prodaja@stozacibrid.com hr@hardtechnique.com vjeko.kovacicek@coolintunit.com info@tehnikhard.net mail@coolintunit.com webmaster@stozacibrid.com admin@hardtechnique.com tehnikhard.net web.stozacibrid.com www.coolintunit.com

Do boljeg i sigurnijeg interneta – DSI 2019. u Gimnaziji Vukovar

Dan sigurnijeg interneta (SID) ove se godine obilježava 5. veljače 2019. pod sloganom “Zajedno za bolji internet” kojim se upućuje poziv na akciju i udruživanje svih dionika da svojim doprinosom sudjeluju u stvaranju boljeg interneta za svakoga, a naročito za mlađe korisnike. 

Svi zajedno, roditelji, skrbnici, nastavnici i odgajatelji imaju ključnu ulogu i dijele odgovornost za odgoj i obrazovanje djece i mladih o potencijalima i rizicima digitalnog svijeta.

Baš kao i u realnom svijetu, odgovornost je odraslih utrti put i poučavati djecu i mlade o svemu što boravak u virtualnom svijetu nosi sa sobom i o svemu što je potrebno kako bi u tom svijetu bili sigurni. Neprimjereno ponašanje na internetu izlaže djecu i mlade raznim vrstama rizika, međutim rizici ne bi smjeli nikoga odvratiti od koristi i pozitivnih strana koje nam donosi digitalna revolucija!

Iz svega navedenog, proizlazi da je poučavanje djece osnovnim principima sigurnosti u online okruženju iznimno bitan korak kojim stvaramo pozitivna online iskustva djece i mladih. Škole svojim brojnim sadržajima u nastavi, izvannastavnom aktivnostima i projektima, podižu razinu educiranosti u primjeni postupaka i mjera opreza koje djeca i mladi mogu poduzeti kako bi željene podatke znali organiziranirati i podijeliti, a da ih pri tome zadrže sigurne od manipulacija i krađe. Na taj način emotivno zdravlje i dobrobit djece i mladih bit će velikim dijelom zaštićeni.

Ove školske godine, vukovarski gimnazijalci aktualizirali su tri pitanja koja utječu na dobrobit djece i mladih korisnika: društvene mreže, internetsko zlostavljanje i neprikladan sadržaj.

Prvo aktualno pitanje, pitanje društvenih mreža, predstavljeno je putem plakata izloženih u predvorju a tematikom su se bavili najmlađi učenici vukovarske gimnazije. Plakatima su prikazani razni aspekti društvenih mreža, od pogleda na društvene mreže kao fenomena suvremenog komuniciranja, utjecaja društvenih mreža na emocinalni život djece i mladih, pozitivnih i negativnih strana društvenih mreža, prikaza mogućnosti Yammera i Edmoda u nastavi i za nastavu, efektu likeova, zamkama društvenih mreža, prijateljima on i off line te nizom drugih zanimljivih sadržaja. Plakati su izazvali visoku razinu zainteresiranosti učenika svih dobnih skupina i ostat će u predvorju još neko vrijeme jer iako dan sigurnijeg interneta obilježavamo samo jedan dan, on mora biti naša svakodnevica.

Drugo aktualno pitanje, pitanje internetskog zlostavljanja –  cyberbullyinga, učenici su predstavili putem prezentacija i video uradaka obrađujući potencijalne situacije poput poticanja grupne mržnje, vrijeđanja, uznemiravanja, slanja neprimjerenih poruka, krađe identiteta i podataka i to promatrajući ih kroz aspekte uzroka i posljedica. Zaključak je morao dati odgovor na pitanja: Što učiniti, kome se obratiti za pomoć i kako prevenirati takva ponašanja i potencijalno rizične situacije? Ovim sadržajem bavili su se učenici drugih i trećih razreda a svoje prezentacije i video uratke predstavili su tijekom Dana sigurnijeg interneta, prezentirajući ih u predvorju škole. Tijekom odmora između školskih sati, uvijek je nekoliko učenika-autora uradaka bilo dostupno za pitanja, debate, polemike i dijeljenje znanja i iskustava sa ostalim učenicima i nastavnicima. Odmori su bili vrlo dinamični, razgovori žustri, burni ali nadasve poučni i konstruktivni.

Treće pitanje bilo je rezervirano za najstarije učenike vukovarske gimnazije, koji su pitanje neprikladnog sadržaja promatrali i doživljali na različite načine. Forma za izražavanje stavova i promišljanja bila je vođena rasprava. Budući da je ovo tema s kojom su se učenici tijekom svoga obrazovanja često susretali, interes za aktivnim sudjelovanjem nije izostao. Učenici su razmjenjivali svoje kriterije prosuđivanja i promišljali o razlozima svojih izbora kriterija i u konačnici iznosili svoj sud. Razgovaralo se o širenju nasilnih i uvredljivih komentara, kreiranju mrežnih stranica ili pisanju poruka koje sadrže priče, crteže, slike i šale na račun vršnjaka, načinima uznemiravanja, objavljivanju privatnih podataka ili neistina na chatu, blogu ili mrežnoj stranici. Zaključak oko kojeg su se jednoglasno usuglasili da roditelji i nastavnici trebaju zajedno i kontinuirano poučavati djecu sigurnom korištenju interneta kako bi mogli prepoznati potencijalnu opasnost i izbjeći rizična ponašanja. Interesantno je što su maturanti stavili naglasak na preuzimanje vlastite odgovornosti, odnosno  potrebe da se djecu od najranije dobi uči o preuzimanju odgovornosti za vlastito ponašanje i za posljedice određenih postupaka, koje pogađaju njih same, ali i druge s kojima su u kontaktu.

Za učenike svih razreda pripremljen je Loomen kolegij Dan sigurnijeg interneta 2019 s pitanjima vezanim uz deset simulacija potencijalnih problemskih situacija s kojima je moguće susresti se u online okruženju. Situacije su odraz svakodnevnih online aktivnosti s potencijalnim rizicima ugroze privatnosti i sigurnosti. Po završetku, učenici su mogli preuzeti digitalni certifikat kao nagradu a još vrjednije od certifikata, mogli su prodiskutirati ponuđene odgovore za pojedine situacije te osvijestiti i uvidjeti kako i sutuacije koje na prvi pogled djeluju potpuno bezazleno, mogu prerasti u probleme kojima ugrožavamo vlastitu sigurnost ne samo u online već i u realnom okruženju.

Iako već osam godina u kontinuitetu aktivno obilježavamo Dan sigurnijeg interneta, svake godine, učenici realiziraju nove i drugačije aktivnosti kojima uspjevaju podići svijest o potrebi sigurnog i odgovornog korištenja Interneta a to ulijeva nadu i vjeru da zajedno možemo učiniti Internet boljim i sigurnijim mjestom za sve nas!