prodaja@stozacibrid.com hr@hardtechnique.com vjeko.kovacicek@coolintunit.com info@tehnikhard.net mail@coolintunit.com webmaster@stozacibrid.com admin@hardtechnique.com tehnikhard.net web.stozacibrid.com www.coolintunit.com

Erasmus mobilnost učenika iz Slovenije

Od 10. do 12. lipnja 2024. godine u Erasmus akreditiranoj OŠ Jagode Truhelke, Osijek (Hrvatska) provedena je Erasmus grupna mobilnost učenika OŠ dr. Janeza Mencingerja, Bohinjska Bistrica (Slovenija) Erasmus+ projekta slovenske škole “Skupaj zmoremo več” (Zajedno možemo više).

Tijekom tri dana mobilnosti slovenske škole organizirane su aktivnosti na temu kulturne baštine, kreativne uporabe digitalne tehnologije, zdrave prehrane, kreativnosti u znanosti, poticanja čitanja i mentalnog zdravlja. U provedbi mobilnosti sudjelovalo je oko 100 učenika iz OŠ Jagode Truhelke i OŠ dr. Janeza Mencingerja. U vođenju radionica i provedbi aktivnosti sudjelovalo je osam učitelja i dva stručna suradnika te dva vanjska suradnika.

Aktivnosti su započele s priredbom učenika 3. razreda koji su dočekali učenike i učitelje iz Slovenije pjesmom Oda radosti, himnom Europske Unije, koju su prezentirali konceptom flash mob. Nakon toga su predstavljene pjesme i plesovi Slavonije. Na radionici o mentalnom zdravlju i osobnom razvoju koju je vodila pedagoginja Ana Vukojević učenici su sudjelovali u igri Sretna lopta. Lopta sadrži različita pitanja, pa se bacajući loptu jedan drugome odgovora na razna pitanja o emocijama. Radionica je završila opuštanjem uz Quilling tehniku motanja papira, gdje su učenici izrađivali plakat s natpisom Erasmus.

Radionica Kulturna baština Slavonije – zlatovez vodila je školska knjižničarka Irena Bando i učiteljica razredne nastave Liana Mur. Radionica je sadržavala teme o folklornoj slavonskoj baštini te značenju zlatoveza za slavonski kraj. Inspirirani slavonskom ornamentikom sudionici radionice su izrađivali straničnike za knjige ukrašene motivima zlatoveza, prisjetili se davnih vremena kada je zlatovez bio statusni simbol. Također se govorilo o samoj tehnici izrade zlatoveza i rijetkim veziljama koje su bile vješte u njegovoj izradi.

Na radionici Kulturna baština slavenskih naroda – glagoljica, koju je vodila školska knjižničarka Irena Bando i učiteljica razredne nastave Silvija Petrović, govorilo se o sve većoj popularizaciji glagoljičke kulturne baštine. Sudionici radionice su se kroz razne društvene igre upoznavali s značajkama glagoljičkih dokumenata i glagoljičkih spomenika. Na kreativnom djelu radionice izrađivali su svoj inicijal na glagoljici ukrašavajući ga srednjovjekovnim ornamentima.

U okviru ove radionice preko Zoom platforme predstavio se slovenskoj školi eTwinning projekt “Igrajmo se glagoljicom 3”, u koji su pored ostalih 10-ak škola, uključene i hrvatska i slovenska škola. Projekt sadržava brojne aktivnosti koje na zabavan i kreativan način poučavaju učenike o glagoljičkom pismu, kao i značaj glagoljice za hrvatsku pismenost.

Radionica izrade “seed bombs” bombica od sjemenki i recikliranog papira predstavila je učiteljica produženog boravka Slađana Murković. Radionica je nastala iz potrebe razvijanja svijesti o očuvanju okoliša i važnosti biljaka u našim životima, životima kukaca odnosno cijelog ekosustava. Reciklirani papir su prvo usitnili i pretvori u kašu te ga pomiješali sa sjemenkama komorača, karanfilčića, kamilice i vlasca. Smjesu su oblikovali u kuglice ili utiskivali u modlice za kolače u obliku cvijeta, leptira i srca. Kada se oblici osuše sade se u zemlju, kako bi iz njih narasle nove biljke.

Radionicu Odaberi zdrav međuobrok provela je učiteljica prirode i biologije Vesna Ovničević s ciljem osvještavanja važnosti pravilne prehrane u pubertetu. Ona je naglasila da osim glavnih obroka koje imamo u danu, važno je učenicima osvijestiti i što uzimaju za međuobroke dok su školi ili kod kuće. Na radionici su sudionici izabrali jedan od ponuđenih međuobroka te su kroz poruke, analizu i razgovor, uočili razliku dobro i loše izabranog međuobroka. Na kraju su izradili plakat na kojem su prikazali tu razliku i kako bi pomogli svojim prijateljima vršnjacima u odabiru pravilnog međuobroka.

Radionica Forenzička znanost u stvarnom životu održana je na Medicinskom fakultetu Osijek. Radionicu je vodila doc. dr. sc. Barbara Viljetić s ciljem učenja o osnovama forenzike koja koristi razne metode za prikupljanje i analizu dokaza. U sklopu toga su učili i o molekuli DNA koja je jedinstvena za svaku osobu te kako se koristi za identifikaciju osoba ili utvrđivanje rodbinskih veza. Učili su i o otiscima prstiju koji su također jedinstveni za svaku osobu te se koriste za identifikaciju počinitelja, ali i za provjeru identiteta u mnogim situacijama, poput ulaska u zgrade ili korištenja pametnih telefona. Osim toga, učenici su imali priliku i aktivno sudjelovali u pokusima te su samostalno izolirali DNA iz voća, mikroskopirali različite uzorke dlaka i utvrđivali razlike između kose čovjeka i dlake mačke ili psa te su na kraju uzimali i proučavali otiske prstiju. Cilj radionice je bio učenicima približiti forenziku kao znanost te pokazati da ona ima primjenu i u svakodnevnom životu jer se njene metode i tehnologije koriste svuda oko nas.

Jedna od aktivnosti bila je posjet Gradskoj i sveučilišnoj knjižnici u Osijeku gdje ih je dočekala knjižničarka Melita Nađ. Ona je predstavila slikovnicu Kvakač, spisateljice Dubravke Pađen Farkaš i ilustratora Dražena Jerabeka koju je predstavila kreativnom pripovjedačkom tehnikom kamishibai. Također ih je upoznala sa značajnim povijesnim osobama grada Osijeka povezanih s gradskom knjižnicom te o značaju obitelji Truhelka za povijest grada Osijeka.

U poslijepodnevnim satima gostima iz Slovenije se organizirao stručni obilazak grada Osijeka. Učitelj povijesti Benjamin Lamza poveo je goste u razgled grada (konkatedrala Sv. Petra i Pavla, Sakuntala park, Kino Uranija, secesijske palače, osječki perivoji i parkovi) i Tvrđe (Trg Sv. Trojstva. Arheološki muzej, zgrada Generalata, Muzej Slavonije Osijek, gimnazije, glazbena škola Franje Kuhača,novi trg Vatroslava Lisinskog, Bastion…) te su prošetali do mosta Mladosti. Učitelj Lamza je šetnju popratio prigodnim zanimljivostima iz osječke povijesti poput priče o zalutaloj topovskoj kugli koja se još uvijek nalazi u vanjskoj fasadi zgrade Županije, a tamo je doletjela sa zidina Tvrđe; o poznatoj figuri slona na pročelju kuće na trgu Ante Starčevića i mesaru koji je imao pune ruke posla oko te nesretno uginule životinje koja je tamo skončala za vrijeme cirkuske povorke; te o porezu tzv. bećarini koju su svojevremeno morali plaćati mladići koji su voljeli obilazili Tvrđu i njene krčme u sitne noćne sate.

Aktivno učenje na otvorenom predstavile su školska knjižničarka Irena Bando i učiteljica informatike Anamarija Buzgo na radionici koristeći mobilnu aplikaciju Actionbound. Primjenom aplikacije učenici su rješavali zadatke o spisateljici Jagodi Truhelki i njezinoj obitelji koristeći razna kreativna multimedijska rješenja. U odgovorima su morali istraživati, crtati, rješavati kvizove, slagati puzzle, snimati videa i audio zapise te međusobno timski surađivati.

U okviru aktivnosti na otvorenom organiziran je posjet i obilazak Kopačkog rita te vožnja po jezeru Sakadaš. Kopački je rit park prirode, smješten u kutu što ga čini rijeka Dunav sa svojim pritokom Dravom. Ovisno o vodostaju, vode tih dviju rijeka neprestano oblikuju i mijenjaju izgled rita. Poznat je kao stanište brojnim pticama močvaricama, populaciji običnoga jelena te orla štekavca, koji je ujedno i simbol Parka.

Radionica Rim tim tagi dim inspirirana je našom pjesmom Eurovizije 2024. Radionicu su osmislile i vodile učiteljica razredne nastave Liana Mur, učiteljica informatike Anamarija Buzgo i školska knjižničarka Irena Bando. Radionica je predstavila spoj tradicijskih i modernih tehnika izražavanja gdje se povezala tradicijska slavonska tehnika kukičanja s meditativnim elementima. Zbog toga su učenici inspirirani heklanim stolnjacima- tabletićima digitalno izrađivali mandalu u web aplikaciji Staedtler. Njihovi su se radovi isprintali te predstavili predložak konturnog crtanja mandale.

Zadnji dan mobilnosti je predstavljen međunarodni projekt “Čitanje ne poznaje granice/Branje ne pozna meja” u kojem sudjeluju kao partnerske škole OŠ dr. Janeza Mencingerja i OŠ Jagode Truhelke. Tijekom školske godine hrvatska škola je trebala proučavati nekog slovenskog pisca, a slovenska škola hrvatskog. Također su se trebali upoznati sa školama partnera, kao i o zavičajnom kraju partnera te se međusobno jedni drugima prezentirati.

Prvo se predstavila hrvatska škola s pričom Anica i Jakov od slovenske spisateljice za djecu Dese Muck. Učenici su prikazali aktivnosti koje su provodili: ilustriranje priče, izrada kviza o priči, izrade prezentacije o Bohinjskom kraju, kao i igrica za provjeru znanja. Ovu su aktivnost organizirale učiteljica razredne nastave Liana Mur, učiteljica informatike Anamarija Buzgo i koordinatorica ovog projekta za školu Irena Bando.
Nakon toga, učenici slovenske škole i njihova voditeljica projekta školska knjižničarka Urška Repinc predstavili su hrvatskog pisca Ivana Kušana. Oni su čitali njegovu priču Domaća zadaća. Prikazali su brojne aktivnosti koje su provodili nakon čitanja, a posebno su se istakli razni kreativni predmeti (privjesci, ukrasi) koje su izradili inspirirani pričom. Na kraju je organizirano natjecanje u kvizu u razumijevanju pročitanog, a učenike se nagradilo slatkim nagradama.

Provođenje Erasmus partnerstava omogućuje obogaćivanje profesionalnog razvoja kroz razmjenu znanja i iskustava s kolegama iz drugih europskih zemalja. Također, potiče razumijevanje i prihvaćanje različitih kultura, što doprinosi stvaranju inkluzivnijeg i povezanijeg obrazovnog okruženja. Tako sudionici dobivaju priliku za cjeloživotno učenje i razvoj novih vještina koje mogu primijeniti u svom radu. Ovu mobilnost su pripremile i organizirale stručna suradnica knjižničarka Irena Bando (OŠ Jagode Truhelke, Osijek), školska knjižničarka Urška Repinc (OŠ dr. Janeza Mencingerja, Bohinjska Bistrica) i Tim Erasmus akreditacije OŠ Jagode Truhelke.