Projekt se oslanja na digitalne tehnologije kao facilitatore procesa predavanja i učenja, a nastavnici partnerskih zemalja su na “training and learning” razmjenama naučili brojne alate i pogodnosti informatički orijentirane nastave.
Prva razmjena nastavnika i kontekst projekta
Na prvom takvom susretu održanom u siječnju u školi Futura, nastavnici su se za početak upoznali sa širim društvenim kontekstom digitalizacije obrazovanja. Prvo predavanje održala je profesorica Gordana Berc s Katedre za područja socijalnog rada Pravnog fakulteta u Zagrebu.
Prezentirala je istraživanje o ranom odustajanju od obrazovanja i radu s učenicima s poteškoćama, budući da su smanjenje i olakšanje istih glavni ciljevi „Flipped Learning“ projekta. Kroz studije slučaja, partnerske zemlje predstavile su i raspravile kako se nose s istim problemom unutar svojih obrazovnih sustava.
Analiziralo se i diskutiralo o europskim strateškim dokumentima Europe 2020 i Digital Agenda 2020 koji promiču važnost digitalizacije za razvoj Europe. Nastavnici su se dotaknuli rezultata testiranja PISA 2015 kao upozorenja na nužnost reforme školstva, bavili se konceptom blended i flipped learninga, a neki od partnera su prezentirali provedene „obrnute satove“ i dojmove o njima. Važan dio siječanjske razmjene nastavnika bila je CARNET-ova prezentacija projekta „e-Škole“ te posjet osnovnoj školi „Dr. Ante Starčević“ kao dobrom primjeru implementacije tog projekta.
Susret u Italiji i praktična primjena digitalnog
Tijekom druge razmjene, koja se odvijala od 14. do 18. svibnja 2018. godine, a čiji je domaćin bila škola iz Perugie (Italija), nastavnici su se (za)bavili praktičnim dijelom teme digitalizacije nastave. Na primjeru „Online razreda“, digitalnog repozitorija nastavnih materijala i platforme za objavljivanje školskih obavijesti te komunikaciju nastavnika i učenika škole Futura, upoznali su se s korištenjem LMS (learning management system) aplikacija i Moodlea u nastavi.
Moodle je alat za izradu elektronskih obrazovnih sadržaja i održavanje nastave na daljinu te omogućuje korisnicima da kroz dodavanje ili uređivanje manjih cjelina mijenjaju sadržaj platforme, a upravo se na njemu temelji Futurin „Online razred“.
Partneri su prezentirali temu uvođenja igara u nastavu, a raspravljalo se i o korištenju društvenih mreža i mobitela u obrazovnom procesu. Premda nastavnici često doživljavaju Facebook kao prijetnju učenikovoj koncentraciju, upravo njegova mogućnost za stvaranje internetskih zajednica i međusobnu komunikaciju olakšava proces učenja koji se na Facebooku može ostvariti pametnim korištenjem grupa, anketa, kvizova i brojnih drugih alata ugrađenih u ovaj kanal.
Interaktivni alati za jednostavnu primjenu u nastavi
Nastavnici su imali priliku upoznati se s mogućnostima koje nudi Google kroz svoje Google Apps for Education, pa su tako na radionici izrađivali igre i oblikovali svog avatara za učenje. Posebno je vrijedno bilo izlaganje o web 2.0 alatima i aplikacijama za tablet gdje su nastavnicima predstavljene brojne besplatne stranice i aplikacije čiji se sadržaji mogu implementirati u svakodnevnu nastavu. Neke od njih su:
- Canva – online alat za izradu i uređivanje grafičkih elemenata – grafova, infografika, fotografija, postera, prezentacija itd.;
- Adobe Spark – jedna od aplikacija iz Adobe paketa, nudi mogućnost izrade grafika, web stranica i videa;
- Nearpod – online alat koji nudi mogućnost izrade novih ili dorade gotovih prezentacija prema višem stupnju interaktivnosti, laku sinkronizaciju i kontrolu lekcije na uređajima učenika te olakšano ocjenjivanje i izradu izvještaja;
- Verso – online alat za izradu, uređivanje i dijeljenje sadržaja, stvaranje razreda te izradu izvještaja i metrika;
- Mentimeter – online alat za izradu interaktivnih prezentacija;
- Powtoon – online alat za animaciju i izradu interaktivnih prezentacija i videa;
- Kahoot – online alat za stvaranja, dijeljenje i igranje kvizova;
- Quizlet – online alat za izradu memo-kartica, dijagrama, prezentacija i kvizova.
Malo truda i inovativnosti dovoljno je za promjenu
Profesori škole Futura dobili su tu sretnu mogućnost da kroz Erasmus+ projekt usavrše svoja znanja i njihovom primjenom poboljšaju provedbu i ishode nastave i učenja, no nije potreban toliko velik angažman da bi učionica postala zabavno, digitalizirano mjesto.
Svakoj učionici koja ima računalo i projektor dovoljan je jedan proaktivni, zainteresirani nastavnik koji bi uz šačicu interaktivnih alata bio spreman malim koracima unijeti promjenu u školske klupe i svakodnevnu nastavu pretvoriti u digitalno iskustvo koje učenika obrazuje na pripadajućem teorijskom, ali i informatičkom polju.