Ovaj oblik zlostavljanja i nasilja sve više dominira u učeničkom ponašanju, čak i za vrijeme nastave. Kako nastavnik može prepoznati radi li se o mikroagresiji?
Nasilje se može pojaviti u različitim oblicima:
- omalovažavanje učenika koji ima posebne potrebe ili poteškoće u učenju,
- zadirkivanje zbog prekomjerne ili premalene težine,
- upotreba homofobnih i neprimjerenih komentara,
- omalovažavanje i ruganje na rasnoj, spolnoj i vjerskoj osnovi.
Mikroagresija među učenicima može se prepoznati na temelju naočigled bezazlenih komentara koji učenici upućuju jedni drugima ili su usmjereni isključivo na jednog učenika u razredu. Komentari i primjedbe dobro su prikriveni i teško je uočiti kako se zapravo radi o zlostavljanju na temelju identiteta žrtve.
U posljednje vrijeme, sve se češće susrećemo s različitim iskustvima učenika, nastavnika, ali i roditelja koji osim teškog vršnjačkog nasilja, također upućuju kako djeca sve više trpe i mikroagresiju koja uvelike utječe na njihov razvoj, učenje, uspjeh u školi, sklonost depresiji i introvertiranosti.
Što nastavnik može učiniti ako primijeti kako se mikroagresija događa upravo u njegovoj učionici?
Obrazovanje je sve
Posvetite određeno vrijeme kada ćete učenike poučavati o tome što je identitet, od čega se sastoji i koliko je važan za svakog pojedinca. Mlađi učenici, ali i oni stariji još nemaju razvijenu svjesnost o identitetu i što on doista znači. Različitim primjerima koji se mogu pronaći u školskom gradivu, ali i u svakodnevnom životu pokažite učenicima koliko je mikroagresija na temelju identiteta nasilna i štetna za svaku osobu. Potaknite učenike na samostalno istraživanje ili projektni rad gdje uz pomoć različitih digitalnih alata i mrežnih stranica mogu naučiti kako poštovati tuđi identitet i na koji način ga treba čuvati i biti obziran. Projektni radovi ili radovi u grupi, koju ćete vi osmisliti i na taj način približiti različite tipove učenika, iznimno pomažu u razvijanju vještina komunikacije i suradnje, ali isto su tako odličan način učenja i podizanja svijesti o mikroagresiji i drugim oblicima vršnjačkog nasilja.
Postavite pravila, pozorno osluškujte i pratite ponašanje učenika
Jasno određena pravila o ponašanju u učionici i za vrijeme nastave potrebno je postaviti na početku svake školske godine. Nastavnik mora definirati kakvo se ponašanje neće tolerirati, koje su posljedice kršenja navedenih pravila i što se od učenika općenito očekuje. U ta pravila preporučljivo je uključiti i pravilo protiv mikroagresije. Na taj način učenicima dajete do znanja kako postoji svjesnost i znanje o takvom obliku vršnjačkog nasilja jer u većini slučajeva učenici misle kako ono nije uočljivo i kako nastavnik neće reagirati.
Ruganje i omalovažavanje na temelju izgleda, uspjeha u školi i socijalnog statusa pojedinog učenika također pripada mikroagresiji i kao takvo nije prihvatljivo. Pozorno pratite ponašanje svojih učenika, podsjećajte ih na pravila i odluke koje ste donijeli samostalno ili u dogovoru s cijelim razredom i ako primijetite znakove mikroagresije, reagirajte.
Ponekad je dovoljno nasamo popričati s učenikom, ali ako uvidite kako vaša reakcija i pokušaj podizanja svjesnosti o određenom obliku ponašanja nije dovoljan, tada je potrebno obavijestiti roditelje i uz pomoć stručnjaka riješiti problem. Dijete koje vam direktno ili indirektno pokušava dati do znanja kako trpi mikrogresiju, potrebno je zaštiti, omogućiti mu iskren razgovor i dati mu do znanja kako će se učiniti sve kako bi se problem riješio jer učeniku je važno da se osjeća sigurno i kako ćete mu vi u tom procesu pomoći.
Nastavnici hrvatskoga jezika i stranih jezika često se u domaćim zadaćama, zadaćnicama ili esejima također susreću s osobnijim učeničkim tekstovima u kojima često pišu o tome što proživljavaju, što uključuje i situacije gdje su žrtve zlostavljanja, vršnjačkog nasilja ili mikroagresije. Potrebno je posvetiti posebnu pozornost takvim radovima jer učenik na taj način traži pomoć ili pokušava dati do znanja kako mu je potrebno razumijevanje, zaštita nastavnika i sigurnost.
Naučite učenike kako da izgrade međusobno povjerenje i prijateljstvo kako bi mogli jedni druge zaštititi u trenucima kada nemaju hrabrosti obratiti nastavnicima i odraslima ili kada nemaju povjerenja u druge. Potičite ih ina istraživanje, čitanje i educiranje jer je to jedan od najvažnijih čimbenika u borbi protiv vršnjačkog nasilja i mikroagresije.
Izvor: