Pored mnoštva zabavnog sadržaja na internetu i televiziji vi baš morate odvojiti svoje vrijeme za čitanje te ogromne knjige za lektiru. U tom trenutku odmah ćete si postaviti nekoliko pitanja: Opet ta lektira, ma zašto je čitamo? Koja je uopće korist od toga? Moramo li naše vrijeme trošiti na takav način?
Ali što zapravo označava pojam školske lektire i čemu ona služi? Pojam školske lektire obuhvaća popis djela koja učenici moraju obvezatno pročitati tijekom školske godine, prema nastavnom planu i programu za određeni razred, a služi uvođenju učenika u svijet književnosti te razvija kulturu čitanja i bogatstvo rječnika. Unatoč navedenim razlozima čitanje školske lektire većini je učenika napor koji bi, kad god je to moguće, najradije izbjegli.
Nekim učenicima su knjige iz lektire predugačke i dosadne, drugi tvrde da ne razumiju jezik djela, treći, pak, da postoje lakši i brži načini kako izbjeći čitanje lektire. No čitanje knjiga, pa i “dosadne lektire” bit će još dugo u nastavnim programima. Zašto onda ne pokušati otkriti užitak čitanja lektire? U tome vam može pomoći umiješan nastavnik kroz dramatizaciju sadržaja knjige na satu, primjenu sadržaja knjige na aktualna događanja, ali ipak najviše možete učiniti baš vi.
Knjige su dio svakodnevnice, zahvaljujući njima može se otići daleko, upoznati nove ljude, običaje, različita mišljenja i vidjeti razne životne situacije. Čitanje lektire vam može pomoći da razumijete temelje civilizacije, sačuvate sjećanje na prošlost, pojasnite sadašnjost, komunicirate i razvijati kritički duh.
Ukoliko želite pronaći dodatne razloge i motivaciju za čitanje preporučamo vam knjigu francuskog profesora književnosti Daniela Pennaca „Od korica do korica“. Cijela priča ove knjige je u znaku pitanja: Kako pronaći zaboravljeni užitak čitanja.
Svakako posjetite i portal e-lektire na kojem su dostupna cjelovita djela hrvatskih i stranih pisaca s popisa obvezne školske lektire i šire. Osim lektirnih naslova, ovaj je portal obogaćen i korisnim dodatnim sadržajima.
Dodatni sadržaji nadopunjuju lektirno djelo tako da doprinose njegovu razumijevanju te učenike motiviraju i potiču na interakciju i usvajanje znanja.
Među njima vrijedi izdvojiti:
- bilješke o piscu i djelu koje pored opisa života autora donose i prikaz djela u povijesno-umjetničkome kontekstu
- rječnike manje poznatih termina, žargona i dijalektalizama
- audio i video mamce kojima je cilj potaknuti učenike na čitanje cjelovitih lektirnih djela
- aktivnosti za učenike koji žele znati i naučiti više.
Pored toga, dio lektirnih djela obogaćen je i građom laganom za čitanje te prijevodom multimedije na hrvatski znakovni jezik. Dio djela dostupan je i u Brailleovu digitalnom formatu što učenicima s teškoćama olakšava čitanje i razumijevanje književnoga djela i dodatnih sadržaja.
Prijedloga je puno, nadamo se da će neki od njih i vama pomoći :)