Izvannastavna aktivnost literarne skupine zasniva se na samoizražavanju. Stoga uvođenje učenika u stvaranje pisanih izričaja zahtjeva postupnost i kontinuitet.
U svom radu razvila sam jednostavne metode kojima učenike uvodim u slobodu kreativnog izražavanja. Od prvog razreda počinjemo raznovrsnim ritamskim igrama. Bilo da lupkamo po klupi kao bubnju ili se krećemo kao u plesu, postepeno usvajamo ritam koji se kasnije uočava i u stihovima koje oblikuju. Učenici se brzo oslobađaju, rado ponavljaju ritamske uzorke i počinju kreativno smišljati nastavke. Svi sudjeluju i ponavljamo za njima, često i dopunjavamo uzorke.
Npr. Bum-bum-bum bum-bum
Dum-dum-dum dum-dum
Tup-tup lupa-lup dum-bum duma-bum
Jesenske kišne dane koristimo za slušanje ritamskih cjelina zvukova u prirodi. Učenici spontano prenose zvukove kiše u pjesmu, a da toga nisu niti svjesni. U 1. razredu nastala je Zvukovna pjesma, a stvorila ju je cijela literarna skupina dodavanjem onomatopejskih izraza :
Primjer: Zvukovna pjesma
Kap-kap tap-tap tapa-tap
Lup-lup pljus-pljus lupa-lup pljuska-pljus
Deng-dong-dang-ding kap-kap
Tap tap tap tupa tapi
Nema više kišnih kapi!
Kad učenici postanu slobodniji, uvodim slaganje sroka. Na zadane primjere dopisuju riječi koje se glasovno podudaraju s njima: mrav-prav, vrata-zlata, knjiga-briga, veselje-želje, san-dan…. Učenici su vješti u slaganju sroka.
Čim usvoje slaganje sroka, prelazimo na oblikovanje rečenica (stihova) koji su vezani. Obično rade u paru dok ne požele sami kreirati svoje izričaje. Time se nadopunjavaju i motivirani su. Na ovaj način nastaju prve pjesmice.
1. primjer (Anja i Petar, 2.b) „Na proplanku je gusta trava
U njoj čudna neka glava
Travu pase šarena krava
Za nju je to sreća prava.„
2. primjer (Franka i Matej, 2.b) „Jutros je naš brijeg
Prekrio bijeli snijeg
Djeca se sanjkaju
Niz brijeg se spuštaju.“
3. primjer (Tina i Leonardo, 2.b) „S oblaka pala pahuljica
Zamrznuta zvjezdica
Na nos mi se spustila
Jako me razveselila.“
Takvim vježbama učenici postepeno usvajaju kompoziciju pisanog izričaja, dobivaju slobodu i prepuštaju se osobnoj kreativnosti. Vrlo brzo prepuste se samoizražavanju i oblikuju svoje kratke pjesmice.
U dijelu planiranih sati izvannastavne aktivnosti čitamo književne ostvaraje. Za sat sama pripremam umjetnički vrijedna djela poznatih književnika koji pišu za djecu ili učenici donesu neku njima zanimljivu književnu vrstu koja nam pomaže u bogaćenju rječnika, usvajanju stila pisanja i upoznavanju forme. Čitanjem vrijednih književnih radova produbljujemo recepciju i ulazimo u bogat svijet mašte.
Moji učenici vesele se satima literarne stvaraonice, a meni daju zadovoljstvo i još veći poticaj da nastavim istraživati i aktivirati ih.