Vođeni ovakvim načinom razmišljanja, ovogodišnji projektni dan u Ženskoj općoj gimnaziji Družbe sestara milosrdica s pravom javnosti u Zagrebu pokušali smo osmisliti na nešto drugačiji način od uobičajenog. Nositelji aktivnosti bile su učenice, a profesori su bili samo moderatori. Tema nije bila zadana, a podjela po predmetima je bila djelomična. Ideja je bila da učenice prezentiraju ono u čemu su dobre i da se prema afinitetu uključe u neko od ponuđenih područja. Cilj je bio osvijestiti svaku učenicu u vlastite sposobnosti kroz zadatke radionica uz veliko uključivanje njihovih prirodnih radoznalosti za svijet oko sebe.
Učenice su se mogle uključiti u jedanaest ponuđenih područja: slika, riječ, tonovi, ruke, scena, pokret, styling/make up, okusi, duh, informacijske tehnologije i prirodoslovlje. Ponuđena područja bila su raspoređena u 11 tematskih učionica. U svakoj učionici je bilo između pet u sedam aktivnosti u trajanju od 15 minuta s pauzama od pet do deset minuta. U pojedinim tematskim učionicama aktivnosti su se ponavljale. Na ulazu u svaku tematsku učionicu bilo je izvješeno vrijeme i naslov radionice (događanja). Voditeljice radionica su bile učenice prema uputama predmetnih profesora.
Svakoj aktivnosti na projektnom danu pridružili su realizirani odgojno-obrazovni ishod iz kurikuluma za određenu međupredmetnu temu.
1. Informacijske tehnologije
Aktivnosti: prezentacije učenica
Žene u znanosti, Sunčev sustav, Poremećaji u prirodi uzrokovani ljudskim djelovanjem, Obnovljivi izvori energije.
Ostvarena međupredmetna očekivanja:
ikt C.4.2. Samostalno provodi složeno pretraživanje informacija u digitalnome okruženju.
ikt C.4.3. Samostalno kritički procjenjuje proces, izvore i rezultate pretraživanja, odabire potrebne informacije.
odr C.4.1. Prosuđuje značaj održivoga razvoja za opću dobrobit.
odr C.5.1. Objašnjava povezanost potrošnje resursa i pravedne raspodjele za osiguranje
opće dobrobiti.
odr A.5.1. Kritički promišlja o povezanosti vlastitoga načina života s utjecajem na okoliš i
ljude.
2. Prirodoslovlje
Aktivnosti:
a. posterska priopćenja: Erozija i suša, Efekt staklenika, Onečišćenje teškim metalima, Recikliranje
b. radionica: Kako biljke dišu? (izrada svježeg mikroskopskog preparata naličja lista i mikroskopiranje puči)
c. upitnik: Navedi 10 razloga zašto moramo čuvati šume
d. kratko priopćenje: Koraci u izradi učeničkog mini projekta
e. radionica: Ispitivanje pH namirnica i kemikalija u kućanstvu
f. rasprava: navedi 5 razloga za i 5 razloga protiv električnih automobila
Ostvarena međupredmetna očekivanja:
odr B.5.1. Kritički promišlja o utjecaju našeg djelovanja na Zemlju i ljude.
odr B.5.2. Osmišljava i koristi se inovativnim i kreativnim oblicima djelovanja s ciljem održivosti.
odr B.5.3. Sudjeluje u aktivnostima u školi i izvan škole za opće dobro.
odr C.5.1. Objašnjava povezanost potrošnje resursa i pravedne raspodjele za osiguranje
opće dobrobiti.
odr C.5.2. Predlaže načine unapređenja osobne i opće dobrobiti.
uku B.4/5.4. Samovrednuje proces učenja i svoje rezultate, procjenjuje ostvareni napredak te na temelju toga planira buduće učenje.
uku C.4/5. Može objasniti vrijednost učenja za svoj život.
uku A.4/5.4. Samostalno kritički promišlja i vrednuje ideje.
3. Okus
Aktivnosti:
a. priprema zdravog obroka
b. kušaonica pripremljene hrane i humanitarna prodaja
c. izlaganje o štetnosti prekomjernog unosa šećera
d. anketa o prehrambenim navikama
e. određivanje indeksa tjelesne mase
f. izlaganje o štetnim učincima dijeta
Ostvarena međupredmetna očekivanja:
osr C.4.3. Prihvaća društvenu odgovornost i aktivno pridonosi društvu.
pod B.4.1. Razvija poduzetničku ideju od koncepta do realizacije.
pod B.4.2. Planira i upravlja aktivnostima.
pod C.4. Sudjeluje u projektu ili proizvodnji od ideje do realizacije.
A.4.2.A Razlikuje različite prehrambene stilove te prepoznaje znakove poremećaja ravnoteže u organizmu.
A.4.2.B Prepoznaje važnost primjerene uporabe dodataka prehrani.
A.4.2.C Primjenjuje prehranu prilagođenu godišnjem dobu i podneblju u svakodnevnome životu.
C.4.2.B Opisuje vodeće uzroke obolijevanja i smrtnosti i povezuje određena oboljenja s rizikom za pojavu tih bolesti.
4. Pokret
Aktivnosti: prezentacija borilačkih vještina, tradicionalnih i suvremenih plesova.
Ostvarena međupredmetna očekivanja:
B.5.2.A Procjenjuje važnost rada na sebi i odgovornost za mentalno i socijalno zdravlje.
B.5.2.B Obrazlaže važnost odgovornoga donošenja životnih odluka.
B.5.2. C Odabire višedimenzionalni model zdravlja.
5. Styling / make up
Aktivnosti: kratka izlaganja
a. Što koža “radi” noću?
b. Kako šminka šteti koži?
c. Kemijski sastav preparata za šminkanje
d. Neželjene reakcije prilikom korištenja kozmetike
e. Zdravlje kose ovisi o prehrani
f. Kemijski sastav boja za kosu
6. Ruke
Aktivnosti: radionice
a. origami
b. zlatovez
c. kaligrafija
d. glagoljica
7. Tonovi
Aktivnosti: glazbene radionice
a. klavir
b. flauta
c. violončelo
d. tamburica
e. solo pjevanje
8. Slika
Aktivnosti: radionice
a. izrada dekorativnih panela na temu proljeća
b. slikarski motivi iz svijeta životinja
9. Riječ
Aktivnosti: prezentacija učeničkih literarnih radova
10.Scena
Aktivnosti: igrokaz
Ostvarena međupredmetna očekivanja za tematska područja ruke, tonovi, slika, riječ i scena:
osr A.4.3. Razvija osobne potencijale.
osr A.4.4. Upravlja svojim obrazovnim i profesionalnim putem.
osr B.4.2. Suradnički uči i radi u timu.
osr C.4.4. Opisuje i prihvaća vlastiti kulturni i nacionalni identitet u odnosu na druge kulture.
osr C.5.4. Analizira vrijednosti svog kulturnog nasljeđa u odnosu na multikulturalni svijet.
11. Duh
Aktivnosti: kratka izlaganja
a. Naš humanitarni rad
b. Zašto volontirati
c. Kako smo pomagali u pučkoj kuhinji
Ostvarena međupredmetna očekivanja:
goo A.5.1. Aktivno sudjeluje u zaštiti i promicanju ljudskih prava.
goo A.5.2. Promiče ulogu institucija i organizacija u zaštiti ljudskih prava.
goo C.5.2. Volontira u zajednici.
osr C.4.3. Prihvaća društvenu odgovornost i aktivno pridonosi društvu.
osr C.5.3. Ponaša se društveno odgovorno.
Osvrt na ovako organiziranu nastavu rezultirao je brojnim pozitivnim komentarima od strane samih učenica. Nije bilo klasične nastave, bilo je drugačije, bilo je zanimljivo. Učenice su same birale aktivnosti. Korelacija sadržaja i interdisciplinarnost su bile su na visokom stupnju.