U projektu su sudjelovali polaznici izvannastavne aktivnosti eTwinneri koju vodi učiteljica Iva Naranđa, suautorica projekta. Osnovna ideja ovog projekta je uključiti učenike i učitelje u STEM, svemirsko obrazovanje i razvijati ekološku svijest. Cilj je povezati učitelje i učenike iz različitih država kako bi zajedno sudjelovali u međunarodnim STEM inicijativama i suočili se s globalnim izazovima, koristili kodiranje, tehnologiju, promatranja Zemlje i potaknuli razumijevanje klimatskih promjena i njihovog utjecaja. Tijekom projekta učenici su zajedno s vršnjacima iz Grčke i Turske sudjelovali u događajima kao što su CodeWeek, World Space Week, Hour of Code, Safer Internet Day, STEM Discovery Campaign i Coding for Climate, s ciljem da se učenike motivira da koriste tehnologiju za rješavanje problema iz stvarnog svijeta, podigne svijest o ekološkim pitanjima i razvije razumijevanje kako promatranje Zemlje može pomoći u praćenju Zemlje i odgovoru na klimatske promjene.
Uvodne aktivnosti obuhvaćale su predstavljanje partnera i inicijalne upitnike. Međunarodni timovi učenika počeli su suradnju u alatu Canva na izradi e-knjige „Stay Safe on the Internet“. Tijekom listopada učenici su sudjelovali u obilježavanju Svjetskog tjedna svemira, Moonhacku i Europskom tjednu programiranja. O provedenim aktivnostima može se pročitati u članku Listopad u znaku svemira, kodiranja, robotike i klimatskih promjena.
Tijekom studenog provedena je aktivnost „Words in Orbit: Reporting Disasters through Creative Writing and Earth’s Observations“ orijentirana na satelitska promatranja Zemlje i uporabu podataka za razumijevanje klimatskih promjena. Učenici su upoznati s ESA Climate from Space i EO browserom, alatom za promatranje Zemlje. Naši učenici proučavali su primjer “Heatwave in Ljubljana” (Land Surface Temperature) te su pronašli satelitsku snimku Zagreba tijekom ovog toplinskog vala. Učenici su na kreativan način pokušali opisati ovu sliku. Na satelitskoj snimci našli su Čakovec te su u našem gradu lako uočili lokaciju gradskog parka koji je hladniji od zgrada i ulica, a na slici je tamnocrvene boje. Učenici su shvatili kako takve satelitske snimke pomažu znanstvenicima i gradskim vlastima da se prilagode klimatskim promjenama uređujući zelene i parkovne površine. Učenici su proučavali primjer “Flooding in Central Greece (False Color Urban)” i zatim na EO browseru pokušali pronaći satelitske snimke poplava u Hrvatskoj. Učenici su pronašli satelitske snimke povezane s požarima i poplavama, preuzeli ih i predstavili na Wakeletu Words in Orbit uz kreativne opise koje su napravili inspirirani tekstovima generiranima alatom Copilot. Učenici su pozvani da napišu kreativan opis slike šumskog požara koju su pronašli na EO browseru. Eksperimentirali su s kreativnim pisanjem uz MS Copilot (ranije Bing Chat). Na kraju su učenici dovršili vlastiti tekst kako bi na kreativan način opisali sliku šumskog požara i pri tome si pomogli s Google prevoditeljem. Učenici su se zabavili s AI alatom PortentIdeaGenerator tražeći ideju za naslov s temama šumski požar ili poplava. Bila je to prilika za razgovor o neočekivanim sadržajima stvorenima umjetnom inteligencijom i potrebi ljudskog kritičkog mišljenja da odabere odgovarajući sadržaj stvoren umjetnom inteligencijom. Words in Orbit aktivnost učenicima je trebala pomoći u razumijevanju klimatskih promjena putem promatranja Zemlje i podataka, koristeći EO browser. Učenici su izrazili svoja otkrića kreativnim pisanjem, uključivanjem proze ili poezije, te primali povratne informacije pomoću alata umjetne inteligencije pod vodstvom učiteljica.
Učenici su surađivali u međunarodnim timovima na izradi Google Slides prezentacije Space Technology in our everyday life za koju je svaki tim predložio tekstove (bez slika) i slike (bez teksta), a zatim su timovi dodavali odgovarajuće slike i tekstove kako bi dovršili slajdove koje su započeli učenici iz druge države.
Uz aktivnost „Bring 3D objects related to Space with Arloopa“ učenici su uvedeni u proširenu stvarnost pomoću aplikacije Arloopa koju su koristili na tabletu pod nadzorom učiteljice. Učenici su pronašli 3D objekte, planete, dronove i rakete te ih postavili u učionicu i hodnik.
U prosincu je održan Sat kodiranja. eTwinneri su pomoću „AI for Oceans“ na zabavan način učili o strojnom učenju, etičkoj uporabi umjetne inteligencije, podacima za obuku i pristranosti, te istraživali etička pitanja i kako se umjetna inteligencija može koristiti za rješavanje svjetskih problema. eTwinneri su kreirali program za Ozobot u vizualnom programskom jeziku OzoBlockly. Ova aktivnost imala je tri razine, od Ade Lovelace, preko Alana Turinga do generativne umjetne inteligencije. Učenici su istražili ove teme i izradili programe kojima su postigli da se Ozobot kreće po liniji do točnih odgovora ili uz slike s točnim odgovorima. Ovom aktivnošću povezalo se poznavanje povijesnih podataka s praktičnim vještinama kodiranja.
eTwinneri su sudjelovali u božićnim i novogodišnjim aktivnostima. Kroz „Poem Art“ dostupnu na code.org kreirali su animirane čestitke i radove objavili na Twinspaceu. U aplikaciji Arloopa dodavali su božićne 3D objekte u informatičku učionicu i školske hodnike. eTwinneri iz petog razreda izradili su čestitke u programu Bojanje 3D.
Tijekom siječnja učenici su surađivali na izradi online igara s temama sigurnost na internetu i svemir. Međunarodni timovi učenika koristili su dijeljeni Google dokument za predlaganje pitanja i odgovora, a drugi timovi upotrijebili su ta pitanja za izradu online igara koristeći alat koji preferiraju. Naši eTwinneri u suradnji s školom iz Grčke kreirali su i odigrali Kahoot kviz Space technology in our everyday life.
Povodom Dana sigurnijeg interneta održano je više aktivnosti. Tijekom siječnja učenici su surađivali u međunarodnim timovima na izradi e-knjige Internet Safety Stories. Učenici iz Grčke, Turske i Hrvatske radili su na kratkim studijama slučaja. Svaka škola počela je jednu ili više priča s opisom neke situacije, a druga škola je nastavila i ponudila rješenje i savjete za nastale situacije. Zatim su učenici ilustrirali priče pomoću slika kreiranih s alatom generativne umjetne inteligencije za što su škole mogle odabrati različite alate. Naši učenici koristili su Canva Magic Media. Treći dio aktivnosti bilo je uređivanje Google Slides dokumenta u kojem smo prikupili studije slučaja i ilustracije. Naši učenici izradili su Canva postere s QR kodom koji vodi na e-knjigu Internet Safety Stories i odabran poster je izložen na panou. Početkom veljače eTwinneri su sudjelovali u aktivnosti s školom iz Grčke u kojoj su učenici pripremili pitanja i izradili kvizove na temu cyberbullying u alatima LearningApps i Kahoot. Za Cyberbullying Quiz učenici su izradili Canva poster s QR kodom koji vodi na LearningApps kviz, te je i ovaj poster izložen na panou. Idući tjedan učenici su igrali Kahoot Cyberbullying Quiz. eTwinneri su kreirali oblake riječi u alatu WordArt u kojima su istaknuli dobre strane interneta. Učenici su pomoću alata SpeakPipe snimili audio poruke na engleskom jeziku sa savjetima za sigurnije korištenje interneta, te jednu zajedničku audio poruku.
Sljedeće aktivnosti obuhvaćale su istraživanje pitanja okoliša pomoću tehnologije i kreativno pisanje. Svaka je škola odabrala problem iz stvarnog svijeta koji se odnosi na biološku raznolikost ili klimatske promjene. Kroz aktivnosti poput promatranja Zemlje, primjene aplikacija građanske znanosti ili pričanja priča, učenici su bili izazvani da prepoznaju problem okoliša, istraže odabrani problem i predlože rješenja koja su prezentirali kreativnim pisanjem. Učenici su upoznali Pl@ntNet i dodali fotografije proljetnog cvijeća. Razgovarali smo o bioraznolikosti i klimatskim promjenama te kako to utječe na uzgoj povrća. Učenici su istraživali o jestivom samoniklom bilju, posebice u našoj županiji. Zatim su učenici u školskom dvorištu tražili jestive samonikle biljke i fotografirali ih, te dodali na Pl@ntNet, u našoj projektnoj grupi. Razgovarali smo o receptima za jela sa samoniklim biljem, te kako bi ono moglo pomoći u prehrani ljudi zbog poteškoća u uzgoju povrća uzrokovanih klimatskim promjenama. Učenici su izradili Canva postere o samoniklom jestivom bilju i s receptima za pripremu jela i napitaka od samoniklog jestivog bilja. Postere smo izložili na panou.
Zajedno s eTwinning partnerima pridružili smo se projektu “Coding for Climate” koji učenicima diljem svijeta pruža iskustvo globalne suradnje. eTwinneri su sudjelovali u Land League i napravili rješenje s micro:bitom. Razgovarali su o stvaranju proizvoda koji pomaže u zaštiti šuma i borbi protiv krčenja šuma. Učenici su programirali micro:bit i izradili “Tree Protector”. eTwinneri su 18. travnja pratili događaj uživo Coding for Climate 2024 – Earth Day.
eTwinning projekt T.A.BL.ET. je prijavljen u STEM Discovery Campaign, međunarodnu kampanju u organizaciji Scientixa koja ima za cilj podizanje svijesti o važnosti STEM edukacije i STEM karijera. Kao dio aktivnosti projekta T.A.BL.ET. učenici su upoznali mBot i mBlock te eksperimentirali s njihovim osnovama. Učenici su napravili prve korake u izradi staze za mBot, za aktivnost pod nazivom “Robot park ranger”.
Suradničke aktivnosti nastavile su se u svibnju kada su škole surađivale na izradi Canva prezentacije. Svaka škola pripremila je opis provedenih aktivnosti, a učenici su izradili naslovne stranice za aktivnosti partnerske škole pomoću AI alata za generiranje teksta u sliku.
Tijekom projekta učenici su sudjelovali u Twinspace forumu i projektnom dnevniku. U lipnju je provedena evaluacija pomoću online upitnika. Kao završna aktivnost organiziran je online susret u kojem je sudjelovalo osam partnera s učenicima. Tijekom online susreta učenici su odigrali Kahoot kviz napravljen ranije u sklopu projekta, na temu sigurnost na internetu. U drugom dijelu online susreta učenici i učitelji su na Padletu „Happy Summer“ objavili želje za ljeto (koje su napisali ljudi) uz ilustracije napravljene uz pomoć generativnog AI alata za pretvaranje teksta u sliku I can’t draw.