Daroviti učenici
Daroviti učenici se ističu stvaralačkim mišljenjem, apstraktnim rasuđivanjem, posjeduju širok dijapazon interesa i kvalitetu rada. Oni se od ostalih izdvajaju intelektualnim sposobnostima, a naročito “općom inteligencijom, željom za znanjem, istrajnošću, težnjom za isticanjem, zdravim razumom, kao i kritičkim uočavanjem” (Terman).
Rad u školama prilagođen je “prosječnom učeniku”. Prema tom imaginarnom učeniku pisani su i udžbenici, koriste se metode i oblici rada.
U razredu pretežno susrećemo darovite učenika sa izraženim intelektualnim sposobnostima, koji postižu visok stupanj uspjeha u školi. Najpopularniji su u razredu, komunikativni i socijalno adaptivni. Vokabular im je bogat, a izražavanje tečno i precizno. Takvog učenika sve zanima i želi biti angažiran u gotovo svim školskim aktivnostima.
Kako prepoznati darovitog učenika?
Daroviti učenici posjeduju neke zajedničke karakteristike. Prepoznavanje tih značajki i znanje njihova otkrivanja u učionici važan je korak u učinkovitom radu s darovitim učenicima.
Neke od značajki ponašanja darovite djece navedene su u donjoj tablici. Ukoliko učenik posjeduje navedene značajke, postoji velika vjerojatnost da je darovit.
Daroviti učenik |
Ali… |
– Postavlja puno pitanja i znatiželjan je |
– Brzo riješava zadatke |
– Brzo usvaja nove informacije |
– Lako mu postane dosadno – Može početi ometati nastavu – Pokazuje veliki otpor prema aktivnostima ponavljanja i učenja napamet – Završava zadatke brzo, ali površno |
Daroviti učenik | Ali… |
– Sve ga zanima – Uključuje se u mnogobrojne aktivnosti – Motiviran je za iskušavanje novih stvari – Uživa u izazovima |
– Može odbijati sudjelovanje u aktivnostima koje nisu u njegovom području interesa – Ostavlja projekte nedovršene – Preuzima previše posla i postaje preopterećen |
Daroviti učenik | Ali… |
– Razmišlja neovisno – Izražava posebna i originalna mišljenja – Motiviran je |
– Ne prihvaća autoritet – Ne prihvaća dobro kritiku – Ne odgovara mu grupni rad |
Daroviti učenik | Ali… |
– Posjeduje vještine više razine razmišljanja (analiza, sinteza, evaluacija) – Stvara poveznice koje drugi učenici ne vide – Uzima u obzir neobične pristupe rješavanju problema |
– Zna biti odsutan duhom kada je riječ o praktičnim detaljima – Zaboravlja napraviti zadaće |
Daroviti učenik | Ali… |
– Ima snažan osjećaj za pravdu – Voli raspravljati o tekućim i problemima iz svakodnevnog života |
– Može biti vrlo kritičan i samokritičan – Perfekcionist je i to očekuje od drugih |
Daroviti učenik | Ali… |
– Ima istančan smisao za humor – Shvaća suptilan humor – Uživa u igrama riječi i satiri |
– Lako ga ponese šala – Naginje tome da postane “razredni klaun” |
Daroviti učenik | Ali… |
– Posjeduje izvanredne vještine izražavanja – Suosjećajan je – Razrađuje ideje – Pokazuje vještine u glumi, umjetnosti, glazbi, jezicima |
– Kolege ga ponekad samtraju sveznalicom – Ponekad naređuje kolegama u grupnom radu |