prodaja@stozacibrid.com hr@hardtechnique.com vjeko.kovacicek@coolintunit.com info@tehnikhard.net mail@coolintunit.com webmaster@stozacibrid.com admin@hardtechnique.com tehnikhard.net web.stozacibrid.com www.coolintunit.com

Kraj nastavne godine bez tehnologije i BezVeze

Bliži se kraj nastavne godine te je moguće kako će učenici sve više vremena provoditi pred zaslonima svojih računala, tableta i pametnih telefona.  Upravo je ta mogućnost razlog zašto već nekoliko godina unazad učiteljice informatike, izvrsne savjetnice Jasminka Belščak, mag. inf. iz OŠ Petrijanec i mr. sc. Tamara Ređep iz I. OŠ Varaždin krajem nastavne godine zajedno dogovaraju aktivnosti kojima će učenike poticati na smanjenje uporabe tehnologija kroz projekt Dan BezVeze čija je idejna začetnica i autorica Mirena Maljković, učiteljica mentorica informatike u OŠ Rapska.

Bliži se kraj nastavne godine te je moguće kako će učenici sve više vremena provoditi pred zaslonima svojih računala, tableta i pametnih telefona.  Stoga je preporučljivo učenike poticati na smanjenje uporabe tehnologija.

Aktivnosti su povezane s nastavnim gradivom koje učenici trenutno obrađuju ili su obradili prethodno. Osmišljene su s ciljem da učenici osvijeste koliko je bitno da koristimo tehnologije u pravu svrhu, a ne da ih zloupotrebljavamo u slobodno vrijeme koje možemo iskoristi na puno kvalitetniji način. Stoga se posljednjih tjedana dio nastave informatike provodi bez uporabe računalne tehnologije kroz dan ili tjedan BezVeze.

Učenici šestih razreda suradnički su osmislili strip s glavnom temom sigurnosti na internetu. Kao razred su morali odabrati podtemu, likove i osmisliti radnju. Svaki je učenik na papiru samostalno nacrtao i napisao sadržaj na jednu stranu stripa. Na kraju su učenici posložili svoje stranice određenim redoslijedom tako da su nastali cjeloviti stripovi na teme:

  • Online prijevara
  • Poruke i prijetnje neprimjerenih sadržaja
  • Pet mobitela u jednom danu
  • Stvarni i virtualni susreti
  • Što radimo u slobodno vrijeme

Na taj su način učenici ponovili izradu tablica, crtanje, rad s oblicima kao u programima Word ili PowerPoint, a razvijali su i organizacijske i suradničke sposobnosti.

Učenici 7. razreda su prikupljali podatke, prikazali ih različitim vrstama podataka te ih obrađivali. Nakon što su prikupili podatke, dobivene rezultate su prikazali u tablici. Primjenom osnovnih funkcija Min, Max, Count, Sum, Average dobili su željene izračune. Prikupljene podatke učenici su prikazali grafikonom. Cijelu proračunsku tablicu učenici su radili na papiru bez uporabe aplikacije Excel.

Osim ovih zajedničkih aktivnosti učiteljice su dio aktivnosti planirale samostalno. U I. OŠ Varaždin petaši su na papirima crtali svoje 3D Minecraft likove kojima su pridružili oznaku projekta Dana BezVeze. Učenici OŠ Petrijanec upoznali su se s rebusima. Najprije su rješavali rebuse koje su pripremile učiteljice te su tako otkrili pravila rješavanja, ali i stvaranja rebusa. Nakon rješavanja pripremljenih rebusa učenici su osmislili svoje rebuse. Glavna tema rebusa bila je Informatika, prvenstveno sigurnost na internetu. Učenici su stavili svoje rebuse u kutiju te nasumično izvlačili rebuse. Rješavali su rebuse koje su napravili njihovi prijatelji. Kroz ove su aktivnosti učenici razvijali logičko mišljenje te učvrstili svoje znanje o algoritmima i važnosti zadavanja i slijeđenja preciznih uputa.

U aktivnosti projekta Dan BezVeze uključili su se i učenici nižih razreda OŠ Petrijanec sa svojim učiteljicama informatike Valentinom Hosnjak i Mislavom Matković.

Osnovni motiv aktivnosti u prva tri razreda OŠ Petrijanec bio je robot. Prvašići su imali radionicu pisanja poezije i izrade robota. Svaki učenik dobio je zadatak prepisati pjesmu na prazan papir, prateći zadani font i poravnanje, kao u programu Word. Nakon pjesničkog dijela, učenici su prešli na bojanje dijelova robota te spajanje robota konopom stvarajući lanac koji simbolizira zajedništvo i suradnju. Učenici su predstavili svoje robote i njihove aktivnosti, vježbajući pritom javni nastup i komunikacijske vještine.

Učenici drugih razreda su se okušali u pisanju e-mailova na papiru i izradi 3D modela robota. Napisane e-mailove su pažljivo presavinuli i proslijedili ih kao tradicionalna pisma osobi kojoj su pisali. Nakon primitka e-maila učenici su izradili 3D modele robota. Tema je bila usmjerena na zanimanja koja zahtijevaju računala i kako roboti preuzimaju određene poslove

Aktivnost “Robot na servisu” provedena je s učenicima trećeg. razreda s ciljem učenja osnova programiranja bez korištenja računala. Aktivnost je zamišljena kroz igru u kojoj jedan učenik glumi robota dok servisni tim koji se sastoji do četiri učenika promatra njegove radnje. Robot izvodi naredbe kao što su “korak naprijed” ili “okreni se lijevo” točno onim redom kako su mu zadane. Servisni tim uspoređuje radnje koje izvodi robot s originalnim uputama i bilježi pogreške. Nakon završetka, tim sastavlja izvješće s prijedlozima za reprogramiranje. Cilj ove aktivnosti je naučiti koncepte kao što su algoritmi, testiranje i ispravljanje grešaka te razviti vještine promatranja, analize i timskog rada. Kroz ovu igru, učenici na zabavan način stječu temeljno razumijevanje programskih koncepata i rješavanja problema.

Učenici četvrtih razreda vodili su raspravu o negativnim posljedicama dugotrajnog sjedenja pred računalom, pokazivali savjete za očuvanje zdravlja koji se mogu koristiti na nastavi, pod odmorom, ali i u vlastitom domu te su zaključili da je potrebno s vremena na vrijeme napraviti pauzu. Video se može pogledati na sljedećoj poveznici. Osim toga, kroz niz zabavnih i edukativnih aktivnosti, podijeljeni u timove, učenici su se natjecali i u poznavanju informatičkih pojmova, rješavanju osmosmjerki i mozgalica.

Učenici su izuzetno uživali u svim zadacima i pokazali izvrsno znanje, kreativnost i timski duh. Dan BezVeze na informatici bio je ispunjen učenjem kroz igru, a učenici su pokazali koliko mogu biti inovativni i marljivi kada su uključeni u zanimljive i izazovne aktivnosti. Rezultate navedenih aktivnosti  moguće je pogledati u SWAY uradcima I. OŠ Varaždin i OŠ Petrijanec.