Tijekom dva nastavna sata učenici su najprije čitali intervju, odgovorili na pitanja o pročitanom tekstu, o njemu javno razgovarali prema zadanim kriterijima, a zatim su se vrednovali analitičkom rubrikom. Za domaću zadaću napisali su svoje ime glagoljicom i radove objavili na plakatu.
Ishod 1.: Učenik razgovara o kulturnom identitetu. (SŠ HJ A.1.1. i SŠ HJ C.1.2.)
A.1.1. Učenik opisuje i pripovijeda u skladu sa svrhom i željenim učinkom na primatelja.
C.1.2. Učenik opisuje tekstove popularne i visoke kulture i njihov utjecaj na vlastiti kulturni identitet.
Međupredmetne teme:
– OSR A.4.1. Razvija sliku o sebi.
– OSR A.4.3. Razvija osobne potencijale.
– OSR B.4.2. Suradnički uči i radi u timu.
– UkU A.4/5.3. Učenik kreativno djeluje u različitim područjima učenja.
1. Učenici čitaju ponuđeni tekst.
https://moja-domovina.net/2018/04/27/prica-o-glagoljici-ili-na-mladima-svijet-ostaje/
2. Učenici odgovaraju na pitanja.
1. Kojoj tekstnoj vrsti pripada ovaj tekst?
a) književni b) neknjiževni
točan odgovor: b, razina I. (prepoznavanje)
2. Odredi vrstu teksta:
a) putopis b) reportaža c) razgovor (intervju)
točan odgovor: c, razina I. (prepoznavanje)
3. Kakvo je raspoloženje sugovornika?
a) veselo b) tugaljivo c) sumorno
Točan odgovor: a, razina II (razumijevanje)
4. Tko vodi razgovor?
a) učenica i učiteljica b) učenica i njena prijateljica c) učiteljica i njena prijateljica
točan odgovor: a, razina II (razumijevanje)
5. Kakvo razmišljanje o glagoljici iskazuje u sljedećoj rečenici?
Djeco, to vam nije kao švicarska škola, nego dobivate priliku učiti o sebi, tko ste i odakle ste, i jako je lijepo kasnije znati toliko jezika i vjerujte, ima to smisla. Nije gubljenje vremena, sigurno nije.
a) ironično b) oduševljeno c) razočarano
točan odgovor: b, razina II (razumijevanje)
6. Što je osmislila Marina?
a) tečaj samostalnog učenja glagoljice b) tečaj bojanja glagoljičkih slova c) tečaj pisanja ćirilice
točan odgovor: a, razina II (razumijevanje)
7. Koja se obilježja zapažate u ovom razgovoru?
a) objektivne činjenice i subjektivna zapažanja
b) dramska napetost
c) lirsko iznošenje misli i osjećaja
točan odgovor: a, razina II (razumijevanje)
3. Priprema i uvježbavanje razgovora na temu Glagoljica – o kulturnom identitetu.
Učenici su pročitali intervju. Dobili su zadatak:
Radeći u paru objasnite ulogu glagoljice u suvremenom društvu. Svaki učenik u uvodu treba izreći svoj stav o ulozi glagoljice za hrvatsku kulturu. Pri tome navedite ključne dijelove intervjua koji između učenice i nastavnice. Dokažite kojem stilu pripada tekst o kome razgovarate. Postavljajte jasna pitanja i u odgovorima argumentirajte svoje stavove. Razgovor završite zajedničkim zaključkom o ulozi glagoljice i naglasite njenu popularnost među mladima.
Namjena je uočavanje hrvatskog kulturnog identiteta. U razgovoru pripazite na jasnoću, rječnik i stil i primjenjujte vrednote govorenoga jezika. Razgovor treba trajati 3-4 minute.
4. Učenici ispunjavaju analitičku rubrika (namijenjena je za vrednovanje za učenje i vrednovanje kao učenje) i o njoj razgovaraju.
Rubrika za vrednovanje: Razgovor na temu Učenik: _______________________ Razred: ___________
Sastavnice |
Razine ostvarenosti kriterija |
||
u potpunosti |
djelomično |
treba doraditi |
|
sadržaj |
Učenik je u uvodu u potpunosti upoznao slušatelje s temom i dobio njihovu pažnju. Tijekom razrade razgovor prati logično razrađen slijed misli te dokazuje i pobija određene tvrdnje. Učenik u potpunosti opisuje i pripovijeda o događajima na temelju važnosti. Učenik u potpunosti dokazuje da je tekst o kome se razgovara popularnog stila. U zaključku učenik precizno ponavlja i naglašava osnovne tvrdnje. |
Učenik je u uvodu djelomično upoznao slušatelje s temom pa nije u potpunosti dobio njihovu pažnju. Tijekom razrade razgovor uglavnom prati logično razrađen slijed misli i djelomično dokazuje i pobija određene tvrdnje. Učenik djelomično opisuje i pripovijeda o događajima na temelju važnosti. Uglavnom dokazuje da je tekst o kome razgovara popularnog stila. U zaključku učenik djelomično ponavlja i naglašava osnovne tvrdnje. |
Učenik je u uvodu manjim dijelom upoznao slušatelje s temom pa je samo djelomično dobio njihovu pažnju. Tijekom razrade razgovor ponekad prati logično razrađen slijed misli i rijetko dokazuje i pobija određene tvrdnje. Učenik vrlo rijetko opisuje i pripovijeda o događajima na temelju njihove važnosti. Učenik samo manjim dijelom dokazuje da je tekst o kome razgovara popularnog stila. U zaključku učenik ne ponavlja i ne naglašava osnovne tvrdnje. |
rječnik i stil |
Učenik se tijekom razgovora služi primjerenim rječnikom, često koristi stilske figure i ne ponavlja se u izboru riječi. |
Učenik se uglavnom služi primjerenim rječnikom, rijetko koristi stilske figure i ponekad se ponavlja u izboru riječi.
|
Učenik se često služi neprimjerenim rječnikom, rijetko ili uopće ne koristi stilske figure. Ponavlja se u izboru riječi. |
jasnoća |
Učenik tijekom cijelog razgovora govori jasno i rečenice su povezane uzročno- posljedičnim vezama. |
Učenik uglavnom razgovora jasno i rečenice su najčešće povezane uzročno-posljedičnim vezama. |
Dijelovi razgovora su nejasni i samo ponekad su povezani uzročno-posljedičnim vezama. |
vrednote govorenog jezika
|
Učenik tijekom cijelog razgovora održava primjerenu rečeničnu intonaciju i rečenični naglasak. Govori primjerenim tempom, uspostavlja kontakt očima i koristi primjereni govor tijela kojim angažira slušatelje. |
Učenik uglavnom razgovora održavajući primjerenu rečeničnu intonaciju i rečenični naglasak. Najčešće govori primjerenim tempom i uspostavlja kontakt očima. U većem dijelu razgovora koristi primjereni govor tijela kojim angažira slušatelje. |
Učenik rijetko tijekom razgovora održava primjerenu rečeničnu intonaciju i rečenični naglasak. Manji dio razgovora ima primjereni tempo. Rijetko uspostavlja kontakt očima. Samo u uvodnom dijelu razgovora koristi primjereni govor tijela kojim angažira slušatelje. |
Nakon objave rezultata učenici razgovaraju s nastavnicom o postignućima.
5. Učenici na plakat slažu svoja imena napisana glagoljicom.