Učenicima je fascinantna činjenica kako je Eratosten odredio opseg Zemlje iako Zemlju nije obilazio već je postupak izveo iz Egipta primjenjujući matematičku metodu. Tako smo i mi u Gimnaziji Vukovar odlučili i dalje nastaviti s provođenjem istoga.
Zanimljivo je kako nas vrijeme (barem do sada) uvijek posluži. Ovog 22. rujna 2016. jutro je u Vukovaru osvanulo oblačno i tmurno. Naše je raspoloženje variralo između žalosnog i sretnog jer nismo znali hoćemo li poslužiti sunčano vrijeme. Naposljetku oko 10 sati Vukovar biva obasjan željno iščekivanim zrakama sunca. Odmah smo zauzeli startne mjeračke pozicije, uključili Stellarium i ostali u nadanju sunčanog podneva. Stellarium je besplatan open source planetarij za računala koji nam u Eratostenovom eksperimentu služi za određivanje lokalnog solarnog podneva. Za učenike koji se po prvi puta susreću sa Stelleriumom, to je ulazak u „novi svijet spoznaja“.
Posebnost je provođenja Eratostenovog eksperimanta sudjelovanje velikog broja nastavnika, njihovih učenika i škola od SAD-a do mnoštva europskih zemalja. 22. rujna 2016. godine sudjelovalo je oko 405 nastavnika koji su ovog puta uistinu globalno izmjenjivali podatke tako da ste mogli lako pronaći više partnerskih škola.
Nama u vukovarskoj Gimnaziji najbolje je odgovarala škola Nagy László Secondary Grammar School iz Budimpešte budući da nam se pozicije na geografskoj dužini podudaraju. Koristeći Google Earth, virtualni globus i geografski informacijski program, odredili smo udaljenost između naše dvije partnerske škole.
U okrugu Gimnazije Vukovar učenici su, zajedno sa svojim nastavnicama, odabrali najbolje mjesto za mjerenje. Gimnazija Vukovar ima odličnu poziciju za provođenje Eratostenovog eksperimenta budući da se nalazi na povišenoj obali nastaloj eolskim nanosima prapora u pleistocenu.
Točno u lokalno solarno podne naše mjerenje duljine sjene postavljenog štapa izgledalo je ovako.
Nakon što smo izmjerili duljinu sjene štapa pristupili smo izračunavanju opsega Zemlje. Koristeći već poznate upute s internetskog izvora http://eratosthenes.ea.gr/en/content/experiment, izračunali smo vrijednost kuta upada sunčevih zraka od 46,9°. Nažalost zbog oblačnog vremena naša prva partner škola iz Budimpešte nije mogla odrediti kut upada sunčevih zraka. Dobivene izmjerene i izračunate podataka izmijenili smo i s drugim školama partnerima, a jedna o njih bila je osnovna škola Cumhuriyet İlkokulu İmamoğlu iz Adane u Turskoj. Na temelju udaljenosti od 899 km između Gimnazije Vukovar i škole Cumhuriyet İlkokulu İmamoğlu iz Adane te kutova upada sunčevih zraka, Gimnazija Vukovar 46,9° i Cumhuriyet İlkokulu İmamoğlu 39°, izračunat je opseg Zemlje u iznosu od 40 967 km što je prihvatljivo. Naravno ovo je samo jedan u nizu proračuna što smo ga proveli. Nakon što su učenici izračunali opseg Zemlje, nametnulo se pitanje kako i kada je „izvagana“ Zemlja. Tako smo započeli novu fizikalnu raspravu. Najveća je vrijednost provođenja Eratostenovog eksperimenta jednostavnost i jasnoća provođenja samog eksperimenta, interdisciplinarnost, međupredmetna povezanost, suradničko učenje i internacionalna suradnja.