Osim što se unutar takvih grupa često znaju međusobno zlostavljati nazivajući se pogrdnim imenima ili se vrijeđajući (o čemu više zadataka možete pronaći u nastavnim materijalima “Sigurnost djece na internetu i elektroničko nasilje“), ponekad učenici znaju jedni druge u potpunosti isključivati iz takvih grupa što se također smatra jednim od oblika elektroničkog nasilja. Naime, isključivanje iz grupa, odnosno onemogućavanje sudjelovanja u aktivnostima u kojima sudjeluju drugi, osobito kada je riječ o većini njihovih prijatelja iz razreda, dovodi do smanjenja samopouzdanja djece koja se osjećaju loše i isključeno. Takvim ponašanjem pokazujemo da ne poštujemo druge i njihove osjećaje.
Kako biste potaknuli učenike da razmisle što znači isključiti nekoga iz aktivnosti u kojima sudjeluju drugi, postavite im sljedeća pitanja:
- Jeste li ikad željeli sudjelovati u nekim aktivnostima u kojima su sudjelovali vaši prijatelji, ali vam oni to nisu dopustili? Ako jeste, kako ste se tada osjećali? Kome ste rekli za svoje osjećaje?
- Jeste li ikad sami nekoga isključili iz aktivnosti u kojima je htio sudjelovati? Ili ga niste pozvali da vam se priključi u tim aktivnostima (to uključuje i grupe za dopisivanje)? Zašto ste to učinili? Jeste li u tom trenutku razmišljali kako će se ta osoba osjećati?
Cilj ovog zadatka, koji može trajati pola sata, je ukazati na važnost poštivanja drugih u svim aktivnostima u virtualnom svijetu. Nakon njega, djeca bi trebla znati objasniti što znači isključiti druge iz različitih grupa te kako to može djelovati na njih i njihovo samopouzdanje.
Tekst je u potpunosti prenesen s mrežnih stranica Medijska pismenost – abeceda za 21. stoljeće.