Stjecanje sposobnosti prepoznavanja lažnih vijesti i nevjerovanje svemu što se može pročitati na internetu pretvorit će vaše učenike u inteligentne i razborite odrasle osobe koje će se uvijek sjetiti da prije donošenja brzopletih zaključaka svaku temu prvo treba dobro istražiti .
Pet pitanja za prepoznavanje lažnih vijesti
1. Otkuda dolazi ova informacija?
Neka vaši učenici procijene je li mrežna stranica na kojoj je objavljen članak vjerodostojna. Možete sastaviti popis pouzdanih izvora, kao što su mrežne verzije novina, ali i popis mrežnih stranica čiji sadržaj nije uvijek pouzdan.
2. Zvuči li naslov neutralno?
Dobro novinarstvo uvijek koristi neutralne naslove; ako vas čitanje naslova članka čini ljutim, tužnim, ili ga smatrate smiješnim, to je znak za uzbunu! Moglo bi se raditi o naslovu za privlačenje pažnje (engl. clickbait) koji je tako sročen samo zato da vas privuče da kliknete na njega.
3. Jesu li slike iz članka u vezi s njegovim sadržajem?
Neki članci koriste stare slike uz novije vijesti, samo kako bi proizveli određeni učinak objavljivanjem šokantne slike, koja zapravo nije u vezi sa sadržajem članka. To se obično događa kada čitamo o katastrofama poput uragana ili potresa.
4. Znate li tko je autor članka?
Dobar pokazatelj kvalitete članka je mogućnost identifikacije njegova autora, bilo po imenu ili po profilu s društvenih medija. Mrežne stranice koje objavljuju svoje članke s potpisom “admin” ne stvaraju dobru sliku.
5. Navodi li članak ikakve izvore?
Vrlo je uobičajeno vidjeti članke u kojima piše “znanstvenici kažu da…”, ali ne navode nikakvu znanstvenu studiju. To je obično znak da nije provedeno sustavno istraživanje prilikom pisanja članka, već se samo spominje nešto što piše na drugim mrežnim stranicama, bez da je ikakvo vrijeme posvećeno pokušaju potkrepljivanja tih informacija.
Praćenjem ovih 5 jednostavnih koraka možete poučiti svoj razred razlikovanju stvarnih od lažnih vijesti, što je zaista korisna sposobnost za njihovu sadašnjost, ali i budućnost.