Igre u nastavi Hrvatskoga jezika imaju višestruku korist – pobuđuju motivaciju za rad, održavaju zainteresiranost za sadržaje poučavanja, sadržaje poučavanja čine atraktivnijim i što je najvažnije – zahtijevaju aktivnost učenika. Rebusi, križaljke, osmosmjerke, igre asocijacija, razni kvizovi – samo su neki od oblika igara u kojima učenici, osim uvježbavanja/ponavljanja gradiva obrađenoga na satu, razvijaju logično razmišljanje i zaključivanje, kao i kritičko mišljenje. Izrada društvenih igara poseban je izazov. Kreativnost učenika ponekad uistinu nema granica. Proces je dvosmjeran – u osmišljavanju i izradi igara sudjeluju i učenici i učiteljica.
Svrsihodnost igara itekako je vidljiva i u rezultatima vrednovanja i u pristupu učenika sadržajima poučavanja, a i djela za cjelovito čitanje pažljivije se čitaju. Najveći interes učenici pokazuju za igre koje zahtijevaju njihovu maksimalnu uključenost (potrage za blagom, igre bijega, igre uloga prema unaprijed osmišljenim scenarijima i sl.).
Igra bijega (Escape room) igra je u kojoj učenici, rješavajući razne izazove, otkrivaju konačnu šifru/lozinku/ključ za izlaz iz učionice. Sam čin zaključavanja učionice izaziva oduševljenje kod učenika, pobuđuje želju za radom i sudjelovanjem. Izazovi koji se postavljaju pred učenike raznoliki su – šifriranje, tajne poruke, kvizovi, zagonetke, logičke igre, igre riječima, a sve je povezano sa sadržajima poučavanja s ciljem ostvarivanja ishoda propisanih kurikulom.
2020. godina postavlja svoja pravila. Treba se prilagoditi novonastaloj situaciji, osmisliti nove načine poučavanja, prilagoditi postupke i metode. Nastava na daljinu donijela je i brojna pitanja: Kako učenike motivirati za rad? Kojim načinima/postupcima razvijati interes za rad? Kako zadržati učenikovu pažnju na sadržajima predviđenim za poučavanje? Kako potaknuti učenike na jednostavna istraživanja i samostalan rad? Igre koje su učenici prije igrali uživo, mijenjaju se i prilagođavaju novom normalnom. Igre bijega s pomoću digitalnih alata dobivaju novo ruho.
Mogućnosti primjene igre bijega raznolike su – igra se može primijeniti na razne sadržaje nastave u svim domenama nastave hrvatskog jezika, kao i u svim dijelovima sata. Reakcija učenika na prvu odigranu igru samo je potakla stvaranje novih igara i osmišljavanje novih izazova.
U priloženoj prezentaciji nalaze se poveznice na tri igre bijega:
- ponavljanje i uvježbavanje gradiva (glagolska vremena i glagolski načini)
- ponavljanje, uvježbavanje i proširivanje gradiva (početci hrvatske pismenosti)
- djelo za cjelovito čitanje (Zaljubljen do ušiju, Miro Gavran).
Priložene igre namijenjene su prvenstveno individualnom igranju, stoga je pri njihovu stvaranju trebalo je pripaziti na težinu zadataka/izazova. Kod igara bijega uživo, kada se igra igra u skupinama, zadatci mogu biti teži, izazovniji, jer učenici zajedničkim radom dolaze do rješenja.
Autorica smatra da iako se dio čari u digitaliziranim inačicama izgubio, ovakav je pristup sadržajima kod učenika izazvao izrazito pozitivne reakcije, osobito u vrijeme održavanja online nastave.