Osnovnu školu Popovac čine matična škola u Popovcu te područni odjeli u Branjini i Kneževu, a u školskoj godini 2024./2025. školu pohađa samo 84 učenika. U posljednjih deset godina u školi je provedeno pedesetak eTwinningovih projekata koji su nagrađeni nacionalnim i europskim oznakama kvalitete. Unatoč izazovima u ruralnoj sredini, zahvaljujući eTwinningu baranjskoj školi omogućena je prilika za međunarodnu suradnju. Suradnjom s europskim školama učenici i učitelji sudjeluju u raznovrsnim projektnim aktivnostima te razvijaju svoje jezične, digitalne i interkulturalne vještine, čime se obogaćuje njihovo obrazovno iskustvo.
Suradnjom do znanja, inkluzije i kulturne raznolikosti
Interdisciplinarna suradnja u projektnoj nastavi nudi brojne prednosti, od dubljeg razumijevanja tema do razvoja ključnih vještina potrebnih za budući život. Uključivanje učenika u eTwinning projekte nije samo prilika za stjecanje novih znanja, već i za razvoj vještina koje su ključne za njihov osobni rast. Prednost rada u kombiniranim i malim razrednim odjelima jest što učitelji dobro poznaju svakog učenika te mu mogu pružiti dodatnu pomoć ako je potrebna. Kako su razredi manji, učenici lakše surađuju na projektima, pomažu jedni drugima i zajedno s učiteljem donose odluke. eTwinning uistinu omogućuje da svijet uđe u učionicu.
Učiteljica Silvija Švelinger tijekom školske godine 2024./2025. na nastavi Hrvatskoga jezika i tijekom izvannastavne aktivnosti “Književni vremeplov” s učenicima 5. i 6. razreda u kombiniranom razrednom odjelu provodi brojne projektne aktivnosti s kojima ostvaruje ishode svojeg nastavnog predmeta. Suradnja s europskim školama u okviru eTwinning projekta Joyful Reading Journey omogućila je učenicima stjecanje novih znanja i iskustava kroz videopoziv s vršnjacima iz Turske, Rumunjske, Grčke, Poljske, Španjolske, Francuske, Palestine i Portugala. Tijekom ovog susreta učenici su se predstavili, upoznali druge sudionike sa svojom kulturom te otkrili posebnosti kultura drugih zemalja. Razvijali su vještine izražavanja i aktivnog slušanja, a kroz razgovor su predstavili i svoje radove te aktivnosti koje provode u svojoj školi u sklopu projekta. Razmjenom ideja o različitim pristupima čitanju i razumijevanju teksta učenici su stekli nova saznanja o strategijama koje mogu poboljšati njihove čitalačke navike. Poseban naglasak stavljen je na osvještavanje izazova s kojima se suočavaju učenici s disleksijom te na načinima kako im pružiti podršku. Ovaj projekt pokazao je kako digitalni alati mogu povezivati učenike iz različitih dijelova svijeta, omogućujući im razmjenu znanja i ideja te potičući inkluzivnost, suradnju i međusobno razumijevanje.
eTwinning: Most prijateljstva i učenja bez granica
Učenici se već od najmlađe dobi mogu povezati s vršnjacima iz drugih zemalja, dok istovremeno poboljšavaju svoje jezične vještine. Interakcija s vršnjacima iz drugih država potiče znatiželju učenika, širi im horizonte i razvija osjećaj pripadnosti europskoj zajednici. Zahvaljujući eTwinningu, učenici u malim ruralnim školama osjećaju se dijelom nečeg većeg, povezanima s vršnjacima širom Europe, unatoč fizičkoj udaljenosti. eTwinning ne povezuje samo učenike, već i njihove učitelje, koji surađujući s kolegama iz drugih europskih škola razmjenjuju ideje, metode poučavanja i inovativne pristupe radu. Dokaz tome je i novonastali Erasmus+ projekt “What’s STRONG With You” koji je povezao učenike iz Hrvatske i Slovačke. Gosti iz Základná škole s materskou školou Kozárovce boravili su tjedan dana u Baranji i zajedno sa svojim vršnjacima iz Kneževa i Popovca sudjelovali u aktivnostima. Ne samo da je na taj način obogaćena nastava već je učenicima omogućeno učenje kroz stvarne životne situacije te su unaprijedili jezične vještine i razvijali interkulturalnu osviještenost.
Profesionalni razvoj učitelja kroz suradnju i inovacije
eTwinning donosi koristi i učiteljima – unosi nove dimenzije poučavanja, motivacije i kreativnosti. Suradnjom s kolegama iz drugih zemalja mogu dijeliti znanja i učiti jedni od drugih. eTwinning potiče učitelje na razvoj inovativnih metoda poučavanja. Mnogi učitelji ističu da ih međunarodna suradnja dodatno motivira i poboljšava kvalitetu njihova rada. Postaju vještiji u korištenju IKT alata i unaprjeđuju svoje digitalne vještine.
Tijekom provedbe eTwinningovog projekta “Za mrvu kulture” učitelj Goran Podunavac upoznao je nove alate umjetne inteligencije koji omogućuju učenicima da stvaraju različite digitalne sadržaje na odgovoran, siguran i etičan način. Korištenjem tih alata, učitelj je poboljšao kvalitetu nastave, potičući učenike na aktivno sudjelovanje i kreativno izražavanje, dok je istovremeno unaprijedio vlastite digitalne vještine. Kroz eTwinning, učitelji poput njega ne samo da unaprjeđuju svoje metode poučavanja, već postaju vještiji u korištenju novih digitalnih alata koji obogaćuju obrazovni proces.
Od 2022. godine eTwinning grupa za male i udaljene ruralne škole pruža prostor u kojem eTwinneri mogu dijeliti zajedničke ciljeve. Potrebno je samo da se pridruže grupi kako bi mogli sudjelovati u aktivnostima stručnog usavršavanja, ali i doprinosili zajedničkim člancima, dijelili ideje za projekte i povezivali se s drugim prosvjetnim djelatnicima. Putem navedenih grupa djelatnici baranjske škole pronašli su škole partnere za svoje projekte i povezali se s kolegama iz ruralnih škola diljem Europe. Sve ih povezuje zajednička želja za unapređenjem obrazovnih praksi i dijeljenjem iskustava, kao i predanost učenju kroz suradnju i inovacije. Posljednjih godina eTwinning nudi online tečajeve, webinare i radionice koje se održavaju uživo diljem Europe te su usmjerene na izazove i mogućnosti ruralnih škola. Učitelji postaju bogatiji novim idejama, znanjima i vještinama za korištenjem različitih digitalnih alata te se osnažuju praksama koje mogu primijeniti u svojim učionicama.
Dokaz da eTwinning zaista donosi značajne koristi Osnovnoj školi Popovac, ali i drugim malim i ruralnim školama, jest i prestižna oznaka eTwinning škole. Kvalitetni projekti koji se provode s učenicima svake godine podliježu provjeri. Učitelji ispunjavaju obrazac koji vrednuje kvalitetu i učinkovitost njihovog rada s učenicima. Ovaj proces omogućio je i Osnovnoj školi Popovac stjecanje statusa eTwinning škole, što je dokaz uspješne integracije međunarodne suradnje i inovativnih metoda učenja. Navedeni status nije samo priznanje za kvalitetu rada, već i dokaz da male, ruralne škole mogu uspješno koristiti međunarodne platforme kako bi provođenjem projektnih aktivnosti potaknule svoje učenike na inovativno razmišljanje, timski rad i razumijevanje svijeta izvan granica učionice.
Sažetak
Ruralne škole u Europskoj uniji suočavaju se s izazovima poput starenja stanovništva, ograničenog pristupa obrazovnim resursima i geografskom udaljenošću od urbanih središta. Unatoč tim izazovima, zahvaljujući eTwinningu, moguće je stvoriti prilike za razvoj učenika i učitelja u malim i udaljenim školama. Kroz eTwinning projekte učenici Osnovne škole Popovac sudjeluju u međunarodnoj suradnji, razvijaju jezične, digitalne i interkulturalne vještine, te se povezuju s vršnjacima iz raznih europskih zemalja.
Ovi projekti obogaćuju nastavu i omogućuju učenicima učenje kroz stvarne životne situacije. Učitelji, također, koriste eTwinning kao alat za profesionalni razvoj, učeći nove metode poučavanja i digitalne alate. Kroz suradnju s kolegama iz drugih zemalja, učitelji unapređuju svoje pedagoške vještine i motivaciju, dok istovremeno poboljšavaju kvalitetu nastave.
Status eTwinning škole koji je Osnovna škola Popovac stekla potvrđuje uspješnu integraciju međunarodne suradnje i inovativnih metoda u nastavi. eTwinning pruža ruralnim školama priliku za inovacije, razvoj i međunarodnu povezanost, čime se potiče razvoj ključnih vještina kod učenika, uključujući timski rad, kreativnost i razumijevanje globalnih perspektiva.
Literatura:
- Predstavništvo Europske komisije u Hrvatskoj (Pristup stranici: 18.3.2025.)
- eTwinning (Pristup stranici: 20.3.2025.)
- Državni zavod za statistiku (Pristup stranici: 21.3.2025.)
- European School Education Platform (Pristup stranici: 24.3.2025.)