Glavna ideja projekta je omogućiti učenicima razumijevanje tehnologija u nastajanju kao što su Internet stvari, umjetna inteligencija i strojno učenje (IoT, AI i ML), njihov potencijal i rizike. Učenici su istraživali ideje o tome kako se tehnologija može koristiti za dobro i postizanje UN-ovih globalnih ciljeva održivog razvoja.
Pridružili su se partneri iz Grčke, Turske, Poljske, Španjolske, Italije, Albanije, Moldavije i Armenije. U projektu je sudjelovalo 25 učitelja iz 22 škole, s više od 450 učenika. Projekt je trajao cijelu školsku godinu, a iz škole u njemu su sudjelovali učenici petog razreda u sklopu nastave informatike i polaznici izvannastavne aktivnosti eTwinneri iz sedmog razreda. Glavna ideja projekta je omogućiti učenicima razumijevanje tehnologija u nastajanju kao što su Internet stvari, umjetna inteligencija i strojno učenje (IoT, AI i ML), njihov potencijal i rizike. Učenici su istraživali ideje o tome kako se tehnologija može koristiti za dobro i postizanje UN-ovih globalnih ciljeva održivog razvoja. Učenici su upoznali Scratch, BBC micro:bit i MS MakeCode, Teachable Machine i Pictoblox te neke robotske komplete. Učenjem kodiranja učenici su usvajali strategije za rješavanje problema i osmišljavanje projekata. Učenici su stvarali vlastite projekte i radili na zajedničkim zadacima s vršnjacima iz drugih zemalja. Učeći i razmišljajući o mogućnostima tehnologije i sigurnoj uporabi interneta učenici su usvajali navike za sigurnu i pozitivnu uporabu tehnologije.
Projekt su započeli predstavljanjem partnera i inicijalnim upitnicima za učenike i učitelje koji su nastali kao rezultat suradnje škola na TwinSpace forumu. eTwinneri su uredili TwinSpace profile i upoznali se s TwinSpaceom. Zbog zaštite osobnih podataka učenika, TwinSpace profili kreirani su s nadimcima i avatarima. Polaznici izvannastavne aktivnosti eTwinneri radili su na suradničkoj aktivnosti izrade zajedničkog rječnika s pojmovima iz svijeta tehnologije.
Slijedilo je sudjelovanje u Europskom tjednu programiranja koje je obilovalo raznim aktivnostima tijekom listopada. Učenici petog razreda rješavali su više izazova Europskog tjedna programiranja 2021, LED lampice za smirivanje: izradite jednostavan uređaj uz micro:bit (Calming LEDs: create a simple device with micro:bit), Smiješne oči (Silly eyes), Zasadite svoje virtualno polje cvijeća (Grow your virtual flower field) i Istrenirajte UI bota! (Train an AI bot!). eTwinneri su sudjelovali u tri aktivnosti: Explore sensors, Izazov Europskog tjedna programiranja Izradite simulaciju! (Create a simulation!) i Dictionary with micro:bit, suradnička aktivnost s eTwinning partnerima. Aktivnosti su prijavili na CodeWeek karti događanja i za CodeWeek4AllChallenge te podijelili s partnerima putem TwinSpacea. Škola je nagrađena s dva CodeWeek certifikata Europske komisije, Certificate of Excellence in Coding Literacy, 2021 EU Code Week 4 All Challenge i Super Organiser Certificate.
eTwinneri su sudjelovali u online susretu s eTwinning partnerima iz turske škole Mustafa Kiriş Ortaokulu, Efeler. Nakon uvodnog predstavljanja i razmjene informacija o školama, učenici su odigrali Kahoot kviz “Do you know words from our dictionary?” kojeg su zajedno pripremile partnerske škole. Navedeni kviz sadržava pitanja na koja se odgovori mogu pronaći u višejezičnom rječniku pojmova iz područja tehnologije kojeg su radili učenici tijekom rujna i listopada surađujući na dijeljenom dokumentu.
eTwinneri su nastavili s aktivnim sudjelovanjem na TwinSpaceu i odigrali LearningApps igre koje su pripremili učenici iz Grčke. Učenici petog razreda odabrali su najbolje učeničke Scratch projekte nastale tijekom Code Week aktivnosti Smiješne oči i Zasadite svoje virtualno polje cvijeća koje smo podijelili s eTwinning partnerima i dodali u zajednički Scratch studio projekta.
U povodu Svjetskog dana znanosti za mir i razvoj (World Science Day for Peace and Development ) koji se obilježava 10. studenog, eTwinneri su sudjelovali u suradničkoj aktivnosti s partnerima i izradili Scratch remix s porukom iz škole. Učenici su bili potaknuti na razmišljanje pitanjima Kako tehnologija utječe na naš svakodnevni život? i Kako se tehnologija može koristiti za rješavanje problema iz stvarnog života?.
U prosincu su sudjelovali u Hour of Code aktivnosti “Code a Chatbot” primjerenoj mlađim učenicima tijekom koje su učenici upoznali neke važne žene iz svijeta informatike i u Scratchu kodirali chatbot. Škole su dogovorile da zbog dobi učenika radovi mogu biti napravljeni na materinjem jeziku, a mogu i na engleskom jeziku kao radnom jeziku projekta. Ovom aktivnošću radili su i na popularizaciji žena u znanosti. Učenici su trebali pripremiti nekoliko pitanja i odgovora koje će koristiti, a tako su naučili zanimljive činjenice o odabranim informatičarkama. Zatim su učenici pomoću video vodiča naučili kako u Scratchu napraviti razgovor, na primjeru Grace Murray Hopper. Učenici su kreirali projekte u kojima Grace Murray Hopper, Ada Lovelace i Hedy Lamarr vode razgovor s korisnikom. eTwinneri su napravili Scratch remix i preveli odabrane projekte na engleski jezik. Radove su prenijeli u Scratch studio, kolekciju projekata izrađenih tijekom Sata kodiranja u svim partnerskim školama. U ovoj aktivnosti sudjelovali su učenici iz Grčke, Turske, Poljske i Hrvatske, a ukupno je napravljeno 54 Scratch projekata.
Kako se bližio kraj godine, učenici su pozvani da razmisle o primjeni tehnologije za dobrobit ljudi te su zatim izradili čestitke u programu Bojanje 3D s željama o tehnološkim inovacijama u nadolazećoj godini. Nadalje, učenici su istražili Internet stvari i koje su to karakteristike pametnih uređaja zbog kojih ih smatramo pametnim te izradili digitalne postere u alatu Canva i umne mape u alatu Coggle. Pokrenuta je rasprava za učenike na Twinspace forumu: A.I & IoT and Human/Digital rights.
Dan sigurnijeg interneta obilježili su zajedno s partnerima sudjelujući u Twinspace forumu za učenike i online susretu s partnerima. Učenici petog razreda sudjelovali su u online susretu s školama iz Grčke i Turske. Tijekom online susreta provedeno je pet aktivnosti: predstavljanje škola, AnswerGarden Celebrating Safer Internet Day 2022, pitanja mlađih učenika i odgovori starijih učenika, rješavanje online kviza Safer Internet Day 2022 Quiz for 11-14, izrada oblaka riječi u alatu WordArt i postavljanje uradaka na zajednički Padlet. Kako bi se pripremio online susret s učenicima i dogovorili detalji, dan ranije učiteljice su održale Twinspace online sastanak. Pokrenute su rasprave na Twinspace forumu How cyberbullying can be prevented?, Have you experienced cyberbullying?, Web search about…myself – Digital footprint and reputation i How can we ensure our digital security?, a iz naše škole sudjelovali su eTwinneri.
Tijekom ožujka i travnja škole su surađivale na pripremi i rješavanju više izazova. Škola je sudjelovala u izazovima Micro:bit Challenge, Robotic Challenge i AI & ML Challenge, sve vezano uz središnju temu Pametni gradovi. Učenici petog razreda sudjelovali su u suradničkoj aktivnosti Micro:bit Challenge. Škole su pripremile izazove za partnere koje je trebalo riješiti pomoću micro:bita, a za suradnju su koristili Padlet. Najprije su učenici kreirali program Kocka pomoću kojeg su slučajnim odabirom odredili izazov na kojem će raditi. Učenici su na Padletu javljali partnerima koji izazov će rješavati. Učenici su radili sa svjetlosnim senzorom i senzorom temperature.
U suradnji s školskom robotičkom grupom koju vodi učitelj Gordan Bartolić, eTwinneri su sudjelovali u izazovu Robotic Challenge. Učenici su radili na dva izazova, jedan vezan uz pametnu rasvjetu, a drugi vezan uz pametna vozila. Izazov Smart City Lights postavila je grčka škola 2nd Primary School of Nea Erythraia. Učenici su napravili model koji simulira pametnu gradsku rasvjetu i pametnu svjetiljku na ulazu u kuću. Drugi izazov vezan uz pametna vozila potekao je iz škole, a prihvatili su ga učenici iz turske škole Mustafa Kemal Ortaokulu. Učenici su sastavili vozilo i programirali ga tako da izbjegava prepreke. Za ove aktivnosti učenici su koristili svjetlosni i ultrazvučni senzor, BBC micro:bit i Fischertechnik komplete.
AI & ML Challenge učenici su rješavali koristeći Teachable Machine i Pictoblox. Učiteljica Georgia Lascaris pripremila je dva video vodiča za provedbu ovih aktivnosti. Škole su postavile više izazova za partnere vezane uz središnju temu Pametni gradovi, a učenici prihvatili su dva. Učenici petog razreda rješavali su izazov Smart electronic waste recognition system iz turske škole Mustafa Kiriş Ortaokulu Efeler, Aydın. Za rješavanje ovog izazova radili su na dvije ideje, prepoznavanje raznog e-otpada i prepoznavanje je li predmet e-otpad. eTwinneri su prihvatili izazov Smart Recycling iz grčke škole 2nd Primary School of Nea Erythraia. Suradnja s učenicima iz Grčke ostvarena je na pripremi podataka za treniranje modela strojnog učenja. Učenici iz Hrvatske i Grčke snimili su podatke za treniranje modela i prenijeli ih na TwinSpace kako bi bili dostupni partnerima. Zatim su učenici kreirali model strojnog učenja koristeći podatke za treniranje iz obje škole. Tako pripremljen model koristili su dalje u Pictobloxu.
U sklopu projekta radilo se na još dva izazova, Women in STEM Challenge i CS Influencers. Ovisno o raspoloživom vremenu, neki partneri realizirali su i dodatne aktivnosti kao što su izrada online igara i podrška Ukrajini (posteri i Scratch projekti). Tijekom svibnja dovršene su suradničke aktivnosti i pripremljene prezentacije provedenih aktivnosti. Kao uspomenu na eTwinning projekt, za učenike su pripremljene potvrde o sudjelovanju u projektu. Održan je online sastanak učiteljica i provedena je evaluacija projekta među učenicima i učiteljima sudionicima projekta putem online upitnika. Analizirani su rezultati evaluacijskih upitnika i izrađeno je završno izvješće koje je objavljeno na TwinSpaceu. Više o projektu može se pogledati na TwinSpaceu i školskim mrežnim stranicama koje su tijekom školske godine kontinuirano ažurirane s prikazom projektnih aktivnosti. Wakelet kolekcija zajedničkih radova dostupna je na TwinSpace stranici Final Project Presentation.