Aktivnost pod nazivom “Ja te poštujem. Ja te pazim. Značiš mi!”, čiji vam opis prenosimo, kao i ostale nastavne pripreme Festivala prava djece, sadrži jedan kratki film mladih autora, koji služi kao uvod u raspravu s učenicima. Riječ je ovdje o TV reportaži Odlučno ne, koji je 2019. snimila Filmska skupina OŠ Strahoninec. Redatelji ove TV reportaže su Frida Horvat, Jana Stojko, Matija Antonović, a voditelji filmske skupine Dijana Pasarić i Mario Kanižaj. Oni su na 57. Reviji hrvatskog filmskog stvaralaštva djece u kategoriji TV reportaže osvojili 1. nagradu stručnog i 3. nagradu dječjeg žirija, a njihova TV reportaža je prikazivana i u programu “Školski objektiv” u sklopu 11. Festivala prava djece.
Tema: VRŠNJAČKO NASILJE
Aktivnost: „Ja te poštujem. Ja te pazim. Značiš mi!“
Cilj: Prepoznati vršnjačko nasilje kao problem u čijem rješavanju svi trebamo sudjelovati.
Očekivani ishodi: Učenik/ca će ukazati na prisutnost problema vršnjačkog nasilja u svakodnevici. Učenik/ca će razumjeti da i dijete koje se ponaša nasilnički i žrtva vršnjačkog nasilja trebaju podršku i pomoć. Učenik/ca će prepoznati potrebu za uzajamnim prihvaćanjem, podrškom i prijateljstvom.
Potrebni materijali: računalo, projektor, zvučnici, papir velikog formata, flomasteri, post-it papiri u dvije boje
Korelacija: Sat razredne zajednice, Vjeronauk, Etika, Likovna kultura; međupredmetne teme GOO, OSR, ZDR
Uzrast: 8+ godina; prilagodite sadržaj razini kompetencija djece i mladih s kojima radite
Trajanje: 45 minuta
Tijek aktivnosti:
Sat započnite aktivnošću Ubuntu (istražite Ubuntu – filozofiju afričkih plemena – kojom je ova aktivnost inspirirana): podijelite učenike u skupine na način da ih unutar skupine nije više od četiri. U svakoj skupini jedan učenik/ca sjedi leđima okrenutim prema ostalim učenicima, a ostali učenici tom učeniku/ci redom govore što vole kod nje/njega, zašto je zanimljiv/a, koje su njegove/njezine vrline… Nakon što su svi učenici bili u poziciji da slušaju pozitivne komentare o sebi, završite aktivnost te postavite učenicima pitanje kako im se svidjelo slušati pozitivne komentare o sebi.
Podijelite učenicima post-it papiriće na koje će napisati kako su se osjećali tijekom aktivnosti (na žute papiriće dok su govorili pozitivne komentare, na narančaste dok su slušali pozitivne komentare o sebi). Neka učenici zalijepe papiriće na papir velikog formata na kojem ste prethodno nacrtali drvo bez krošnje – krošnju će oni sada stvoriti. Objasnite učenicima da je to “Sretno drvo” koje će biti izvješeno u razredu kao podsjetnik na ugodne emocije koje imamo kada smo pozitivni i puni podrške i prijateljstva jedni prema drugima. Izradi možete posvetiti i više vremena, istražite druge, malo zahtjevnije tehnike kako bi vaše “Sretno drvo” bilo što ljepše i kreativnije.
Zatim pogledajte TV reportažu Odlučno NE (trajanje 4:51; link: https://tinyurl.com/odlucnone).
Pitanja za raspravu:
- Što je to vršnjačko nasilje, a što vršnjački pritisak?
- Kojih se sve primjera nasilja možete prisjetiti iz filma?
- Kako se osjećaju djeca koja vrše nasilje prema drugima?
- Kako se osjećaju djeca nad kojima se nasilje vrši?
- Što možemo napraviti ako vidimo nasilje?
- Što možemo napraviti ako smo mi žrtve nasilja?
Tekst je prenesen s portala Medijska pismenost – abeceda za 21. stoljeće.