prodaja@stozacibrid.com hr@hardtechnique.com vjeko.kovacicek@coolintunit.com info@tehnikhard.net mail@coolintunit.com webmaster@stozacibrid.com admin@hardtechnique.com tehnikhard.net web.stozacibrid.com www.coolintunit.com

Disleksija: kako nastavnici mogu pomoći?

Uloga nastavnika u obrazovanju svakog djeteta iznimno je važna, a taj se značaj dodatno pojačava kada je riječ o djeci s disleksijom. Prema podacima Hrvatske udruge za disleksiju, oko 10 % stanovništva u Hrvatskoj pati od disleksije [1].

Slične procjene Europske udruge za disleksiju ukazuju da između 5 i 12 % europskih građana ima disleksiju ili specifične teškoće u učenju [2]  dok  se na globalnoj razini, procjenjuje da oko 700 milijuna ljudi ima neki stupanj disleksije [3]. Statistika ukazuje na značaj ove specifične teškoće kao i na potrebu za boljom dijagnostikom i podrškom osobama s disleksijom kako bi im se omogućilo učinkovito obrazovanje i svakodnevno funkcioniranje. Nastavnici su među prvima koji će prepoznati jedinstvene potrebe i izazove s kojima se ova djeca suočavaju. Ranim prepoznavanjem teškoća, nastavnici mogu stvoriti pozitivno i podržavajuće okruženje, čime osnažuju samopouzdanje djece i potiču njihov cjelokupni razvoj. 

Unatoč različitim definicijama, sve relevantne institucije i izvori, slažu se u nekoliko osnovnih elemenata koje opisuju ovu teškoću. Disleksija se očituje kroz teškoće u stjecanju točnog i tečnog čitanja i pisanja [4], jezično je utemeljena i ima konstitucionalno porijeklo [2], nije povezana s oštećenjima sluha i vida [5], ne ovisi o kognitivnim sposobnostima ili stupnju obrazovanja [6] te osobe s disleksijom, unatoč teškoći u obradi jezičnih informacija, često pokazuju prosječne ili iznadprosječne rezultate intelektualnog funkcioniranja. Zajedničko svim definicijama disleksije je naglašavanje značajnih teškoća u fonološkoj obradi, dekodiranju i prepoznavanju riječi. Ove poteškoće, nesrazmjerne kognitivnim i akademskim sposobnostima pojedinca, čine disleksiju složenim poremećajem koji zahtijeva posebnu pažnju i podršku. 

Razumijevanje disleksije ne može se svesti samo na teorijske definicije; važno je sagledati i svakodnevne izazove s kojima se suočavaju osobe s ovom teškoćom. U tu je svrhu, Victor Widell, programer, razvio simulaciju disleksije koja pruža vizualni uvid u svakodnevne borbe s ovom teškoćom. Njegov projekt, objavljen na blogu Geon, https://geon.github.io/programming/2016/03/03/dsxyliea pokazuje kako slova i riječi mogu izgledati za osobe s disleksijom. U simulaciji, tekst se može činiti neurednim, a slova mogu „skakati“, „iščezavati“ ili „šetati“ po stranici, što ilustrira poteškoće u čitanju i dekodiranju. Ova vizualizacija pomaže u razumijevanju složenosti s kojom se susreću osobe s disleksijom i potiče empatiju i razumijevanje među onima koji nisu izravno pogođeni ovim poremećajem. Iako simulacija ne može u potpunosti obuhvatiti raznolika iskustva svih osoba s disleksijom, predstavlja korak ka osvještavanju javnosti, ukazujući na potrebu za prilagodbama u obrazovnim sustavima i drugim područjima života kako bi se osobama s disleksijom omogućilo uspješno suočavanje s izazovima koje ovaj poremećaj nosi. 

Poznavanje simptomima i učinaka disleksije, osigurava rano prepoznavanje ove teškoće a time i pravovremenu intervenciju i podršku, čime se minimiziraju dugoročni učinci disleksije na obrazovni i socijalni razvoj. Prepoznajući specifične potrebe učenika s disleksijom, nastavnici mogu pružiti podršku koja će učenicima omogućiti učinkovito učenje i razvoj. Uključivanje različitih strategija, kao što su vizualni materijali, praktične aktivnosti i grupni rad, može pomoći učenicima s disleksijom u boljem razumijevanju nastavnih sadržaja. Korištenjem vizualnih materijala poput slika, dijagrama i grafova, nastavnici mogu olakšati povezivanje novih informacija s postojećim znanjem. Ove vizualne tehnike pomažu u pamćenju i razumijevanju te omogućuju učenicima brže procesuiranje informacija osiguravajući im vrijeme za veći angažman i aktivniju suradnju tijekom nastave.  

Tehnologija pruža brojne mogućnosti za prilagodbu i unapređenje procesa učenja te može biti iznimno vrijedan alat u podršci učenicima s disleksijom. Korištenjem Microsoft Worda s funkcijom Pročitaj naglas, učenici mogu slušati tekst dok ga istovremeno čitaju. Ova im značajka omogućuje brže i lakše razumijevanje sadržaja što može značajno smanjiti stres i povećati samopouzdanje tijekom čitanja. Microsoft Word također nudi alate za provjeru pravopisa i gramatike, koji mogu pomoći učenicima u razvoju pisanih vještina. Ovi im alati omogućuju brzo uočavanje i ispravljanje pogrešaka čime se potiče njihova samostalnost i poboljšava kvaliteta pisanih radova. Fokusirani čitač u Microsoft Wordu nudi niz prilagodbi koje olakšavaju proces čitanja. Među njima su mogućnosti promjene veličine fonta i boje pozadine što izravno doprinosi smanjenju vizualnog stresa te poboljšava vidljivost teksta. Moguće je odabrati fontove koji su posebno dizajnirani za osobe s disleksijom a koji olakšavaju prepoznavanje slova i riječi. Omogućeno je slušanje teksta dok se istovremeno prati pisana verzija, čime se potiče povezivanje izgovorenih i pisanih riječi. Nudeći opcije za postavljanje razmaka i raspodjelu teksta u manje segmente, pomaže u lakšem praćenju rečenica i odlomaka a isticanjem gramatičkih i sintaktičkih elemenata, poput imenica, glagola i pridjeva, dodatno pomaže učenicima u razumijevanju strukture jezika i razvoju jezičnih vještina.  

Pružajući učenicima više vremena za ispunjavanje zadataka i testova, nastavnici mogu smanjiti pritisak i stres, omogućujući im da se usmjere na kvalitetu rada umjesto na brzinu. Jasne i sažete upute olakšat će razumijevanje zadataka, dok će organizacija učenja kroz popise za provjeru ili vizualne prikaze pomoći učenicima u praćenju napretka. 

Osim tehničkih alata i strategija, jednako je važno stvoriti poticajno okruženje koje promiče pozitivno samopouzdanje i motivaciju učenika s disleksijom. Poticanjem učenika na sudjelovanje stvara se atmosfera prihvaćanja i podrške koja dodatno osnažuje učenikov osjećaj sigurnosti i povećava motivaciju za učenje. 

Uspješan pristup učenicima s disleksijom zahtijeva kombinaciju prilagodljivih strategija, korištenja dostupnih alata i stvaranja pozitivnog okruženja. Nastavnici mogu značajno utjecati na život učenika s disleksijom, omogućujući im ne samo akademski uspjeh, već i samopouzdanje te emocionalnu otpornost koja će im koristiti tijekom cijelog života. 

[1] Hrvatska udruga za disleksiju, http://hud.hr/uvod/  

[2] European Dyslexia Association, What is dyslexia, https://eda-info.eu/what-is-dyslexia/  

[3]World Population Review, Dyslexia Rates by Country 2024, https://worldpopulationreview.com/country-rankings/dyslexia-rates-by-country  

[4] International Dyslexia Association; Definition of Dyslexia;  https://dyslexiaida.org/definition-of-dyslexia/  

[5] National Center on Improving Literacy, Defining Dyslexia, Defining Dyslexia | National Center on Improving Literacy  

[6] National Center on Improving Literacy , Understanding Dyslexia: Myth vs. Facts, Understanding Dyslexia: Myth vs. Facts | National Center on Improving Literacy