prodaja@stozacibrid.com hr@hardtechnique.com vjeko.kovacicek@coolintunit.com info@tehnikhard.net mail@coolintunit.com webmaster@stozacibrid.com admin@hardtechnique.com tehnikhard.net web.stozacibrid.com www.coolintunit.com

Izazovi petog razreda

Anketa “Izazovi petog razreda” provedena je u četiri osnovne škole te su u nju uključeni iskazi i mišljenja ukupno 120 učenika petih razreda. Ona se sastoji od šest pitanja koja se odnose na iskustvo i doživljaje s kojima su se suočili učenici u petom razredu.

Poznato je da bi u peti razred trebali stupiti učenici s više ili manje razvijenim radnim navikama, naučenim pravilima ponašanja te uhodanom školskom rutinom. Svakom godinom sve je manji postotak djece koja su spremna za nove izazove koje donosi peti razred –zahtjevnije gradivo, novi predmeti. Tu nastaje zbrka i zbunjenost za učenike i roditelje.

Anketa “Izazovi petog razreda” provedena je u četiri osnovne škole te su u nju uključeni iskazi i mišljenja ukupno 120 učenika petih razreda. Ona se sastoji od šest pitanja koja se odnose na iskustvo i doživljaje s kojima su se suočili učenici u petom razredu. U nastavku članka autorica prikazuje rezultate ankete te temeljem iste donosi zaključak. U tekstu izdvaja pojedine iskaze učenika koji će ostati anonimni.

  1. Čega si se najviše bojao/la i zašto na početku 5. razreda?

Najviše je učenika odgovorilo da se bojalo novih učitelja i ocjena. Manji udio bojao se predmeta i ispita. Pojedini (anonimni) iskazi učenika na ovo pitanje su:

  • “Stroge razrednice, da ću izgubiti prijatelje, s kim ću biti u razredu, predmeta, učitelja, ocjena, uspjeha, učenja, izrugivanja, ničega, hoće li me drugi prihvatiti u razredu, da ću završiti s lošim učenicima u razredu, puno zadaće”.
  • “Da neću naći učionicu, trbušnjaka na tjelesnom, učitelja(učiteljice iz HJ), uspjeha, predmeta, ničega, da neću uspjeti sve prepisati s ploče jer sporo pišem, povijesti, geografije, novih situacija, ukora, znatiželja, a ne strah, da ću izgubiti prijatelje, da nitko neće sa mnom htjeti raditi u grupi jer nisam kul, ocjena, da se ne izgubim u velikoj školi, da ne zakasnim na sat”.
  1. Jesi li od svog učitelja/ice u 4. razredu dobio informacije o tome što te čeka u 5. razredu? Napiši što ti je učitelj/ica savjetovao/la i o čemu je govorio/la u razredu?

Najveći  broj učenika nije dobio nikakve informacije o tome što ih čeka u petom razredu ili im je pak rečeno da se trebaju “primiti knjige”. Osim navedenog, spomenuto je da će im biti lijepo u petom razredu te da se ne trebaju ničega bojati. Neki od odgovora učenika na ovo pitanje su:

  • “Više učiti, dobit ćemo dobru razrednicu, jako malo informacija, nismo dobili nikakve informacije, da ćemo se seliti iz učionice u učionicu, da moram pisati ljepše, da budem marljiva, da se trudimo, da se sprijateljim s nekim, da se opustim i da će sve biti dobro, da treba biti dobar jer učitelji pamte samo one dobre, treba se više pripremati i učiti, da neće biti lako kao što mislimo, da mogu uvijek zatražiti pomoć bivše učiteljice, da nastavim kao što je bilo do sada, da će nam biti lijepo, da ćemo upoznati nove prijatelje i družiti se na hodnicima”.
  • “Sve će biti lakše, treba puno učiti i slušati, ne sjećam se, složiti si plan učenja, imat ćemo odličnu razrednicu i učitelje, treba brzo pisati, nije ništa govorila, trebam biti svoja, brzo pisanje, bit će nam zabavno, da ćemo seliti iz učionice u učionicu, bit će puno zadaće, teški predmeti”.
  1. Da se možeš vratiti u 4. razred, što bi sve pitao/la učitelja/icu ili stručnu službu kako bi ti bilo lakše u 5. razredu?

Većina učenika odgovorilo je da ne zna što bi pitalo ili se pak ne bi nikada vratili u četvrti  razred. Zanima ih kako se pripremiti za peti razred i učenje učiniti lakšim.

  • “Mogu li si pomoći s mobitelom pri pisanju zadaće, zašto nemamo dodatni obrok poslije 6. sata, kako da mi bude lakše u 5. razredu, kako brže učiti, ne bih ništa pitao, ne bih se vratio u 4. razred zbog bratića, neka mi objasni imenice, glagole i pridjeve, kako lakše pamtiti i učiti, kako se ponašati u situaciju kada me zadirkuju, ponavljao bih više matematiku i hrvatski, na što treba pripaziti u 5. razredu, kakvo je gradivo, a kakvi učitelji, kako je najlakše dobiti 5, jesu li teški ispiti, kako da isplaniram dnevni raspored, ništa jer sam odličan učenik, kako ljepše pisati, pitao bih kako se ona snalazila nekad, kako dalje nastaviti, kako se ne izgubiti u školi”.
  1. Što misliš o čemu si mogao/la više naučiti i uvježbati u nižim razredima kako bi bio/la spremniji/a u 5. razredu?

Učenici smatraju da su mogli više naučiti i uvježbati u nižim razredima određene predmete – matematika, njemački, hrvatski, informatika. Isto tako, čitanje te biti pažljiviji.

  • “Ništa nisam mogao bolje naučiti, bio sam spreman, vježbao bih brže i ljepše pisanje, prirodu, matematiku, vježbao bih čitanje, geometriju, engleski sam mogao naučiti više, ali sam bio lijen, biti urednija, trebao sam više učiti, čitati i računati, hrvatski, glazbeni, tjelesni, strane jezike, naučio sam dosta, tablicu množenja.”
  1. Kako bi po tvom mišljenju trebala izgledati “super” nastava i škola?

Učenici smatraju da bi “super” nastava i škola trebala biti: puna smijeha, puna igre, izleta, više gledanja filmova ,zabavnih učitelja koji vole dječji smijeh, kraćih satova, dužih odmora, više grupnih radova, glume…

“Umjesto stolaca fotelje, tableti, pametne ploče, da zimski praznici duže traju, satovi plivanja i klizanja, duži odmori, TZK četiri puta tjedno, da nema domaćih zadaća, više učiti i slušati učitelje, da učitelji ne objašnjavaju dok se piše ispit, više crtića, da sjedimo dok jedemo, da nema jedinica, da učitelji ne viču i da nema ispitivanja, da možemo pod odmorom biti vani, da učimo kroz igru, test jednom na godinu, da smijemo imati mobitele, ormarići, da svaki predmet ima svoju učionicu, kad bih učio samo predmete u kojima sam dobar i koji me zanimaju, učiti vani u prirodi, da u školi imamo tamburaški orkestar, da nastava počinje u 9 sati, da se učitelji svakome od nas posvećuju isto”.

  1. Na početku si drugog polugodišta. Što ti je u prvome polugodištu stvaralo najviše problema u nastavi i u kojim predmetima?

U prvom polugodištu petog razreda učenicima je najviše problema stvarali su određeni predmeti te njihovo gradivo, a to su: matematika, povijest, geografija, njemački, informatika, TZK…

  • “Priroda – ne volim i hvata me jeza kada govorimo o organima i dijelovima tijela, pisanje sastavaka, informatika, povijest, nema problema, engleski, hrvatski, sve sam razumio, učenje, problem s predmetima i novim učiteljima, geografija, buka u učionici”.
  • “Količina gradiva iz geografije i povijesti, informatika, priroda, njemački, najviše problema mi je zadavala matematika jer ju imam samo dva puta na tjedan po blok sat, a tada sam već jako umoran, nerazumijevanje od strane učitelja”.

Na temelju provedene ankete i dobivenih rezultata, prijelaz iz četvrtog razreda u peti razred za većinu učenika predstavlja popriličan stres. Iz njihovih iskrenih odgovora učitelji mogu vrlo jednostavno prepoznati njihove strahove, potrebe i želje te im prijelaz učiniti što bezbolnijim. Jako je važno uvažavati mišljenje učenika jer samo na taj način učenici će se osjećati sigurno u školi i voljeti je. Podrška roditelja najvažnija je karika pri svladavanju prepreka i novih izazova predmetne nastave.