Kod učenika se tijekom školske godine provodi profesionalno informiranje pri čemu se učenici obavještavaju o svim infomacijama vezanim uz upise u srednje škole (srednjoškolski smjerovi, uvjeti upisa i sl.), zatim profesionalno savjetovanje (razgovori s neodlučnim učenicima, ispitivanje osobina ličnosti učenika i sl.).
Tijekom profesionalnog usmjeravanja poželjno je učenicima dati uvid u srednjoškolske smjerove koje će upisati, npr. pozivanjem učenika koji trenutno pohađa određeni srednjoškolski smjer, organizirati radionice na kojima bi učenici uspjeli saznati i/ili osvijestiti neke od svojih osoba.
U sklopu profesionalnog usmjeravanja, stručnim suradnicima se pruža izvrsna prilika za provedbu istraživanja na ovu temu. Shodno tome, psihologa Červar i pedagog Hasikić, proveli su istraživanje u 8. razredu. Riječ je o učenicima koji imaju dob između 13 i 14 godine, a sudjelovalo je 19 učenika. Ispitani učenici prosječno imaju vrlo dobar uspjeh na kraju školske godine. Prema rezultatima istraživanja većina učenika želi završiti četverogodišnju srednju školu. Od ponuđenih srednjoškolskih smjerova, prevladavaju zanimanja poput: automehaničar, nutricionista, programer, elektrotehničar, automehatroničar, kozmetičar. O samom budućem poslu, učenici smatraju da im je važno da je budući posao dinamičan, da su na poslu samostalni, te da na poslu rade sami, odnosno da ne rade u timu ili skupini. Važnim su ocijenili i mogućnost napredovanja, te da posao omogućuje češće putovanja, te da rade na poslu koji ima brzo vidljive rezultate. Što se tiče samih prihoda, iznadprosječna plaća je iznimno važna učenicima. Ovim istraživanjem stručni suradnici htjeli su dobiti rezultate o stavovima učenika prema budućem poslu, odnosno doživljaj određenog zanimanja iz učeničke perspektive.