Kako bi nastavnici mogli sa svojim učenicima na satu obrađivati te teme, u suradnji s Forumom za slobodu odgoja napravljene su nastavne pripreme s radnim listovima, koje se u .pdf formatu mogu preuzeti na stranici Festivala prava djece. U pripreme su integrirani kratki filmovi s Festivala prava djece, čiji su autori djeca i mladi, i koji su svi prilagođeni osobama s oštećenjima sluha.
Mi vam prenosimo radionicu o sigurnosti na internetu, koju možete provesti povodom Dana sigurnijeg interneta, ili bilo kad tijekom nastavne godine.
Tema: Sigurnost na internetu
Čl. 11. Imaš pravo na zaštitu od otmice.
Čl. 34. Imaš pravo biti zaštićen od seksualnog zlostavljanja.
(Izvor: Konvencija UN-a o pravima djeteta – na jeziku bliskom djeci, www.dijete.hr)
Cilj: Prepoznati prijetnje dječjoj sigurnosti na internetu.
Očekivani ishodi: Učenik/ca će argumentirati potrebu za sigurnijom i odgovornijom upotrebom suvremenih informacijskih tehnologija. Učenik/ca će samoprocijeniti vlastitu aktivnost na internetu u skladu s novim spoznajama.
Potrebni materijali: računalo, projektor, zvučnici, pametni mobilni uređaji učenika, pristup internetu za učenike, post-it papirići, A4 papiri, flomasteri
Korelacija: Informatika, Sat razredne zajednice; međupredmetne teme GOO, OSR i IKT
Uzrast: 12+ godina; prilagodite sadržaj razini kompetencija djece i mladih s kojima radite
Trajanje: 45 minuta
Tijek aktivnosti:
Postavite učenicima pitanje: „Koja je vaša prva asocijacija kad čujete riječ internet?“ Ako učenici koriste pametne mobilne uređaje i možete im osigurati pristup internetu, koristite digitalni alat Mentimeter. Ako nemate pristup internetu, možete koristiti papir velikog formata / ploču na koju ćete nacrtati veliki obris mobilnog telefona/tableta pa neka učenici asocijacije upisuju na post-it papiriće te ih zalijepe unutar obrisa.
Koristite asocijacije učenika, osvrnite se na to jesu li prevladale pozitivne asocijacije ili negativne, igranje igrica ili društvene mreže, Facebook ili Instagram. Potaknite raspravu o tome što učenici objavljuju i koliko svojih prijatelja/pratitelja uopće poznaju.
Pogledajte s učenicima film My friend Frank (trajanje 5:35 min;) poveznica: https://tinyurl.com/myfriendfrank).
Provjerite jesu li učenici razumjeli prikazani film, prilagodite pitanja uzrastu:
- Tko je Frank? Kako je dječak Charlie upoznao Franka?
- Zašto je Frank u prvom dijelu filma prikazan kao dijete, a kasnije kao odrasla osoba?
- Zašto dječak Charlie pristaje otići s Frankom?
Nakon toga učenicima podijelite A4 papire i dajte im sljedeće upute:
Sada ćete analizirati svoje profile na društvenim mrežama. Otvorite svoj profil na Facebooku, Instagramu ili na nekoj drugoj društvenoj mreži. Zamislite da je A4 papir ekran vašeg mobitela te na papir skicirajte profil koji imate na nekoj od društvenih mreža (skicirajte profilnu sliku, sliku pozadine, informacije o sebi, što je javno vidljivo, a što samo prijateljima; što se trenutno nalazi na vašem “zidu”…). Posebno se osvrnite na to: kakav sadržaj objavljujete, tko su vaši prijatelji i poznajete li ih uopće; možete li sa sigurnošću znati tko su uopće ljudi kojima su dostupne sve vaše objave? (Ako nemaju svi učenici profil na društvenim mrežama, neka rade u paru s učenicima koji imaju.)
Tekst je prenesen s portala Medijska pismenost – abeceda za 21. stoljeće.