Ovo je deveta godina održavanja Europskog tjedna programiranja. Škola se prije pet godina pridružila ovoj globalnoj društvenoj inicijativi kojom se slavi kreativnost, rješavanje problema i suradnja kroz programiranje i ostale tehnološke aktivnosti za osobe svih dobnih skupina. Cilj je Europskog tjedna programiranja na zabavan i angažirajući način svima približiti vještine programiranja i digitalnu pismenost, ubrzati inovacije u obrazovnim sustavima te unaprijediti poučavanje i učenje. Europski tjedan programiranja namijenjen je svima i organiziraju ga svi a svatko tko organizira događanje programiranja dodaje to događanje na kartu Europe CodeWeek.
Sudjelovanje u #CodeWeeku omogućuje nastavnicima profesionalni razvoj kroz upoznavanje i provedbu novih koncepata i praksa, vrednovanje u vidu digitalnih znački i potvrda te uspostavljanje suradnje s kolegama diljem Europe. Učenici uz razvoj vještina kritičkog razmišljanja i rješavanja problema, razvijaju samopouzdanje i sposobnost izražavanja u digitalnom svijetu, čime postaju aktivniji i odgovorniji korisnici i stvaratelji tehnologije. Ove je godine veći dio događanja za učenike škole organiziran s ciljem upoznavanja koncepta umjetne inteligencije. U zajedničkom online susretu, učenici škole zajedno s drugim učenicima iz Industrijsko strojarske škole Zagreb, Tehničke škole Karlovac i Gimnazije Karlovac upoznali su se s tečajem “Elements of AI” u šest 15 minutnih tematskih predavanja koji su obuhvatili način registracije/prijave, sadržaje raspoređene u šest poglavlja i problemske zadatke koji ih očekuju. Nakon online predavanja, učenici su potaknuti na samostalno prolaženje tečajem, dok se na nastavi uz podršku profesora pojašnjavaju problemske situacije i poteškoće s kojima se učenici susreću prilikom rješavanja problemskih zadataka. Nema sumnje da je tehnološka (r)evolucija važan nositelj globalizacijskog procesa, kao i globalnog napretka čovječanstva uopće. Današnji bi život bez nje bio nezamisliv i prijeko je potrebna u svakodnevnom životu. Upravo kako bi demistificirali i približili sadržaje vezane za područje primjene umjetne inteligencije, pred učenike je postavljen izazov u vidu tečaja “Elements of AI” i “AI School Challenge”. Olakotna okolnost za učenike zasigurno je dostupnost tečaja na hrvatskom jeziku i raspoloživost tečaja u vremenu koje svakom učeniku odgovara. Mogućnost rješavanja problemskih zadataka i upoznavanje sa osnovama umjetne inteligencije unutar vlastito raspoređenog vremena, omogućuje uključivanje većeg broja učenika.
U događanju “Umjetnost čovjek – umjetna inteligencija”, učenici su imali priliku upoznati se s algoritmima umjetne inteligencije, razumjeti proširenje mogućnosti ljudskih vještina i odluka u kombinaciji sa sustavima umjetne inteligencije te otkriti njenu ulogu u stvaranju digitalnih slika pomoću jednostavnih alata. Učenici su bili uključeni u tri umjetničke aktivnosti u kojima su stvarali digitalne slike tijekom dijaloga s različitim vrstama AI algoritama, dostupnih putem mrežnog sučelja Autodraw, Deep Dream Generator i Artbreeder.
Učenici su ovom zabavnom aktivnošću razvijali vještine uporabe tehnologija, podigli razinu razumijevanja uloge novih tehnologija, vježbali digitalne vještine na mobilnim uređajima te digitalnim alatima istraživali estetske dimenzije slika. Događanje COVID-19 chatbot imao je za cilj upoznati učenike s osnovama strojnog učenja (Machine Learning) i umjetne inteligencije u kreiranju inteligentnog Covid-19 chatbota korak po korak. Učenici su postupno sve točnije razumijevali potencijale i ograničenja algoritama strojnog učenja i važnosti korištenja ne samo količine već i kvalitete podataka. Zahvaljujući ovoj aktivnosti učenici su se dosjetili i primjera chatbota u svom svakodnevnom životu, postali su spremniji za procjenu važnosti kvalitete i količine podataka te su postali tvorci vlastitog Scratch chatbot programa koji se temeljio na modelu prepoznavanje teksta strojnog učenja.
Istražujući Google Teachable Machine učenici su se upoznali s idejom nadziranog strojnog učenja. U ovoj aktivnosti u praktičnom zadatku uočili su tri komponente sustava umjetne inteligencije (skup podataka za početni trening, skup podataka testa i skup podataka za ponovno korištenje, algoritam učenja i predviđanje) te uvidjeli povezanost podataka i treninga (obuke). Treningom su spoznali kako količina podataka izravno utječe na točnost i robusnost nadziranog modela strojnog učenja. Svoje modele učenici su trenirali i testirali kako bi vidjeli može li ispravno klasificirati nove primjere.
Mrežno mjesto Europskog tjedna programiranja sadrži brojne module s nastavnim planovima za sve dobne skupine, resurse za učenje i poučavanje, komplete alata s korisnim materijalima za organiziranje i promicanje svojeg događanja i Masovnim otvorenim internetskim tečajevima koji nastavnicima omogućuju napredovanje u profesionalnom razvoju. Kodiranje i programiranje važne su kompetencije koje su sve traženije u svim područjima, a svrha je Europskog tjedna programiranja pružiti podršku nastavnicima koji će potom svojim učenicima otvoriti brojne mogućnosti za razvoj digitalne kreativnosti.