prodaja@stozacibrid.com hr@hardtechnique.com vjeko.kovacicek@coolintunit.com info@tehnikhard.net mail@coolintunit.com webmaster@stozacibrid.com admin@hardtechnique.com tehnikhard.net web.stozacibrid.com www.coolintunit.com

Benchmarking u finskim školama

Globalno poznata Finska po PISA rezultatima svojih učenika ističe se kao dobar primjer reforme škole. Finska ima konkurentno gospodarstvo, nisku razinu korupcije, visoku kvalitetu života, besplatno obrazovanje za sve, jednake mogućnosti za sve uz životni stil koji podupire održivi razvoj i ravnopravnost spolova. Ovaj uspjeh temelji se na jedinstvenom putu izgradnje kvalitetnog obrazovnog javnog sustava.

Ono čime se nastavnici u Finskoj najviše ponose nisu tabelarni prikazi uspjeha njihovih učenika nego činjenica da porezni obveznici vjeruju javno financiranom obrazovnom sustavu te ga smatraju najznačajnijim uspjehom od osamostaljenja 1917. g. Obrazovanje u finskim školama je besplatno za sve kao i studiranje na sveučilištima i veleučilištima, svi imaju jednake mogućnosti za nastavak školovanja koji uspješno završe višu srednju školu ili višu strukovnu školu. Trenutno se uvode novi poticaji za studente koji diplomiraju u roku.

Neke zanimljivosti o Finskoj i Fincima

Republika Finska je nordijska država u sjeveroistočnoj Europi.5.4 milijuna Finaca živi u “sendviću” između 9.8 i milijuna Sveđana i 142 milijuna Rusa. Uz finski, službeni jezik je i švedski. 1995.godine postala je članica Europske unije.Finska ima 77 bilijuna stabala (zemlja koja u Europi ima najviše površine pokrivene šumom), 187 888 jezera i 264 000 lososa i jednog Djeda Božićnjaka. Finci svoju zemlju zovu Suomen Tasavalta ili kraće Suomi.

Život Finaca se vrti oko saune. Sauna je drevna finska riječ za kupelj. U Finskoj imaju oko 2 milijuna sauna i teoretski moguće je da cijela nacija “sjedi u sauni” u nekom trenutku. Čak i u zgradi Parlamenta se nalazi sauna.

Finci su prvi Europljani koji su osloboditi muškarce tereta upravljanja zemljom dajući iste mogućnosti ženama. Finkinje imaju pravo glasa i kandidiranja u parlament od 1906., duže od bilo koje druge europske zemlje tako da je Finska zemlja s najvišom stopom udjela žena u javno-političkom životu.

Prva premijerka je Anneli Tuulikki Jäätteenmäki, a druga Mari Johanna Kiviniemi. 11. predsjednik Finske je Tarja Kaarina Halonen (200.-2012.) ujedno i prva žena na tom mjestu. U Parlamnetu je više od 40% žena.

Finci se vole natjecati, no suradnja je osobina koja ih bolje opisuje. Do 1960-ih Finci su bili slabo obrazovani no danas su jedna od najobrazovaniji nacija. Kad je pokrenuta reforma 1970-ih poznata kao peruskoula samo 7% stanovnika je završilo fakultet.

“Best Practices Benchmarking” tečaj

U okviru Erasmus+ K1 projekta III.gimnazije Split “Education for tomorrow”sudjelova sam na seminaru Best Practices Benchmarking. Organizator tečaja je finski Euneos d.d. čije su glavne aktivnosti organiziranje tečajeva za nastavnike u okvirima EU projekata kao i Erasmus+ platforme.

Benchmarking je alta  kojim mjerimo i uspoređujemo postignuća i metode rada s najboljima. Tečaj “Best Practices Benchmarking” nudi usporedbu s procesom podučavanja u finskim školama na temelju kojih sudionici izvode zaključke i primjenjuju u svom razredu.

Tečaj Best Practices Benchmarking je održan u travnju 2016. u finskom gradu Vantaa koji je 18 km udaljen od glavnog grada Helsinkija.

Pripremne aktivnosti za tečaj počele su tijekom studenog 2015. a uključivale su između ostalog analizu škole sudionika tečaja unutar obrazovnog sustava s pogledom na razvoj, inovacije, mjestom učenika u obrazovnom procesu, ulogom nastavnik u procesu podučavanja te ukazivanjem na aktivnosti kojima namjeravamo djelovati kako bi škola sudionika tečaja dobila europske i globalne dimenzije tijekom benchmarkinga u finskim školama.

Rad tijekom tečaja sadržavao je slijedeće:

1. stručne prezentacije koje su obrađivale teme iz područja obrazovanja

2. opservacije u učionicama gdje sudionici tečaja promatraju nastavni proces iz odgovarajućih predmeta ovisno o njihovom cilju kao i razgovor s finskim nastavnicima

3. jačanje i dijeljenje kompetencija kroz razne oblike suradnje sudionika i voditelja tečaja.

4. posjeta znanstvenom centru Heureka u gradu Vantaa s ciljem popularizacije znanosti i razvoja metoda podučavanja temeljenih na znanstvenim konceptima.

U mojoj grupi koja je bila vezana za aktivnosti u srednjoj višoj školi Tikkurila u Vantaa-i bili su slijedeći sudionici nastavnici iz europskih škola:

  1. 4 nastavnika iz Colégio São Martinho (Portugal)

  2. 4 nastavnika iz Colegiul National “Barbu Ştirbei” (Rumunjske)

  3. 2 nastavnika iz Istituto Di Istruzione Superiore “blaise Pascal” (Italija)

  4. 3 nastavnika iz Istituto Comprensivo Monte San Pietro (Bo) (Italija)

  5. 3 nastavnika + ravnatelj iz Liceul Teoretic “george Moroianu” (Rumunjske)

  6. 10 nastavnika iz Emel- Mustafa Usakli Anatolian High School (Turska )

O finskom obrazovnom sustavu

U finskom obrazovnom sustavu u središtu su učenik i nastavnik, dok je kod nas kurikulum. Finski kurikulum ima tri razine: nacionalni ( na kojem se temelji općinski/gradski), gradski ili općinski i školski(pišu ga djeca, roditelji i nastavnici, a temelji se na općinskom/gradskom kurikulumu). Najpopularnije zanimanje u Finskoj je nastavnik i taj studij upisuju samo najbolji studenti, a plaće su vrlo slične plaćama odvjetnika i liječnika što kod nas nije slučaj. U razgovoru s jednom učiteljicom, saznala sam zašto je to zanimanje tako cijenjeno, a razlog je jednostavan – jedino je zanimanje koje se temelji na ljubavi. Kao što je već rečeno, finski učenici u odnosu na hrvatske ne osjećaju strah i stres prema školi, dosta su načitani i iz škola izlaze kao visoko obrazovani mladi ljudi.

Tikurila srednja viša škola je najveća srednjoj škola u Finskoj koja ima 1190 učenika (godišnje upiše 385 učenika), a učenici su u dobi od 16-19 godina. 62 nastavnika su zaposlena na puno radno vrijeme te oko 10 drugih članova osoblja što uključuje psihologa, pedagoška i tehnička podršku za primjenu ICT-a u nastavi, socijalni radnik, medicinska sestra. Od tehničke opreme u školi se nalazi 585 tableta (13 u svakoj učionici),oko 300 računala (uglavnom laptopa), nekoliko IPAD, WLAN, FRONTER platformu za eučenje,WILMA platformu u kojoj nastavnici, učenici, roditelji i ravnatelji imaju pristup a sadrži kurikulume predmeta, izostanke, komunikaciju, ocjene ispita.

U finskim školama ravnatelji su ti koji preuzimaju ulogu našeg razrednika u dijelu vođenja brige oko izostanaka, izricanja predagoških mjera, upućivanja psihologu isl. Ravnatelj svaki provodi vrijeme s učenicima u neformalnom razgovoru stvarajući kod njih osjećaj sigurnosti i brige. Oni se njemu obraćaju za pomoć ili on sam ocjeni da je to potrebo. Također učenici dosta izvannastavnih aktivnosti provode s nastavnicima tako da organiziraju plesove, športska natjecanja, priredbe. Sve ove aktivnosti su uključeni i roditelji. Škole su javne i moguće je prisustvovati bilo kojem satu što koriste roditelji učenika s ćijim tretmanom tijekom nastave nisu zadovoljni.

Škola pored nacionlnog kurikuluma u Tikurila srednjoj školi izvodi se i međunarodni program IB-World School koji upisuje na godinu 30 učenika i nastava se odvija na engleskom jeziku. Treba napomenuti da isti nastavnici koji predaju nacionalni kurikulum rade i u ovim razredima. Što nije začuđujuće s obzirom na činjenicu da samo najbolji od svih studenata na sveučilištu upisuju nastavnički studij njih oko 10% sa samog vrha po uspjeha na testovima. Također ti studenti prolaze intervjue pri upisu. Primjerice 2010. na nastavnički studij je konkuriralo 6 600 najboljih studena a prima 600 studenata. Nastavničko zanimanje je izuzetno cijenjeno u društvu stoga toliki interes.

Školska godina traje 30 tjedna i podijeljena je na 5 perioda na godina (38 – 40 dana). Ispiti su nakon svakog perioda i traju 8 dana. Učenici jedan predmet /kurs imaju 3 sata tjedno. Jedan sat traje 75 min. Nema zvona. Ovisno o predmetu koji nastavnik podučava može imati na godinu od 16 – 24 kursa. Nastavnička plaća je nešto veća od prosječne plaće u Finskoj i ne odstupa puno od plaća liječnika, odvjetnika.

Načelo jednakih mogućnosti za sve je nešto što je zaista i zaživjelo u ovim školama i zasigurno dovelo do napretka fiksnog društava u cjelini. Svi učenici koji su uključeni u obrazovni sustav bez obzira radili se o Fincima ili izbjeglicama pružaju se prilike da budu uspješni i pronađu zadovoljstvo u učenju.

Na učenicima se vidi da vole boraviti u školi i da im to predstavlja nešto ugodno. Sedmosatni školski dan, višesatno sjedenje u učionici, frontalno-prezentacijski nastavni proces, kontrolni radovi, ispitivanje, strah od ocjena, domaća zadaća koja je sastavni dio svakodnevnih aktivnosti učenika, pasivna uloga roditelja su situacije koje ne susrećemo u finskim školama gdje su centralnu ulogu obrazovnog sustava zauzeli učenik i nastavnik. Konkretno, upoznala sam se s dvojicom učenika porijeklom iz Turske od kojih me jedan posebno oduševio. U Finsku se doselio prije četiri godine, ali se fenomenalno uklopio u školu, bez tereta seobe i nekakvih trauma. Kada govorimo o ovome, važno je napomenuti kako je Finci uistinu svima pružaju jednake mogućnosti u obrazovanju, bez obzira na rasne i etničke razlike.

Ukupni izdaci za obrazovanje zastupljeni su s 6,5% finskog BDP-a u 2011. godini, u odnosu na 5,9% BDP-a u 2008. Prosječna zemalja OECD je također bio 6,1% u 2011. godini što je neznatno veće u odnosu s prosjekom iz 2008. 5,9%. Prema tome izdvajanja za obazovanje u Finska su brže rasla od prosjeka OECD-a za vrijeme recesije. To su uspjesi koje Finci cijene više od visoko pozicioniranim rezultatima njihovih učenika u tablicama globalnog obrazovanja.