Druga mobilnost u sklopu projekta se održala od 20. ožujka do 2. travnja 2022. godine. Domaćin mobilnosti bila je Osnovna škola Vancho Nikoleski iz Ohrida /Sjeverna Makedonija. Sudionici projekta iz Italije, Turske, Rumunjske, Portugala i Hrvatske upoznali su bogatu kulturnu baštinu Ohrida. Hrvatski predstavnici bili su učenici: Mariel Čagalj, Ema Radovanović, Marin Graber i Toni Šale i učiteljice Anamarija Radovanović i Tea Protić.
Domaćini su pripremili bogat program s raznovrsnim aktivnostima za učenike i nastavnike. U ponedjeljak su, nakon uvodnog programa dobrodošlice, obišli školu te sudjelovali na prigodnom kulturnom programu kojeg su pripremili učenici i učitelji OŠ Vancho Nikoleski. Nakon prigodnog programa svaka partnerska škola je predstavila svoja izvorna jela, običaje, plesove i pjesme. Učenici su se tijekom zajedničkog druženja upoznali.
Nakon obilaska škole posjetili su gradonačelnika grada Ohrida koji ih je upoznao sa kulturnom baštinom grada. Učenici i učitelji su postavili gradonačelniku mnoštvo pitanja vezanih uz turizam, kulturu, posjetitelje i sl. Utorak je bio rezerviran za terensku nastavu i istraživanje znamenitosti grada u kojem su pomagali volonteri Crvenoga križa. Zadatak sudionika je bio slijediti upute, pronaći znamenitost, fotografirati se i fotografiju poslati koordinatoru. To je ujedno bio i uvjet za prikupljanje puzzli koje će im poslije poslužiti za sliku grada Ohrida.
Nakon šetnje gradom, domaćin je pripremio radionicu izrade filigrana u kojoj su se učenici okušali u ovom izvornom makedonskom zanatu. Za poklon su dobili srebrni privjesak. Nakon izrade filigrana upoznali su se i sa izradom poznatih Ohridskih bisera. Nakon radionica posjetili su “Robevci house”, kuću znamenite ohridske obitelji koja je pretvorena u muzej. Srijeda je bila rezervirana za obilazak jezera. Posjetili su Manastir svetog Nauma, kuće na jezeru, Bay of Bones, te uživali u panorami. Zajedničko druženje na brodu pomoglo je boljem upoznavanju učenika i učitelja.
U četvrtak su upoznali narodnu nošnju Makedonije, te na radionici samostalno oslikavali zdjele i skulpture djevojaka u narodnoj nošnji. Nakon radionice oslikavanja, slijedila je radionica izrade maski koju je vodila profesorica likovnog iz OŠ Vancho Nikoleski. Saznali su da je u Ohridu običaj maskiranja prigodom 1. travnja. Zadnji dan, u petak je organiziran kviz poznavanja kulturne baštine Ohrida, slaganje puzzli te dodjela certifikata učenicima i učiteljima.
Odlazak je izmamio suze mnogim učenicima jer se među njima stvorila krasna dinamika i prijateljski odnosi, koji će se, vjerujemo, njegovati i dalje. Nastavnici su tijekom protekle dvije mobilnosti razvili već kolegijalne pa i prijateljske odnose i svi jedva čekaju sljedeću mobilnost koja bi se trebala održati 10. listopada u Portugalu.
Tjedan dana intenzivnog učenja, novih iskustava, druženja u internacionalnom okružju svima su obogatila život, a posebno učenicima, koji su u ove dvije pandemijske godine bili zakinuti za izlete i druženja. Erasmus program širi vidike i obogaćuje život, a u našoj školi je postao sastavni dio kurikuluma te se nadamo u skoroj budućnosti uključiti što više učenika u brojne aktivnosti i suradnje na europskoj razini.