Učiteljica hrvatskog jezika, Marija Reis, održala je radionicu „Žene u hlačama“. Naziv radionice inspiriran je događajem iz 1930. kad se genetičarka i profesorica Barbara McClintock na Sveučilištu u Missouriju pojavila u hlačama, što je bilo ravno skandalu. Njezina inteligencija, samopouzdanje i sklonost kršenju pravila doveli su je do toga da joj je zabranjeno sudjelovanje na sastancima, iako je već tada bila proslavljena genetičarka.
Riskirajući svoju karijeru, Barbara je dala otkaz čvrsto odlučivši da neće dopustiti podcjenjivanje vlastitoga rada. Posvećenost istraživanjima i brojna značajna otkrića donijeli su joj Nobelovu nagradu i potpuno promijenili današnji pogled na genetiku. Cilj radionice je upoznati učenike sa zanimljivostima i biografijama manje poznatih i zaboravljenih znanstvenica bez čijih otkrića svijet ne bi izgledao isto kroz neformalne metode rada.
Opis radionice
Radionica je namijenjena učenicima 7. razreda koji su usvojili pojam biografije i autobiografije. Aktivnost će započeti igrom (ice-breakerom) Žena ili muškarac – bum! u trajanju od 2 minute koja se igra u krugu. Voditeljica radionice učenicima postavlja pitanje o izumima, a njihov je zadatak odgonetnuti je li spomenuti izum stvorio muškarac ili žena. Krugom kruži kutija s „bombom“ tempiranom na 2 minute, čijom eksplozijom aktivnost završava.
Učenik kojemu je u ruci „eksplodirala bomba“ odabrat će tri učenika koji će zajedno s njim činiti predstavnike četiriju skupina koje će istraživati živote četiriju znanstvenica. Svaka skupina dobit će na izbor omotnicu s odgovarajućom bojom, odnosno ime znanstvenice čiju će biografiju istraživati. Prije istraživanja cjelovite biografije, učenici će, prema osobnim predmetima i slikama znanstvenice morati odgonetnuti osnovne biografske podatke: odakle je znanstvenica, kojim se područjem bavila i u kojem je razdoblju djelovala. Točni odgovori vodit će ih do sljedeće aktivnosti, a to je petominutno proučavanje cjelovite biografije znanstvenice nakon čega će na plakat, prema sjećanju, morati zalijepiti dijelove biografije i stvoriti cjeloviti tekst prema zadanim uputama izbjegavajući rečenice u kojima su navedeni netočni podaci. Nakon završetka aktivnosti slaganja biografije, koja će trajati 15 minuta, provjerit će se točnost činjenica te će predstavnici svake skupine u 1. osobi drugima ispričati biografiju znanstvenice.
Učiteljica kemije i biologije, Daria Stejskal, održala je radionicu „Sapunarka-stop motion recept“. Cilj radionice je bio napraviti sapune, ali i uz pomoć aplikacije snimiti što više fotografija koje će moći ukomponirati u svoj video stop motion recept. Učenici su prije radionice dobili upute putem platforme Edmodo. Na svojim tabletima su instalirali besplatnu aplikaciju Stop motion studio te proučili kako radi. Dobili su i recept izrade sapunu. Učenici su trebali proučiti vrste sapuna i prije sata odlučiti kakvu vrstu će raditi npr, piling sapun, sapun s ugljenom te odabrati mirise i dodatke. Na satu su učenici podijeljeni u grupe. Unutar grupe su podijeli zadatke.
Pribor i kemikalije: laboratorijska čaša, kalupi (plastične čaše), mikser, stakleni štapić, termometar, laboratorijska vaga, plastične žlice, NaOH, maslinovo ulje, destilirana voda.
Postupak: Odvagati 68g NaOH. Odvaganu količinu polagano dodati u 188g destilirane vode. Kada se temperatura otopine spusti na manje od 40 ºC dodati 500 g biljnog ulja te energično miješati mikserom. Dobivenu smjesu smo razdijelili po grupama. Svaki učenik je uzeo dio smjese i dodao boje, eterična ulja i začine po želji ovisno kakav sapun želi. Nakon par dana ćemo izvaditi sapun iz kalupa i staviti na sigurno, prozračno mjesto, nakon tri do šest tjedana sušenja, sapun je gotov i spreman za upotrebu.
Na kraju radionice učiteljica je provela evaluaciju u digitalnom alatu Mentimetar.
Na kraju radionice učiteljica je provela evaluaciju u digitalnom alatu Mentimetar.
Učiteljica fizike i matematike, Dubravka Despoja i učiteljica matematike, Teuta Bučaj, održale su radionicu „Vesela matematika i fizika“ koja je za cilj imala odrediti težište srca i gustoću karamele. Učenici su sami osmišljavali pokus za određivanje težišta srca od kartona pomoću stalka i težišnica. Zaključili su da trebaju povući dvije težišnice da bi odredili težište.
Gustoću bombona su određivali tako da su ravnalom mjerili dimenzije bombona, zatim su računali volumen, a pomoću dinamometra su odredili težinu karamele. Iz težine su odredili masu, a onda pomoću izraza su odredili gustoću. Učenici su bombon zasluženo pojeli nakon odlično obavljenog posla te evaluirali radionicu.
Učiteljica biologije, Melita Povalec“ pripremila je escape room „Ljubavni virus“ kako bi učenici bili aktivni sudionici ovog neformalnog i informalnog oblika učenja u koji je učiteljica ukomponirala i CLIL metodu rada.
Učenici su prije ulaska u razred dobili ulaznice generirane u alatu Fake ticket generator na temelju kojih su morali otkriti u kojoj su skupini. Potom su pogledali kratki filmić napravljen u alatu Animaker kako bi ih se uvelo u problematiku escape rooma i ako bi saznali koji je krajnji cilj, a to je da virus ljubavi moraju spremiti u trezor kako bi spriječili njegovo širenje, a da bi otvorili trezor moraju odgonetnu peteroznamenkastu šifru. Razred je bio posložen kao mali laboratorije od 5 skupina.
Učenici su prije ulaska u razred dobili ulaznice generirane u alatu Fake ticket generator na temelju kojih su morali otkriti u kojoj su skupini. Potom su pogledali kratki filmić napravljen u alatu Animaker kako bi ih se uvelo u problematiku escape rooma i ako bi saznali koji je krajnji cilj, a to je da virus ljubavi moraju spremiti u trezor kako bi spriječili njegovo širenje, a da bi otvorili trezor moraju odgonetnu peteroznamenkastu šifru. Razred je bio posložen kao mali laboratorije od 5 skupina.
Svaka skupina je na jednoj ulaznici imala trag da moraju pronaći novinski članak (Fake newspaper) u kojem su im pisale upute za daljnji rad. Jedna grupa je imala loptu s kartom svijeta na kojoj su otkrivali odgovore na pitanja u križaljci (Wordwall) te su morali ispisati slova na mjestima križanja 4 pravca kako bi nastavili link bit.ly koji ih vodi na Google forms upitnik koji moraju ispuniti na kraju kako bi dobili pozdravnu poruku u kojoj dobivaju uputu kako se njihov broj nalazi u razredu sakriven na mjestu koje je povezano s njihovim radnim mjestom.
Druga skupina je igrala memory (Match The Memory) na engleskon spajajući organe i nazive, a samo srce nije bilo dio probavnog sustava što ih je dalje vodilo na torzo čovjeka i srce u kojem su imali poruku što ih je dalje vodilo na mikroskopski preparat pod brojem 7, a mikroskop je bio samo da ih zavara, jer nisu trebali mikroskopirati već samo napisati naziv preparata kako bi dovršili link bit.ly koji ih vodi na Google Forms.
Treća skupina je imala šifriranu poruku u alatu Snotes koja ih je upućivala na brojanje kostiju noge što ih upućuje na mikroskopski preparat i mikroskop, odnosno završetak linka bit.ly. Četvrta skupina imala je ljubavnu pjesmu iz koje su morali ispisati imenice i pronaći ih u osmosmjerki (Wordwall), a iza su imali nevidljivu poruku čitljivu samo UV svijetlom. Morali su ispisati slova s kvačicom koja su im preostala kako bi završili link bit.ly. Peta skupina je imala puzzle kralja (Jigsawplanet) i trag u članku koji ih je navodio na prebrojavanje dijamanata na kruni kralja, a taj broj ih je vodio na mikroskopski preparat i mikroskopiranje, odnosno naziv preparata je bio završetak linka bit.ly. peta skupina je imala i posljednji trag ispisan nevidljivom olovkom na kruni koju je morao uzeti sudionik s krunom na ulaznici i pročitati redoslijed broje za otvaranje trezora.
Kako bi mogli pristupiti otvaranju trezora morali su pronaći sve spužvaste brojeve koji su bili sakriveni u razredu. Učenici su se odlično zabavili te su uspjeli spasiti Hrvatsku od opasnog ljubavnog virusa. Učiteljica je koristila Classroomscreen za brojač vremena i evaluaciju radionice.
Učenici razrednog odjela učiteljice Sanje Minarik posjetili su kemijski odsjek Prirodoslovno-matematičkog fakulteta Sveučilišta u Zagrebu i učili su na neformalan način, suvremenim metodama poučavanja – izvođenjem pokusa i samostalnim istraživanjem. Za njih je organizirana prezentacija „Čarolije u kemiji“. ˝Čarolije u kemiji˝ su tradicionalna priredba Kemijskog odsjeka namijenjena učenicima nižih razreda osnovne škole.
Predstava se održava jednom godišnje i cilj joj je popularizacija kemije i prirodoslovlja među djecom. Predstavom se učenicima nastoji prikazati kemiju kao zabavnu znanstvenu disciplinu, prijelaz iz svijeta mašte i nemogućeg prema spoznaji da se i naizgled neobjašnjive pojave mogu razumjeti i predvidjeti. Tijekom jednosatne predstave djeci se na zanimljiv način prezentiraju različiti kemijski pokusi. Kroz njih djecu vode čarobnjaci, vještice i njihovi pomoćnici. Radnja predstave događa se u Školi za čarobnjake i vještice gdje učenici ove neobične škole stječu vještine i primjenjuju naučena znanja u raznim disciplinama poput kulinarstva, popularne glazbe, kontroli vremena, priređivanju vatrometa i ostalim predmetima cjelovitog programa odobrenog od strane povjerenstva za čarobnjaštvo i vještičarenje.
Neki od pokusa su: zelena vatra, crna zmija, divlja pjena, čarobni kupus, poslušna boca. Predstava je interaktivna te gledaoci i sami imaju priliku „izmućkati“ plavu i crvenu bocu. Prije i nakon predstave za djecu su organizirane radionice u suradnji sa studentskom sekcijom Hrvatskog kemijskog društva Znanstvene čarolije. Svako dijete, nakon pogledane predstave, dobiva priznanje da je postalo „Naš mali kemičar“ odnosno „Naša mala kemičarka“.
Detalje našeg projekta možete pogledati na Facebook stranici, na mrežnoj stranici škole te u eTwinning grupi.