Kao prvi oblici učeničkih zadruga spominju se učeničke organizacije za štednju, za nabavku školskog pribora i udžbenika te slične aktivnosti humanitarnog karaktera (Munjiza, 2008). Spominju se i školski vrtovi, koji su prvo bili botanički, a onda i s proizvodno-gospodarskom funkcijom kao preteče školskih zadruga (Slačanjac i Munjiza, 2007; Munjiza, 2008). Neki autori uočavaju kako među školama postoje velike razlike – od razine sadržaja, metoda, pristupa i aktivnosti za učenike (Posavec, 2011), a jedna od razlika je i što neke škole imaju osnovanu učeničku zadrugu te daju mogućnosti učenicima za ključne aktivnosti u razvoj kompetencija iz područja poduzetništva.
Učenička zadruga Biljni biseri Blizoja osnovana je 2001. godine u OŠ Ivan Duknović, Marina, PŠ Blizna, od 2003. godine učenička zadruga djeluje u dvije područne škole Blizna i Vrsine. Od 2015. godine učenička zadruga preimenovana je u UZ Biljni biseri te djeluje samo u područnoj školi Vrsine koja se nalazi u sastavu OŠ Ivan Duknović, Marina. Zadruga ima četiri sekcije: maslinarsku, etno, likovnu te sekciju skupljanja i sušenja ljekovitog bilja. Područnu školu Vrsine pohađaju učenici od 1. do 4. razreda, nastava se odvija u dva kombinirana razreda.
Prednosti učeničkog zadrugarstva u malim školama:
- U radu učeničke zadruge sudjeluju svi učenici. Biraju sekcije ovisno o sposobnostima. Rad s manjim brojem učenika.
- Zadrugarske aktivnosti mogu se provesti i kroz redovitu nastavu, integrirane u GIK-u Sata razrednika, Glazbene kulture, Likovne kulture, Prirode i društva, Hrvatskog jezika te dodatne nastave.
- U radu učeničke zadruge rado sudjeluju roditelji i sumještani.
- Vrlo je lako uspostaviti suradnju s lokalnom zajednicom, lokalna zajednica često je pokrovitelji manifestacija u organizaciji učeničke zadruge te projekata koji se provode kroz ovu izvannastavnu aktivnost.
- Suradnja s kulturnim i sportskim udrugama na području Općine Marina, organizacija zajedničkih aktivnosti te prodaja proizvoda učeničke zadruge udrugama.
- Mogućnost prodaje proizvoda u školi, ispred mjesne crkve, gdje zadrugari nemaju konkurencije.
- Sudjelovanje na ljetnim manifestacijama u organizaciji TZO Marina.
- Prodaja proizvoda na lokalnim OPG-ovima gdje učenici imaju svoj prodajni prostor, u novije vrijeme gotovo svi proizvodi prodaju se online
Nedostatci učeničkog zadrugarstva u malim školama
- U radu učeničke zadruge sudjeluju učenici nižih razreda, gotovo da se ne mogu usporediti proizvodi koje mogu izraditi učenici nižih i viših razreda. Dobro nam je poznato da su u svim vrstama vrednovanja to dvije različite kategorije. Učenici viših razreda će vještije predstaviti rad svoje učeničke zadruge od učenika nižih razreda.
- Često je voditelj učeničke zadruge i voditelj ostalih izvannastavnih aktivnosti u školi ( priredbe, manifestacije, projekti, estetsko uređenje škole, uređenje okoliša škole…)
- Gotovo je nemoguće odvojiti aktivnosti učeničke zadruge i aktivnosti škole.
- Udaljenost od mjesta održavanja manifestacija, troškovi prijevoza. Da bi učenici iz ruralnih sredina došli na manifestaciju koja se održava u središtu županije, potrebno je izdvojiti pozamašnu svotu novca.
- Nemogućnost odlaska na državnu smotru za učenike nižih razreda.
- 10-15% učenika nakon završenog 4. razreda ostaju članovi učeničke zadruge jer odlaze u matičnu školu koja je udaljena od područne škole.
Primjeri dobre prakse:
- Radionica pletenja datala- stari običaj pletenja maslinovih grančica koji je obnovljen i očuvan zahvaljujući radionicama u organizaciji učeničke zadruge Biljni biseri. Radionice se organiziraju od 2008. te je kroz radionice koje su se održavale ne samo u školi već i u muzejima, na državnoj smotri, na Županijskim stručnim vijećima prošlo preko 1500 sudionika. Mali zadrugari su gostovali u radijskim i televizijskim emisijama, o datalama su pisale dnevne novine. Datale su postale zaštitni znak područne škole Vrsine, po kojem su prepoznatljivi na nivou cijele Hrvatske.
- Dalamtinski suvenir– odazvali su se na javni poziv Centra izvrsnosti SDŽ te kroz taj projekt predstavili široj javnosti suvenire učeničke zadruge, lutku od lavande „Marinku“, Boršu iz Marine, vrećice lavande s otisnutim etno motivom s narodne nošnje te pernicu „Ponesi Marinu“.
- Dani botaničkih vrtova – Sekcija botaničkih vrtova i arboretuma HBoD-a jednom godišnje organizira manifestaciju Tjedan botaničkih vrtova, arboretuma i botaničkih zbirki, u kojoj sudjeluju botanički vrtovi i arboretumi iz čitave Hrvatske. Manifestacija se održava u svibnju, a prvi put je održana 2011. godine. Manifestaciju predvodi Botanički vrt PMF-a u Zagrebu čiji su djelatnici tada organizirali besplatna događanja za građanstvo, koja su u idućim godinama prerasla u širok spektar aktivnosti te danas uključuju i druge vrtove i arboretume. U područnoj školi Vrsine Tjedan se organizira od 2014. godine te je kroz školski vrt prošlo više od dvije tisuće učenika i djece iz dječjeg vrtića, održano više od 50 radionica i edukativnih predavanja.
Za sam kraj potrebno je istaknuti da unatoč nedostatcima i preprekama na koje nailaze u svom radu učeničke zadruge u malim školama djeluju veoma uspješno, dokaz tome je i učenička zadruga Biljni biseri čiji su se članovi uspješno predstavili na 12 državnih smotri te na više od 200 različitih manifestacija.