Ovaj rad fokusira se na analizu dvaju značajnih edukativnih projekata koji su se održali u dvije srednje škole, a koje su povezivale povijest novca, globalnu ekonomiju i numizmatiku.
Srednja škola Ivan Švear Ivanić Grad organizirala je predavanje prof. dr. sc. Ivora Altarasa Pende i izložbu Memento moneta, dok su učenici Ekonomske i birotehničke škole Bjelovar izradili edukativne panoe o svjetskim valutama. Oba projekta koristila su interaktivne i vizualne metode s ciljem povećanja financijske pismenosti među učenicima.
Rad se temelji na analizi dvaju edukativnih inicijativa provedenih u dvije srednje škole: u Srednjoj školi Ivan Švear Ivanić Grad i Ekonomskoj i birotehničkoj školi Bjelovar. Oba projekta promoviraju financijsku pismenost, ali s različitim pristupima i metodama, što omogućuje dubinsko razumijevanje kako se različiti edukativni alati mogu koristiti za podizanje svijesti o financijama među mladima.
Trendovi u globalnoj ekonomiji
U Srednjoj školi Ivan Švear Ivanić Grad, u organizaciji nastavnice mr. sc. Jadranke Dorešić, dipl. oec., održano je predavanje pred stotinjak učenika i nastavnika koje su vodile učenice drugog razreda usmjerenja komercijalist Tihana Benko i Gloria Božić s prof. dr. sc. Ivorom Altarasom Pendom. Predavanje je bilo interaktivno, jer su učenici imali priliku postavljati pitanja i sudjelovati u raspravi o aktualnim financijskim temama.
Profesor Altaras Penda detaljno je objasnio osnovne ekonomske pojmove, kao i trendove u globalnoj ekonomiji, s posebnim naglaskom na važnost financijske pismenosti za mlade generacije. U sklopu ove aktivnosti, organizirana je i izložba pod nazivom Memento moneta, koja je prikazivala povijest hrvatske valute kroz vizualne materijale. Ova izložba naglašava kulturni i povijesni značaj novca u društvu, pružajući učenicima dublje razumijevanje njegova razvoja od starina do suvremenih oblika.
Predavanje u obliku podcasta
Dodatna vrijednost ovog projekta bila je snimka predavanja u obliku podcasta. Podcast je omogućio širenje edukativnog sadržaja i širu dostupnost učenicima, ali i vanjskim korisnicima. Ovaj digitalni format predstavlja suvremeni alat za obrazovanje, koji omogućava fleksibilnost u učenju i ponovnom slušanju sadržaja.
U Ekonomskoj i birotehničkoj školi Bjelovar, projekt Every coin tells a story proveden je pod vodstvom nastavnice Aleksandre Hohnjec, mag. oec. Učenici su izradili edukativne panoe koji su istraživali različite svjetske valute, njihovu povijest, dizajn i funkcionalnost. Ovaj projekt omogućio je učenicima da se povežu s globalnim financijskim sustavom i razviju bolje razumijevanje kako različite valute utječu na međunarodnu ekonomiju. Panoi su izloženi u školskom hodniku, omogućujući svim učenicima da se informiraju i sudjeluju u procesu obrazovanja. Ovaj vizualni pristup učenicima je na kreativni način omogućio da se upoznaju s financijskim pojmovima i valutama koje oblikuju svjetsku ekonomiju.
Osim edukativnog dijela, projekt je uključivao i istraživački rad, gdje su učenici istraživali povijest pojedinih valuta, njihov dizajn i simboliku, čime su razvijali i kritičko razmišljanje. Projekt je, također, poticao timsku suradnju među učenicima, što je dodatno unaprijedilo njihove komunikacijske vještine.
Oba projekta dala su konkretne rezultate u smislu podizanja financijske pismenosti među učenicima i poticanja interesa za ekonomske teme.
Izložba Memento moneta
U Srednjoj školi Ivan Švear Ivanić Grad, predavanje i izložba izazvali su veliki interes među učenicima. Predavanje prof. dr. sc. Ivora Altarasa Pende potaknulo je aktivnu raspravu o suvremenim financijskim temama, poput digitalnih valuta, inflacije, digitalizacije, globalne trgovine i ekonomske održivosti. Učenici su pokazali visok interes za dalje istraživanje tema vezanih uz financije i ekonomske trendove, što je bio i cilj projekta.
Izložba Memento moneta bila je edukativna, ali i vizualno privlačna, što je omogućilo učenicima dublje razumijevanje povijesti novca i njegove uloge u oblikovanju društvenih i ekonomskih struktura.
Snimanje podcasta omogućilo je širenje edukativnog sadržaja, čime su i vanjski korisnici imali pristup znanjima koje su učenici stekli tijekom predavanja.
U Ekonomskoj i birotehničkoj školi Bjelovar, projekt Every coin tells a story bio je izuzetno uspješan u motiviranju učenika na istraživanje globalnih ekonomskih fenomena. Izrađeni panoi nisu samo edukativni materijali, već i kreativni proizvodi koji su omogućili učenicima da na inovativan način predstave financijske pojmove. Projekt je pomogao učenicima da razviju vještine istraživanja, analize i kritičkog razmišljanja. Također, učenici su razvili bolju svijest o različitim svjetskim valutama i njihovoj ulozi u međunarodnoj trgovini, što je ključno za razumijevanje globalne ekonomije.
Inovativne i interaktivne metode učenja
Na kraju se može zaključiti da su oba projekta provedena tijekom Tjedna financijske pismenosti 2025. godine uspješno promicala financijsku pismenost među mladima koristeći inovativne i interaktivne metode učenja. Korištenjem predavanja, izložbi, edukativnih panela i digitalnih sadržaja, učenici su imali priliku ne samo proširiti svoje znanje o financijskim temama, već i razviti kritičko razmišljanje o globalnim ekonomskim pitanjima. Ovi projekti pokazali su da integracija financijskog obrazovanja u obrazovni sustav može pridonijeti stvaranju informiranih i odgovornih građana, koji će biti bolje pripremljeni za suočavanje s financijskim izazovima u svom osobnom životu i društvu. Edukativni pristupi koji kombiniraju teorijske osnove s praktičnim i vizualnim metodama omogućuju učenicima da na učinkovit način razumiju kompleksne financijske pojmove i teme.