prodaja@stozacibrid.com hr@hardtechnique.com vjeko.kovacicek@coolintunit.com info@tehnikhard.net mail@coolintunit.com webmaster@stozacibrid.com admin@hardtechnique.com tehnikhard.net web.stozacibrid.com www.coolintunit.com

EU Code Week i Moonhack 2024

Učenici II. osnovne škole Čakovec i ove su godine sudjelovali u brojnim aktivnostima u sklopu Europskog tjedna programiranja čiji je cilj na zabavan i angažirajući način svima približiti programiranje i digitalnu pismenost.

Pod vodstvom učiteljice informatike Ive Naranđe održano je osamnaest aktivnosti u kojima su sudjelovali učenici četvrtog, petog, šestog i osmog razreda u sklopu redovne i izborne nastave Informatike, te polaznici izvannastavne aktivnosti Informatika+. Europski tjedan programiranja ove se godine održavao od 14. do 27. listopada.

Učenici četvrtog razreda sudjelovali su u aktivnosti Morseov kod – micro:bit izazov tijekom koje su upoznali BBC micro:bit i MS MakeCode sučelje u kojem su programirali micro:bit tako da ga mogu koristiti za prikaz Morseovih znakova. Učenici su radili na izazovima koji su se sastojali od kodiranja i dekodiranja poruka Morseovim kodom. Ova aktivnost nadovezala se na gradivo o kriptografiji i načinima šifriranja o čemu su učenici nedavno učili na satovima Informatike.

Upoznajmo Ozobot Bit+ i Ozoblockly bila je druga aktivnost u kojoj su sudjelovali učenici četvrtog razreda. Tijekom ove aktivnosti učenici su prateći nekoliko uvodnih primjera upoznali edukacijski robot Ozobot Bit+ i vizualni programski jezik OzoBlockly. Zatim su učenici rješavali izazov Rectangle Walk Challenge.

Učenici petog razreda sudjelovali su u aktivnosti Ozobot – četvorke bitova tijekom koje su najprije ponovili osnove rada s edukacijskim robotom Ozobot Bit+ i vizualnim programskim jezikom OzoBlockly koje su upoznali prošle školske godine. Zatim su učenici rješavali zadatke kojima su utvrdili gradivo o binarnom brojevnom sustavu i binarnom zapisu o čemu su nedavno učili na satovima Informatike, te su programirali Ozobot da prođe najkraćim putem do cilja, svijetli zadanom bojom i izvodi svjetlosne efekte. Učenici su radili u parovima i međusobno vrednovali programska rješenja drugih učenika.

Učenici šestog razreda sudjelovali su u aktivnosti Upoznajmo mBot i mBlock: Moj mBot svijetli, svira i kreće se tijekom koje su upoznali edukacijski robot mBot i program mBlock. Kroz uvodne primjere učenici su upoznali neke mBlock naredbe za rad s robotom mBot. Učenici osmog razreda ponovili su osnove rada s robotom mBot i programom mBlock koje su upoznali prošle školske godine, a zatim su sudjelovali u aktivnosti mBot: Ultrazvučni senzor tijekom koje su naučili kako mBot ultrazvučnim senzorom može detektirati prepreku ispred sebe i izradili programe za usporavanje i zaustavljanje kod prepreke te neprestano izbjegavanje prepreke. Aktivnosti u kojima je korišten mBot temeljene su na edukacijskim materijalima dostupnima na Izradi!, edukacijskom web portalu Croatian Makersa.

Učenici osmog razreda sudjelovali su u aktivnosti Micro:bit – Logičke izjave, logičke varijable i logičke funkcije tijekom koje su pomoću nekoliko primjera programa za micro:bit ponavljali nedavno gradivo iz Informatike o logičkim izjavama, logičkim varijablama i logičkim funkcijama AND i OR. Učenici su pomoću micro:bita mogli zorno vidjeti djelovanje logičkih funkcija.

Polaznici izvannastavne aktivnosti Informatika+ sudjelovali su u tri aktivnosti: Izazov Europskog tjedna programiranja – Craft Magic with AI Hand Gestures, Moonhack 2024 – In Deep Water i Ozobot – Maze Game.

Izazov Craft Magic with AI Hand Gestures osmislila je Georgia Lascaris, a sastoji se od izrade Scratch projekta upotrebljavajući proširenja Human Body Detection, Pen i Text to Speech na kreativan i zanimljiv način, kako bi se crtalo po zaslonu bez potrebe za mišem ili zaslonom osjetljivim na dodir. Ciljevi ovog izazova su razvijati vještine programiranja i algoritamskog razmišljanja rastavljajući kompleksne zadatke u korake, poticati kreativno rješavanje problema, poticati razumijevanje koncepata umjetne inteligencije, posebice kako ona omogućava računalima da prepoznaju i tumače pokrete rukom, podići svijest o značaju tehnologije za osobe s invaliditetom, promicati suradnju u rješavanju problema i timski rad, povezati vještine programiranja i računalnog razmišljanja za primjene u stvarnom svijetu, stavljajući naglasak na utjecaj tehnologije na živote ljudi i usklađivanje s ciljevima održivog razvoja.

Moonhack je godišnji globalni online izazov kodiranja koji je kreirao Code Club Australia, a koji je ove godine okupljao učenike iz cijelog svijeta u tri tjedna kodiranja i održavao se od 14. do 31. listopada 2024. Ovogodišnja tema je Ublažavanje klimatskih promjena!. Moonhack prepoznaje kako mladi ljudi mogu pozitivno utjecati na usporavanje klimatskih promjena, a projekti kodiranja koriste se za podizanje svijesti o koracima koje sada možemo poduzeti i za predlaganje drugih mogućih rješenja za ublažavanje klimatskih promjena. Sudjelovanje u Moonhack izazovu dio je aktivnosti eTwinning projekta SUSTAINABLE: Sparking Understanding of SDGs Through AI and Novel Approaches in Balanced Learning Environments. Učenici su sudjelovali u Scratch projektu In Deep Water (U dubokoj vodi). Organizatori Moonhacka pripremili su vodiče na više jezika, a među njima i na hrvatskom jeziku, što je učenicima olakšalo rad na projektima. Nakon završenog osnovnog dijela, učenici su bili pozvani na kreativni izazov u kojem su nastavili izradu Scratch projekata s vlastitim idejama. Organizatori Moonhacka odabrali su Scratch projekte koji zadržavaju temu i poruku izvornog projekta, ali istovremeno pokazuju inovativnost i kreativnost učenika te ih dodali u Scratch studio Moonhack 2024.

Treća aktivnost temeljila se na materijalu koji je za Ozobot pripremila Linda McClure, a obuhvaćala je Ozobot i igru labirinta. Koristeći OzoBlockly, učenici su programirali Ozobot Bit+ kako bi pronašli blago u jednom od labirinta i natjecali se tko će prvi doći do blaga i tko će doći do blaga koristeći najmanji broj blokova.

Nakon provedenih aktivnosti učenici su bili pozvani da na Teamsu odgovore na upite kako bi se dobila povratna informacija o provedenim aktivnostima. Korišten je Microsoft Reflect, aplikacija za dobrobit koja podržava povezivanje, izražavanje i učenje. Kreiranje Reflect prijava omogućuje stjecanje uvida u dobrobit i izgradnju sretnije i zdravije zajednice za učenje, a aplikacija Reflect je unaprijed instalirana i dostupna u svakom razredu na Teamsu. Na temelju odgovora učenika vidljivo je da su provedene aktivnosti imale pozitivan učinak. U informatičkoj učionici prikladno je uređen pano kako bi se stvorilo poticajno okruženje i pozornost učenika dodatno usmjerila na aktivnosti u povodu Europskog tjedna programiranja. Aktivnosti u sklopu navedenog eTwinning projekta podijelili smo s partnerima putem TwinSpacea.