Istraživanje na školskoj razini – anketa o financijskoj pismenosti
Istraživanje na razini škole – anketa o financijskoj pismenosti učenika Srednje škole Novska. Anketom su obuhvaćena tri područja: stavovi i uvjerenja o novcu, ponašanja vezana uz novac i znanje o novcu. Pitanja nisu ulazila u osobne podatke učenika i roditelja, a interes za rješavanjem ankete pokazuje da područje financijskog opismenjavanja ima veliko značenje u našem svakodnevnom životu.
Rješavanju ankete pristupilo je 66 % učenika naše škole, najčešća dobna starost učenika je od 16 do 17 godina (50,8 %). Anketu je popunilo 41,1 % učenika četverogodišnje strukovne škole, 35,1 % učenika trogodišnje strukovne škole i 23,8 % učenika gimnazije.
1. STAVOVI I UVJERENJA O NOVCU
|
- učenici imaju odgovoran odnos prema novcu (56,2 %)
- u životu im je najvažnije zdravlje (77,2 %)
- smatraju da novac ima veliku ulogu u životu (61,1 %)
- uglavnom se slažu da su srednjoškolci financijski pismeni (61,4 %)
- smatraju da bi predmet o financijskoj pismenosti trebali imati, ali fakultativno za sve učenike (44,3 %)
|
2. PONAŠANJA U VEZI S NOVCEM
|
- učenici odgovorno izrađuju vlastiti budžet i planiraju potrošnju (58,9 %)
- džeparac ostvaruju najvećim dijelom od roditelja i rodbine (71,4 %)
- džeparac uglavnom troše na hranu (44,9 %), ali i tehničke potrepštine
- razmisle o potrebi kupnje prije donošenja odluke o samoj kupnji (49,2 %)
- džeparac troše racionalno, ovisno o potrebama koje imaju (58,4 %)
- smatraju da će biti odgovorniji u trošenju novca kada ga budu zarađivali sami (97,8 %)
|
3. ZNANJE O NOVCU
|
- malo više od polovine učenika razumije utjecaj inflacije na cijene roba i usluga (52,4 %)
- izračun kamatne stope na štednju zna izračunati 64,9 % učenika
- stanje glavnice nakon određenog vremenskog perioda zna izračunati manje od polovine učenika (45,9 %)
- manje od polovine učenika poznaje način ulaganja u vrijednosne papire (46,7 %)
i rizik koji donosi ulaganje u visokorizične vrijednosne papire
- manje od polovine učenika (47,0 %) ne poznaje pravilo disperzije ulaganja u različite vrijednosne papire radi sprječavanja gubitaka
- učenici shvaćaju utjecaj inflacije na povećanje životnih troškova (77,7 %)
- smatraju da je bolje novac držati kod kuće (61,6 %) što znači da ne razmišljaju na način da novac u banci donosi kamatnu stopu i da je sigurniji, a također, novac u banci služi za davanje kredita poduzetnicima čime se pokreću ulaganja u gospodarstvo
- manje od polovine učenika (43,3 %) razlikuju tekući i žiroračun – služi za povremene priljeve novca, pa tako i učeničkih i studentskih stipendija
- učenici nisu sigurni da poznaju razliku između dvije vrste štednje: po viđenju i oročenu štednju i njihove karakteristike (65,9 %). Naime, na oročenu štednju građani dobivaju od banke veću kamatu, a banka može oročena sredstva plasirati u kredite i na taj način multiplicirati novac.
|
Istraživanje iz područja odgoja i obrazovanja – financijska pismenost, možete pogledati na poveznici.