Pred obrazovanjem nova je zadaća kako odgovoriti na izazove koji su posljedica brzih promjena u svijetu. U procesu obrazovanja potrebno je brinuti se za usvajanje, obnavljanje i upotrebu znanja. Kako razvitak informacijskog društva povećava mogućnost pristupa podacima, obrazovanje bi svakom trebalo omogućiti da prikuplja informacije, odabire ih, svrstava i služi se njima. (Cindrić, Miljković, Strugar, 2010.)
Scenariji poučavanja razvijeni kroz projekt e-Škole: uspostava sustava razvoja digitalno zrelih škola (pilot projekt), nazvani e-Škole scenariji poučavanja (http://scenariji-poucavanja.e-skole.hr), odgovaraju upravo na ove izazove.
Radi se o nastavnim materijalima koji nastavnicima pomažu u pripremi i planiranju nastave pružajući im inovativne ideje kako osuvremeniti svoju nastavu kombinacijom suvremenih obrazovnih trendova i IKT-a. Zamišljeni su kao podrška nastavnicima u planiranju i pripremi nastave. Razlikuju se od dokumenta i koncepta Priprave za nastavni sat i zapravo mogu poslužiti nastavniku kao osnova za pisanje Priprave za nastavni sat.
Njihova primjena značajno utječe na organizaciju nastave, osposobljenost i pripremanje nastavnika i aktivnost učenika. U e-Škole scenarijima poučavanja nastavnicima se predlažu različite suvremene nastavne metode i metodički postupci kojima se učenici pripremaju za optimalan razvoj, primjenu svojih sposobnosti i iskustva. Kroz tri izvedbene razine složenosti s obzirom na digitalnu kompetenciju nastavnika (početnu, srednju i naprednu) e-Škole scenariji poučavanja prilagođeni su za manje i više digitalno kompetentne nastavnike. Primjenom se e-Škole scenarija poučavanja mijenja uloga nastavnika od voditelja prema facilitatoru i suorganizatoru, a također i uloga učenika od pasivnog korisnika gotovih informacija prema aktivnom sudioniku nastavnog procesa koji samostalno istražuje, rješava probleme, kritički promišlja i samostalno dolazi do zaključka.
Koncept e-Škole scenarija poučavanja
e-Škole scenariji poučavanja namijenjeni su nastavnicima prirodoslovnih predmeta i matematike. Učenici nemaju direktan dodir s e-Škole scenarijima poučavanja, ali njihovom primjenom u nastavi nastavnik stvara takve nastavne situacije u kojima učenika dovodi do toga da traži podatke, odgovore, rješava probleme i analizira podatke na raznolike načine. Sve to čini uz pomoć digitalnih alata i sadržaja te primjenom suvremenih metoda i strategija poučavanja (npr. istraživačko učenje, obrnuta učionica, problemska nastava, igrifikacija i sl.). Na taj način nastavnik direktno utječe na razvoj generičkih (transverzalnih) kompetencija učenika, između kojih i na digitalnu kompetenciju te tako doprinosi digitalnom opismenjavanju današnjega društva.
S obzirom na različite razine osposobljenosti nastavnika za primjenu IKT-a, ovisno o zahtjevnosti predloženih digitalnih alata i predviđenoj metodi implementacije digitalnih alata unutar aktivnosti, e-Škole scenariji poučavanja izrađeni su na tri razine izvedbene složenosti koju povezujemo s razinom digitalne kompetencije nastavnika. U cilju unaprjeđenja digitalne kompetencije svih skupina korisnika u školama, kao jednog od ciljeva projekta e-Škole, u projektu je razvijen i Okvir za digitalnu kompetenciju korisnika u školi: učitelja/nastavnika i stručnih suradnika, ravnatelja i administrativnoga osoblja (Žuvić i dr., 2016.) (https://www.e-skole.hr/wp-content/uploads/2016/12/OKVIR_digitalne_kompetencije-4.pdf) koji definira skupove kompetencija potrebnih za obavljanje određenih ključnih poslova uz korištenje digitalnih tehnologija i resursa na pojedinom radnom mjestu u školi. Više o Okviru digitalne kompetencije korisnika u školi i priručniku za primjenu može se pronaći na https://www.e-skole.hr/hr/rezultati/edukacija-i-podrska-nastavnicima/okvir-za-digitalnu-kompetenciju/.
Kako bi nastavnik mogao ispravno procijeniti svoju razinu digitalne kompetencije i na temelju toga odabrati odgovarajuću razinu e-Škole scenarija poučavanja, u okviru projekta e-Škole razvija se „Upitnik za procjenu razine digitalne kompetencije“ koji bi uskoro trebao biti dostupan na mrežnim stranicama e-Škole scenarija poučavanja.
Podršku nastavnicima u primjeni digitalnih alata predstavlja CARNetov e-Laboratorij, (http://e-laboratorij.carnet.hr) portal na kojem su opisani i u video priručnicima detaljnije prikazani svi digitalni alati predloženi u scenarijima.
e-Škole scenariji poučavanja nastavnicima omogućavaju niz ideja za provedbu nastavnih aktivnosti u cilju postizanja definiranih ishoda učenja. Predložene aktivnosti su vremenski neograničene i predstavljene na sažet, jasan i jednostavan način koji nastavniku približava ideju, ali ostavlja slobodu prilagodbe za vlastiti kontekst te vlastite interese i mogućnosti. Na nastavniku je sloboda u odabiru načina realizacije scenarija o odluka o provedbi svih ili samo pojedinih njegovih aktivnosti.
U cilju omogućavanja jednakih mogućnosti učenja svim učenicima u skladu s njihovim sposobnostima, neovisno o tome radi li se o nadarenom učeniku ili učeniku s teškoćama, e-Škole scenariji poučavanja promiču uključivost prilagodbom aktivnosti za učenike s teškoćama i aktivnosti za učenike koji žele znati više. Pored toga izrađene su Didaktičko-metodičke upute za prirodoslovne predmete i matematiku za učenike s teškoćama (https://scenariji-poucavanja.e-skole.hr/wp-content/uploads/2016/09/CARNET_Didakticko-metodicke-upute.pdf) koje pomažu nastavnicima u jednostavnijem snalaženju u pristupu poučavanju prilikom provedbe scenarija poučavanja. U njima su dani prijedlozi u odnosu na one aktivnosti koje se u scenarijima poučavanja najviše koriste, a obogaćene su prijedlozima metoda i oblika rada.
Literatura:
- Inkluzivna primjena u nastavi. Preuzeto 6.6.2017. s https://scenariji-poucavanja.e-skole.hr/o-scenarijima-ucenja/inkluzivna-primjena-u-nastavi/
- Priručnik o scenarijima poučavanja. Preuzeto s file:///C:/Users/gbenat/Downloads/Prirucnik_Scenarij-poucavanja%20(5).pdf
- Cindrić, M.; Miljković, D.; Strugar, V (2010). Didaktika i kurikulum