OECD (Organizacija za ekonomsku suradnju i razvoj) objavila je izvješće pod naslovom “Kako zaštititi djecu u digitalnom dobu” koje se bavi upravo ovim pitanjem.
Digitalni svijet nudi brojne mogućnosti za razvoj i učenje djece. Djeca imaju pristup raznim obrazovnim materijalima, interaktivnim igrama i alatima koji mogu poboljšati njihove kognitivne, kreativne i komunikacijske vještine. Međutim, postoje i mogući negativni učinci digitalnih tehnologija na razvoj djeteta, kao što su: ovisnost o digitalnim uređajima, smanjena sposobnost koncentracije i poteškoće u razvoju društvenih vještina. OECD-ov izvještaj naglašava važnost usmjeravanja djece kako bi se suočila s izazovima i mogućnostima digitalnog doba. Usmjeravanje se odnosi na razvoj kompetencija, znanja i vještina koja će djeci omogućiti da koriste digitalne tehnologije na odgovoran i kreativan način.
Prvo, važno je osigurati da djeca imaju pristup kvalitetnom digitalnom sadržaju koji je primjeren njihovoj razvojnoj razini. To uključuje aplikacije za učenje, interaktivne igre i digitalne knjige osmišljene za podršku njihovom razvoju. Također je važno educirati roditelje i odgajatelje o odabiru kvalitetnih sadržaja i mogućnostima koje digitalne tehnologije nude u roditeljstvu.
Drugo, postoji potreba za razvojem digitalnih vještina djece od najranije dobi. To uključuje razumijevanje osnovnih pojmova digitalne tehnologije, kritičko razmišljanje, vještine rješavanja problema i sposobnost sigurnog korištenja interneta. Obrazovni sustavi trebaju uključiti digitalne vještine u školske programe i osigurati da djeca steknu potrebne vještine za korištenje digitalnih alata. To može uključivati kodiranje, digitalnu pismenost i etičku upotrebu tehnologije. Također je važno kontinuirano podržavati nastavnike kako bi se osiguralo da imaju vještine i znanja za uspješnu integraciju digitalnih tehnologija u nastavni proces.
Treće, važno je uskladiti vrijeme provedeno na digitalnim uređajima s drugim aktivnostima. Pretjerano korištenje digitalnih uređaja može imati negativan utjecaj na tjelesno zdravlje, socijalizaciju i emocionalni razvoj djece. Stoga je važno promicati uravnotežen pristup korištenju tehnologije i poticati djecu na sudjelovanje u različitim aktivnostima kao što su igranje na otvorenom, čitanje knjiga i društvena interakcija s vršnjacima.
Četvrto, također je važno zaštititi djecu od potencijalnih opasnosti digitalnog doba. Djecu je potrebno educirati o sigurnosti na internetu, elektroničkom zlostavljanju i zaštiti osobnih podataka. Roditelji, skrbnici i učitelji trebaju imati jasne smjernice i pravila za sigurno korištenje digitalnih tehnologija, kao i mehanizme za prijavu i rješavanje problema koji se mogu pojaviti.
U današnje digitalno doba važno je osnažiti mlade ljude da se suoče s izazovima i koriste digitalne tehnologije. Izvješće OECD-a „Kako zaštititi djecu u digitalnom dobu“ naglašava važnost pristupa kvalitetnom digitalnom sadržaju, razvijanja digitalnih vještina, održavanja ravnoteže u korištenju tehnologije i zaštite djece od potencijalnih rizika.
Obrazovni sustavi, roditelji i nastavnici igraju ključnu ulogu u osiguravanju da djeca steknu vještine i znanja za sigurno i odgovorno korištenje digitalnih tehnologija. Za uspješnu integraciju digitalnih tehnologija u nastavni proces od presudne je važnosti i nadzor i usavršavanje nastavnika.
Važno je osigurati da osnaživanje djece u digitalnom dobu ne znači samo pasivno korištenje tehnologije, već i razvijanje kreativnosti, kritičkog razmišljanja i inovativnosti. Digitalne tehnologije trebaju biti sredstvo za poticanje aktivnog učenja, istraživanja i stvaralaštva.
Treba istaknuti i suradnju svih aktera koji se bave odgojem djece. Obrazovne ustanove, roditelji, tehnološki stručnjaci i grupe u zajednici moraju raditi zajedno na razvoju najboljih praksi i politika koje osiguravaju sigurno, obrazovno i odgovorno okruženje za djecu u digitalnom dobu.
U konačnici, zaštita djece u digitalnom dobu zahtijeva holistički pristup koji obuhvaća obrazovanje, zagovaranje, regulaciju i suradnju. Digitalne tehnologije mogu promijeniti način na koji djeca uče, razvijaju se i komuniciraju. Stoga je važno kontinuirano prilagođavati obrazovne pristupe i politike kako bi se djeci osigurao pristup najboljim mogućnostima koje nudi digitalno doba, a istovremeno se osigurala njihova dobrobit i zaštita.
Izvješće OECD-a „Osnaživanje male djece u digitalnom dobu” pruža važne okvire i smjernice o tome kako se to može postići. Provedba ovih smjernica zahtijeva suradnju i predanost svih dionika kako bi se osigurao uspjeh i dobrobit djece u digitalnom svijetu.
Osnaživanje mladih u digitalnom dobu nije samo izazov već i prilika. Ako djecu možemo opremiti pravim alatima, znanjima i vještinama, ona mogu u potpunosti iskoristiti prednosti digitalne tehnologije i postati kreativni, svjesni i samouvjereni korisnici digitalnog svijeta.
Izvori: