Moderne tehnologije su sastavni dio naše svakodnevice, a budući su bliske mlađim generacijama, pokazale su se izuzetno važne i u obrazovanju. To se posebno odnosi na poučavanje učenika s poteškoćama. Zato je cilj ovog tečaja bio pomoći učitelju da nauči procijeniti potrebe učenika s poteškoćama i da odabere oblik moderne tehnologije koji tom učeniku najbolje odgovara.
Nastavnica je bila gošća u izmirskoj srednjoj školi Technical and Industrial Vocational High School in Mersin (Mersinli Mesleki ve Teknik Anadolu Lisesi). I to je inkluzivna škola, kao i OŠ Josipa Antuna Ćolnića. Na samom početku tečaja nastavnica je ukratko predstavila školu i hrvatski obrazovni sustav. U razmjeni iskustava s kolegama domaćinima saznala ponešto o turskom obrazovnom sustavu. Ono što ju je iznenadilo bila je činjenica da je u Turskoj uobičajeno da se s učenicima s poteškoćama jako puno radi individualno. To znači, na primjer, da tijekom sata informatike jedan nastavnik informatike posebno radi s učenikom s poteškoćama, a drugi nastavnik s ostalima.
Na tečaju su istaknuti pozitivni aspekti primjene IKT-a u obrazovanju: jednak pristup informacijama/znanju za sve učenike, suradničko učenje, personalizirano učenje, poboljšanje istraživačkih sposobnosti te međukulturna razmjena. Uloga IKT-a u poučavanju učenika s teškoćama je posebno važna jer se pokazalo da im omogućuje lakši pristup informacijama i kvalitetnije obrazovanja. Bolje obrazovanje omogućuje veću inkluziju u društvo.
Prvi korak u implementaciji IKT-a u obrazovni proces je osiguravanje infrastrukture koja odgovara pojedinačnim potrebama učenika s poteškoćama (npr. za slijepe učenike je potrebno osigurati software koji omogućuje preoblikovanje teksta u zvučni zapis). Drugi korak je izrada individualiziranog kurikuluma. U tom kurikulumu trebaju biti točno definirane potrebe učenika s poteškoćama, kao i to koje će IKT aplikacije i na koji način biti primjenjene. Treći korak se odnosi na spremnost učitelja da primjenjuje inovativne metode poučavanja ili mijenja postojeće. Na tečaju su naučili da nije uvijek rješenje u pojednostavljivanju gradiva ili smanjenju očekivanja od učenika s poteškoćama. Potrebno je prilagoditi metode poučavanja, a upravo tu može pomoći primjena IKT-a. Ovisno o potrebama učenika, obrazovni materijali mogu biti predstavljeni u obliku uvećanog teksta, videa, animiranih slika ili kao virtualna stvarnost.
Osim već dobro poznatih aplikacija kao što su Canva, ThingLink, Scratch, WordWall, Kahoot i LearningApps, nastavnica se prvi put susrela sa zanimljivim aplikacijama QuiverVision i Minecraft Education.
Koristi od primjene IKT-a u poučavanju učenika s poteškoćama su brojne. Imaju ih učenici, nastavnici i roditelji. Uz pomoć IKT-a učenici s poteškoćama mogu odraditi zadatak tempom koji njima najbolje odgovara. Slijepi i slabovidni učenici mogu pristupiti informacijama jednako kao i njihovi vršnjaci koji vide. Učenici s različitim poteškoćama u učenju mogu lakše komunicirati pomoću IKT-a. Ovladavanje IKT vještinama podiže učenikovo samopouzdanje i približava ih vršnjacima. Upotrebom modernih tehnologija nastavnici mogu lakše razmjenjivati svoja profesionalna iskustva, poboljšati IKT vještine i na taj način bolje razumjeti svoje učenike. Također, nastavnici na internetu mogu pronaći gotove materijale i koristiti ih takve ili ih prilagoditi potrebama svojih učenika. Upotreba IKT pomagala u poučavanju daje roditeljima nadu da će njihova djeca imati bolju poziciju u društvu i kvaliteniji životni standard.
Na tečaju je istaknuto da sama upotreba IKT-a neće riješi problem vezan uz poučavanje učenika s poteškoćama. Moderne tehnologije su važna didaktička i komunikacijskia sredstva koja učenicima mogu pomoći u osobnom razvoju i aktivnijem uključivanju u društvo. Postoje još brojni socio-ekonomski faktori koje treba uskladiti i poboljšati. Osim pozitivnih strana, važno je učenike pripremiti i na one negativne, kao i na opasnosti koje mogu doći s upotrebnom modernih tehnologija.
Posebno zanimljivo iskustvo za nastavnicu su bili posjeti pojedinim obrazovnim ustanovama koje rade s učenicima s poteškoćama i s nadarenom učenicima. Nastavnica je posjetila Konak Özel Eğitim Meslek Okulu (jednu od najboljih srednjih škola za djecu s poteškoćama u Izmiru), Centar za rehabilitaciju djece s poteškoćama u Izmiru, Udrugu slijepih i slabovidnih osoba te Arkas Art and Science School (koju pohađaju nadareni učenici). Sve ove ustanove uspješno primjenjuju moderne tehnologije koje pomažu učenicima da razvijaju svoje potencijale. Učenici svojim stvaranjem novih proizvoda osnažuju vještine i doprinose društvu.
Nastavnica će naučeno primijeniti u radu sa svojim učenicima, od kojih su mnogi upravo učenici s poteškoćama.