U Gimnaziji A. G. Matoša Đakovo, profesorica fizike Mirta Lulić provela je anketu među učenicima četvrtih razreda Prirodoslovno – matematičke i Opće gimnazije. Cilj provođenja ankete bio je ispitati učenike o važnosti STEM predmeta u svakodnevnom životu.
Učenici su ispunjavali anonimnu anketu od petnaest pitanja u Google Formsu. Anketi je pristupilo 53 učenika četvrtih razreda.
Rezultati anketnog upitnika:
• 83 % učenika smatra da je potrebno učenje STEM predmeta i izvan učionice, a samo 17 % učenika smatra da nije potrebno
• 68 % učenika misli da radionice izvan učionice na festivalima i smotrama omogućuju učenicima da vide primjenu pojedinih nastavnih predmeta u stvarnom životu, 30 % učenika smatra da radionice potiču aktivno učenje, suradnju i kreativno razmišljanje, 2 % učenika misli da je najbolji način učenja isključivo uz knjige i predavanja, a nitko od učenika ne misli da radionice izvan učionice ne utječu na razumijevanje STEM
• 58 % učenika misli da je glavni cilj radionica izvan učionice potaknuti interes učenika za STEM predmete kroz praktične eksperimente i demonstracije, 36 % učenika misli da je glavni cilj potaknuti interaktivne aktivnosti koje povezuju teoriju s praksom, 6 % učenika misli da je glavni cilj zabava, a nitko od učenika ne misli da je to zabava bez obrazovnog sadržaja
• 49 % učenika smatra da radionice omogućavaju učenicima da vide kako se STEM primjenjuje u stvarnim situacijama, 34 % učenika smatra da će radionice pobuditi znatiželju učenika, 15 % učenika smatra da STEM radionice mogu značajno povećati motivaciju učenika, a 2 % učenika smatra da radionice ne utječu na motivaciju učenika
• 60 % učenika misli da bi profesori trebali usmjeravati učenike tijekom eksperimenata i aktivnosti, 40 % učenika misli da bi profesori trebali biti aktivno uključeni u radionice izvan učionice, kako bi vodili učenike i pružili objašnjenja, a nitko od učenika ne misli da bi radionice trebale biti vođene isključivo vanjskim stručnjacima
• 60 % učenika misli da eksperimentalne radionice na smotrama čine STEM predmete razumljivijim i zanimljivijim, 36 % učenika misli da im eksperimentalne radionice na smotrama omogućuju direktnu primjenu teorijskog znanja, 2 % učenika misli da eksperimentalne radionice na smotrama nisu korisne, a 2 % učenika smatra da kroz eksperimentalne radionice ne mogu naučiti dovoljno teorije.
• 64 % učenika smatra da su radionice najveći izazov zbog aktivnog angažmana i suradnje s vršnjacima u praktičnom okruženju, 32 % učenika smatra da je najveći izazov sudjelovanja na radionicama izvan učionice prilagodba na novu dinamiku učenja, a 4 % učenika smatra to izazovom zbog korištenja računala i drugih digitalnih uređaja
• 74 % učenika smatra da bi se iskustva učenika u radionicama poboljšala povećanjem interaktivnosti radionica, dodavanjem više različitih eksperimenata, 23 % učenika smatra da bi se poboljšalo tako da učenici vode vlastite projekte i istraživanja, 4 % učenika smatra da treba smanjiti aktivnosti i omogućiti samo slušanje predavanja
• 58 % učenika bi preporučilo radionice zbog povezivanje teorijskog znanja sa stvarnim svijetom, 42 % učenika bi preporučilo i drugima da sudjeluju u radionicama izvan učionice zbog bolje razumijevanja STEM predmeta kroz praktično iskustvo, nitko od učenika ne misli da radionice izvan učionice ometaju redovno učenje
• 60 % učenika smatra da se STEM aktivnosti mogu provoditi kroz sudjelovanje u vanjskim znanstvenim eksperimentima, 40 % učenika smatra da ih mogu provoditi uključivanjem u radionice, a nitko od učenika ne misli da aktivnost mogu provoditi sudjelovanjem u ispitima i testiranjima u školi
• 57 % učenika smatra da sudjelovanjem u STEM aktivnostima izvan učionice razvijaju vještine rješavanja problema i kreativnog razmišljanja, 42 % učenika smatra da sudjelovanjem u STEM aktivnostima izvan učionice uče upravljati projektima i izvršavati zadatke u realnim uvjetima, 1 % učenika smatra da sudjelovanjem u STEM aktivnostima izvan učionice uče samo kako koristiti tehnologiju, bez dubljeg razumijevanja, a nitko od učenika ne misli da sudjelovanjem u STEM aktivnostima izvan učionice uče samo teorijske pojmove bez praktične primjene
• 72 % učenika misli da postoje prepreke u implementaciji STEM aktivnosti zbog ograničenog slobodnog vremena, 19 % učenika misli da postoje prepreke u implementaciji STEM aktivnosti izvan učionice, a to je nedostatak financijskih sredstava za organizaciju aktivnosti, 9 % učenika ne želi sudjelovati u vanjskim aktivnostima jer im nisu zanimljive, a nitko od učenika ne misli da su STEM aktivnosti izvan učionice bespotrebne jer učenici već imaju dovoljno znanja u učionici
• 64 % učenika smatra da tehnologija može poboljšati STEM aktivnosti izvan učionice i to s pomoću mobilnih aplikacija za kodiranje, virtualnih laboratorija i simulacija, 32 % učenika misli da tehnologija može omogućiti učenicima da dijele svoja istraživanja i surađuju s kolegama iz drugih škola ili zemalja, 2 % učenika misli da je tehnologija previše složena za mlade učenike i može ometati njihov razvoj, 2 % učenika misli da su aktivnosti bez tehnologije bolje jer se učenici manje distrahiraju
• 75 % učenika smatra da praktične aktivnosti izvan učionice često uključuju eksperimentiranje, koje pomaže učenicima da bolje razumiju znanstvene koncepte, 23 % učenika smatra da STEM aktivnosti izvan učionice integriraju različite STEM discipline (znanost, tehnologija, inženjering i matematika), čime stvaraju holistički pristup učenju, 2 % učenika smatra da praktične aktivnosti ne doprinose učenju jer je potrebno previše vremena i truda, a nitko od učenika ne misli da praktične aktivnosti smanjuju važnost teorijskih koncepata i samo stvaraju zbrku među učenicima
• 75 % učenika smatra da STEM aktivnosti izvan učionice mogu pomoći učenicima da razviju interes za karijere u STEM područjima jer mogu iskusiti stvarne primjere kako STEM profesije izgledaju u praksi, što može potaknuti njihov interes za tim područjima, 23 % učenika smatra da vanjske aktivnosti često uključuju mentorstvo od profesionalaca u STEM industrijama, što učenicima daje bolje razumijevanje mogućnosti karijera, 2 % učenika smatra da aktivnosti izvan učionice stvaraju konfuziju kod učenika jer ne mogu povezati STEM sa stvarnim poslovima, a nitko od učenika ne misli da već imaju dovoljno informacija o karijerama iz STEM-a i da vanjske aktivnosti nisu potrebne.
Rezultati ankete pokazali su da velik broj učenika smatra korisnim učenje STEM predmeta i izvan učionice te da je glavni cilj radionica potaknuti interes učenika za STEM predmete kroz praktične eksperimente i demonstracije.
72 % učenika misli da postoje prepreke u implementaciji STEM aktivnosti zbog ograničenog slobodnog vremena školskih obveza, a nitko od učenika ne misli da praktične aktivnosti smanjuju važnost teorijskih koncepata i samo stvaraju zbrku među učenicima. Nakon provedene ankete i uvidom u odgovore sudionika, profesorica će pokušati zajedno s ostalim profesorima iz STEM područja osmisliti što više aktivnosti izvan učionice i uključiti veći broj učenika.