. Svaka grupa dobila je različite predmete u obliku kruga (šalice, narukvice, kotačiće, kutije bombona…). Pomoću konca i ravnala odredili su opseg i duljinu promjera, a potom su izračunali njihov omjer. Iako su neki od njih već ponešto čuli i znali o navedenoj konstanti većina je bila iznenađena kako su prilikom dijeljenja ta dva podatka svi dobivali isti omjer, približno 3.14, tj. broj π. Ovim projektnim radom učenici su razvijali suradnički odnos, potaknuli razvoj istraživačkih i komunikacijskih sposobnosti. Prilikom istraživanja  događale su se i greške no na taj način su učenici osvijestili činjenicu da neuspjeh i greška spadaju u obrazovnu zadaću i dio su aktivnog učenja.

Nakon provedenog istraživanja za učenike je uslijedio njima najzanimljiviji dio. Kreativnost i mašta došli su do izražaja. Učenici su kod kuće izradili različite ogrlice, narukvice i privjeske izrađene od različitih materijala u koje su na različite načine ukomponirali znak broja  Pi (π ). Neki su rezbarili drvo, drugi su radili s glinom i tijestom dok su treći nizali  perlice različitih boja prema znamenkama broja π (3,1,4). Osim istraživanja provedenog na satu matematike i kreativnog rada kod kuće učenici su još imali zadatak saznati i neke interesantne činjenice o broju Pi. Tako su saznali da se broj Pi zove još Ludolfov broj i Arhimedova konstanta. Pronašli su sljedeće interesantne činjenice kao da su neki poznati matematičari rođeni na dan broja Pi, Albert Einstein  (14. ožujka 1879.) i Waclaw Sierpinski(14. ožujka 1882.), a  Stephen Hawking umro je baš na dan (14. ožujka 2018. godine). Saznali su i da je broj Pi  iracionalan, što znači da se ne može iskazati kao konačan decimalni broj. Fascinirala ih je i činjenica da je rekord u pamćenju najvećeg broja decimala broja pi oborio Rajveer Meena sa Sveučilišta VIT University u Indiji  2015. kada je uspio  upamtiti čak 70.000 decimalnih mjesta. I brojne druge zanimljive činjenice. Učiteljica je primjetila kako kroz igru i aktivno sudjelovanje učenici bolje i lakše usvajaju nastavne sadržaje i primjenjuju ih na problemima koje susreću u svakodnevnim životnim situacijama.

Cilj projekta u potpunosti je ostvaren, svi učenici aktivno su sudjelovali, dobro se zabavili, razvili su kreativne sposobnosti i ono najvažnije, uz sve navedeno su i naučili.