Ove školske godine Ekonomska škola Vukovar, nekolicina nastavnika, uključila se u projekt koji se temelji na životu uz rijeku Dunav. Na ovaj način, pokušavamo kod učenika razvijati pripadnost zajednici i svijest o mogućnostima koje rijeka i život uz nju pruža. Ovaj odgojni ishod ostvarujemo istraživačkim aktivnostima, kreativnim uradcima, uporabom digitalnih alata te medijskom pismenošću.
Kako je sve počelo
Suradnja na ovom projektu, za nas u Ekonomskoj školi Vukovar, započela je u rujnu 2021.godine. Okupili smo se u Osijeku u Nansen dijalog centru i održali prvu radionicu gdje smo dogovorili okvirne aktivnosti koje ćemo provoditi u radu s učenicima. U projekt je uključeno šest zemalja. To su: Slovačka, Mađarska, Hrvatska, Srbija, Rumunjska i Bugarska. Nansen Dijalog Centar je jedini formalni partner na projektu u Hrvatskoj a mreža neformalnih partnera širi se putem projektnih aktivnosti.
Projektom je pokriveno cijelo podunavsko područje, dakle Baranja i nizvodno do Iloka, što obuhvaća Osnovnu školu Zmajevac, Osnovna škola Dalj, Osnovna škola Darda, Ekonomska škola Vukovar i OŠ Julija Benešića Ilok.
Ciljevi projekta
Projekt DANUrB+ ima za cilj reaktivirati nedovoljno iskorištenu kulturnu baštinu i resurse u sve manjim naseljima rubnih i pograničnih područja rijeke Dunav, kako bi se stvorile nove mogućnosti te njegovi gradovi i regije ponovno postali atraktivni. Glavni cilj je izgradnja kapaciteta za lokalne dionike što bi im se omogućilo lokalnu i međuregionalnu suradnju u valorizaciji njihove baštine povezane s Dunavom s lokalnim aktivnostima pod jedinstvenim brendom koji je dovoljno jak da poveća lokalni prosperitet i međunarodnu turističku atraktivnost.
Aktivnosti u Ekonomskoj školi Vukovar
Aktivnosti u Ekonoskoj školi Vukovar, bile su raznolike i kreativne. Krenuli smo s istraživačkom aktivnosti o razvoju poduzetništva koje se naslanja na rijeku Dunav. Učenici su izrađivali vremensku lentu s poduzetništvom uz Dunav u Vukovaru. Istraživanje je obuhvatilo period od početka gospodarske aktivnosti u vučedolskom periodu uz Dunav, pa sve do suvremenih gospodarskih subjekata koji tu posluju i ostvaruju dobit. Vremenska lenta je zapravo slika događaja koji su se zbili kroz povijest. Glavna funkcija vremenske lente je vizualizacija podataka kroz vrijeme. Bez obzira koristite li za obrazovne svrhe ili pak za vizualizaciju razvoja povijesnih događaja, informacije koje su ovisne o vremenu se mogu predstaviti kao niz podatkovnih točaka čija udaljenost na daje vizualnu predodžbu vremenskog intervala između dva događaja. Vremenske lente su zapravo način prikazivanja niza događaja kronološkim redom.
Skupina učenika izradila je vremenske lente i u digitalnom alatu.
Slika br.1: Vremenska lenta u digitalnom alatu: Povijesni razvoj poduzetništva u Vukovaru
Druga skupina učenika, radila je vremensku lentu u materijalnom obliku, na hamer papiru. Nakon izrade vremenske lente, slijedeća aktivnost bila je organiziranje foto natječaja, pod nazivom „Uhvati najbolju fotografiju Dunava“ . Svi zainteresirani učenici trebali su poslati svoju fotografiju Dunava koja prikazuje povezanost Vukovara i Dunava. Nagrade su pobjednicima natječaja uručene prilikom obilježavanja Međunarodnog dana Dunava.
Zatim je uslijedila radionica blackout poezije. Kreativni uradci nastali su na predlošcima tekstova Pavla Pavličića – Dunav, koji je i tema projekta. Učenici su iznjedrili prekrasne stihove te pokazali svoj umjetnički talent. Sljedeća aktivnost bilo je skupljanje legendi o Dunavu i ovoj regiji i prikaz tih legendi u prezentaciji. Nakon ovoga je uslijedila radionica „Naslijeđe Dunava“ – „Dunav u poeziji pjesnika“ u kojoj su učenici istraživali na koji način i u kojim pjesmama Branko Radičević piše o Dunavu.
Posjet Sportskom ribolovnom društvu „Sloga“ bila je slijedeća naša aktivnost. Učenici su naučili ponešto o povijesti društva, pecanju, mrežama, dozvolama i svemu što ozbiljan ribolovac mora znati. Nakon toga posjetili smo jedno od najljepših mjesta za pecanje na Dunavu i uživali smo u predivnom okružju i miru koji samo priroda može pružiti.
Slijedeće što smo odlučili provesti, jeste obogatiti život pjesmama o Dunavu. Tako je naša slijedeća aktivnost bila izbor pjesama koje su povezane s Dunavom. Učenici trećih razreda su birali pjesme, načinili top- listu a zatim je provedeno elektronsko glasovanje u svim razredima. Pobjedničku pjesmu „Gdje Dunav ljubi nebo“, otpjevala je učenica u emisiji školskog radija.
Na dan obilježavanja Međunarodnog dana voda, posjetili su nas gosti iz Kluba podvodnih aktivnosti Vukovar. Tim posjetom i demonstracijom ronilačke opreme, povezali smo ekološku zaštitu Dunava s projektom Danurb+. Učenici su bili jako zainteresirani, znatiželjni i aktivni.
Slika br.2: Demonstracija opreme Kluba podvodnih aktivnosti „Vukovar“
Kako već cijelu školsku godinu, u Ekonomskoj školi Vukovar djeluje školski radio, snimili smo i prigodnu radio emisiju u kojoj su učenici čitali legende i poeziju o Dunavu.
I kao kruna ovog našeg cjelogodišnjeg rada, bila je prezentacija aktivnosti projekta DanuRb+ koju smo povezali s Međunarodnim danom Dunava. Prezentacija je pripremljena u školskoj sjenici gdje smo izložili sve radove učenika, ispisane stihove i nacrtane crteže. Posebno je bilo popularno mjesto za fotografiranje ispred kojeg je bio red čekanja.
Zaključak
Nije teško zaključiti kako je ovo bio jedan hvale vrijedan projekt koji je uključivao niz edukativnih i raznovrsnih aktivnosti kroz koje smo učenike potaknuli na ostanak u domovini prije svega. Pokušali smo stvoriti ideju na koji način se samoostvariti i kako to vezati uz Dunav, identificirati rijeku kao izvor egzistencije te zaštiti ju od zagađenja i uništenja. Hvala svim učenicima i svim dionicima koji su surađivali na ovom projektu!