Kroz tri praktične aktivnosti istraživali su kako algoritmi oblikuju preporuke videozapisa, oglase i rezultate pretraživanja.
Dani medijske pismenosti inicijativa su Agencije za elektroničke medije i Ureda UNICEF-a za Hrvatsku, a provode se s ciljem jačanja kompetencija građana, osobito djece i mladih, u razumijevanju medijskih sadržaja, kritičkom razmišljanju te sigurnom i odgovornom korištenju digitalnih tehnologija. Ovogodišnje obilježavanje traje od 7. do 13. travnja 2025., a pod zajedničkim geslom potiče škole, knjižnice, kulturne ustanove i medijske profesionalce da sudjeluju kroz edukativne aktivnosti i radionice.
Predavanje
Obilježavanje je započelo predavanjem u kojem su učenici saznali kako funkcioniraju algoritmi na društvenim mrežama te zašto se svakome od nas prikazuju drugačiji sadržaji, objave i prijedlozi videozapisa. Također su se upoznali s pojmom „filter mjehurića“, koji označava personalizirano informacijsko okruženje oblikovano prema korisnikovim interesima i ponašanju na internetu. Posebna pozornost posvećena je i načinu na koji se naši podaci – poput klikova, lajkova, pretraživanja i zadržavanja na određenim sadržajima – bilježe, grupiraju i dalje koriste za preporuke sadržaja i ciljanje oglasa.
Radionica
Nakon predavanja uslijedila je radionica na kojoj su učenici u skupinama proveli tri konkretne aktivnosti. U prvoj su aktivnosti zabilježili pet videozapisa koje im YouTube preporučuje za gledanje, a zatim su međusobno usporedili rezultate. Time su uočili razlike u preporukama, iako su svi koristili istu platformu, što ih je dovelo do zaključka da algoritmi temelje preporuke na prijašnjim pretraživanjima, interesima i ponašanju korisnika.
U drugoj aktivnosti učenici su trebali identificirati tri oglasa za proizvode koji im se prikazuju na Facebooku ili Instagramu. Primijetili su kako su oglasi često povezani s nedavno pretraživanim pojmovima ili temama o kojima su razgovarali što upućuje na snažan utjecaj algoritama u digitalnom oglašavanju.
U trećem zadatku koristili su tri različite tražilice (npr. Google, Bing i DuckDuckGo) i upisali isti pojam za pretraživanje. Analizom rezultata uočili su razlike u prikazanim stranicama i redoslijedu sadržaja, što ih je dovelo do spoznaje da su doista unutar tzv. „filter mjehurića“ – situacija u kojoj algoritmi filtriraju informacije koje korisnik vidi na temelju njegovih prethodnih aktivnosti i interesa.
Zaključak radionice bio je da algoritmi na društvenim mrežama i pretraživačima igraju ključnu ulogu u oblikovanju digitalne stvarnosti pojedinca. Učenici su, kroz konkretne primjere, razvijali vještine kritičkog promišljanja i postali svjesniji važnosti odgovornog korištenja interneta.