prodaja@stozacibrid.com hr@hardtechnique.com vjeko.kovacicek@coolintunit.com info@tehnikhard.net mail@coolintunit.com webmaster@stozacibrid.com admin@hardtechnique.com tehnikhard.net web.stozacibrid.com www.coolintunit.com

Istraživanje: Beyond Screens: virtualni svijet i njegov utjecaj na fizičko i mentalno zdravlje učenika

U današnjem digitalnom dobu, djeca i mladi sve više vremena provode u virtualnom svijetu; bilo da su to društvene mreže, igre, zabava, informiranje i/ili učenje. No, koje su stvarne posljedice ovakvog intenzivnog virtualnog iskustva na njihovo fizičko i mentalno zdravlje?

Beyond Screens istraživanje donosi analizu kako virtualni svijet utječe na prehrambene navike, kvalitetu spavanja, tjelesnu aktivnost te prisutnost anksioznosti, depresije i stresa među učenicima. Cilj ovog istraživanja je razumjeti uzročno-posljedične veze između virtualnog iskustva i ključnih aspekata životnog stila i mentalnog zdravlja učenika. Kroz analizu podataka identificirani su potencijalni rizici kao i dobrobiti koje proizlaze iz interakcije s virtualnim okruženjem. Istraživanje donosi očekivane ali i iznenađujuće odgovore koji postavljaju temelj za nova pitanja i nova istraživanja. Širok spektar pitanja u kombinaciji s ljestvicama ocjenjivanja, osigurao je detaljniji uvid u život učenika u dva isprepletena životna okruženja.

Istraživanje je orijentirano na učenike od 1. do 4. razreda vukovarske gimnazije, čime obuhvaća dobnu skupinu učenika od 15 do 18 godina. U istraživanju je sudjelovao 256 učenika koji su tijekom siječnja 2024. godine odgovarali na 20 pitanja. Razlog odabira ove specifične skupine leži u njihovom intenzivnom angažmanu u virtualnom svijetu, što čini temelj za analizu utjecaja digitalnih tehnologija na njihove životne navike. Rezultati istraživanja, učenicima, roditeljima i djelatnicima škole, predstavljeni su povodom obilježavanja Dana sigurnijeg Interneta 2024. godine čime je ostvaren doprinos podizanju svijesti o sigurnom i odgovornom korištenju interneta i resursa koje digitalna tehnologija omogućuje. Osim analize rezultata, iz istraživanja su proizišle smjernice namijenjene roditeljima, školama i drugim dionicima u odgoju mladih. Cilj je pružiti podršku roditeljima i učenicima te praktičnim savjetima usmjeriti učenike na izgradnju i održavanje zdravih navika u virtualnom svijetu, istovremeno naglašavajući prepoznavanje potencijalnih rizika i dobrobiti iz te digitalne interakcije.

Istraživanje donosi uvide u fizičko i mentalno zdravlje učenika a rezultati ukazuju na nekoliko ključnih aspekata koji zahtijevaju intervenciju. U pogledu emocionalnog stanja, primjetan je značajan broj učenika koji se suočavaju s poteškoćama u doživljavanju pozitivnih emocija, osjećajem anksioznosti te motivacijom za pokretanje inicijative. Ova stanja ukazuju na prisutnost stresa među učenicima kao i na potrebu za strategijama poticanja emocionalne dobrobiti među učenicima. Upotreba elektroničkih uređaja istaknuta je kao značajan čimbenik koji utječe na kvalitetu života učenika. Velik broj učenika koristi ih više od preporučenog vremena, što izravno utječe na kvalitetu sna. Određeni broj učenika prepoznaje vezu između virtualnog svijeta i vlastitog zdravlja, dok je potrebno raditi na podizanju razine svijesti među onim učenicima koji toga utjecaja nisu svjesni. Značajan broj učenika doživljava negativna iskustva tijekom online aktivnosti, što ukazuje na potrebu za jačim fokusom na sigurnost i podršku u digitalnom okruženju. Kada je riječ o općem zdravlju, postoji raznolika percepcija među učenicima. Dio učenika procjenjuje svoje zdravlje kao loše, što ukazuje na potrebu za ciljanom podrškom i intervencijama usmjerenim na poboljšanje fizičkog i mentalnog blagostanja. Većina učenika prepoznaje važnost edukacije o zdravim životnim navikama, što otvara prostor za implementaciju programa koji će obuhvatiti teme kao što su prehrana, tjelesna aktivnost i ravnoteža između online i offline aktivnosti. Rezultati istraživanja pružaju osnovu za daljnje djelovanje u stvaranju poticajnijeg okruženja za fizičko i mentalno zdravlje učenika i to kroz kombinaciju edukacije, podrške i promicanja pozitivnih životnih navika. Cjelovita analiza rezultata istraživanja dostupna je na Edutoriju a publikaciji Beyond Screens u obliku eKnjige koja uz rezultate istraživanja donosi i dodatne sadržaje, moguće je pristupiti putem poveznice

eKnjiga Beyond Screens

eKnjiga Beyond Screens

Beyond Screens istraživanje doprinosi razumijevanju kompleksne dinamike i sinergije virtualnog svijeta i zdravlja učenika a zahvaljujući analizi podataka i identifikaciji ključnih elemenata, stvoren je temelj za izgradnju informiranih pristupa koji potiču zdrav odnos s digitalnim tehnologijama.

Sanja Pavlović Šijanović
Jasminka Bikić